Nepřehlédněte

Pojišťovny s elektrifikací flotil nespěchají, elektromobilita je hlavně předmětem plánů do budoucna

>Redakce Redakce
21 února, 2023

Sedm z deseti nových aut v Česku pořídí firmy. Přechod na silniční dopravu poháněnou elektřinou tak do velké míry závisí právě na nich. Případy odhodlané elektrifikace flotil jsou ale pořád spíše ojedinělé a objevují se třeba v bankovnictví. Naproti tomu domácí pojišťovny neopouští zdrženlivost a ve vozových parcích hlavních hráčů na trhu je aut do zásuvky jako šafránu. Elektromobilita pro ně zůstává hlavně tématem plánů do budoucna.

Elektromobilů stále jako šafránu

Například Generali Česká pojišťovna aktuálně nemá žádná auta do zásuvky. „Hromadné pořizování elektromobilů či plug-in hybridů není nyní na pořadu dne. Do budoucna elektrifikaci naší firemní flotily pečlivě promýšlíme. Ohled chceme brát nejen na ekologické a ekonomické hledisko, ale také budeme zohledňovat potřeby uživatelů takových vozidel i logiku jejich používání,“ říká mluvčí společnosti Jan Marek. Generali Česká pojišťovna už nicméně v souvislosti s výstavbou nové centrály v Praze zvažuje instalaci dobíjecí infrastruktury. „V moderní budově, která bude maximálně využívat udržitelné technologie, budou hrát dobíjecí stanice svoji nezastupitelnou roli,“ uvádí Marek.

Podobně je na tom s e-mobilitou ČSOB Pojišťovna, která v současnosti disponuje několika desítkami vozidel, ale ani jedno zatím není poháněno elektřinou nebo hybridně.

„Pro auta tohoto typu je zapotřebí specifické zázemí. Budova naší centrály nesplňuje požadavky na jeho vybudování,“ říká mluvčí společnosti Petr Milata.

Pojišťovna má ale podle něj s elektrifikací fleetu velké plány do budoucna – nejen pokud jde o počet vozidel, ale také co se týká adekvátní firemní sítě dobíjecích stanic.

Vlastní nabíječky zlevňují provoz

Vlastní dobíjecí infrastruktura je podle odborníků základem efektivního provozu elektrického fleetu. Firma si může dobíječky poskládat na základě svých potřeb a podle využití vozidel a kombinovat pomalejší a levnější střídavé AC stanice, pokud lze vozidlo dobíjet během pracovní doby či přes noc, s výkonnými stejnosměrnými DC stanicemi, pokud bude nutné elektromobil co nejdříve připravit na další cestu. 

Další předností je dobíjení za tarif od dodavatele elektřiny, který bude vždy nižší než sazba na veřejné dobíječce a umožní tak minimalizovat náklady na provoz.

„Pokud navíc dobíjení ovládá chytrý řídící systém, lze inteligentně řídit využití stanic, regulovat jejich výkon podle volné kapacity v energetické síti objektu, nebo velmi přesně sledovat a rozúčtovávat náklady na dobíjení,“ říká Ivo Hykyš ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Chytré nabíjení předchází problémům

Při větším rozsahu vlastního elektrického fleetu už se vyplatí investovat také do chytrého řízení dobíjecí infrastruktury. Inteligentní software umí zejména regulovat výkon stanic, případně je vypínat a zapínat podle dostupné kapacity v síti objektu, aby nedošlo k jejímu přetížení nebo překročení maxima nasmlouvaného s dodavatelem energie.

„Zároveň takový systém velmi přesně sleduje činnost stanic, umožňuje autorizaci oprávněných uživatelů a sleduje i jejich spotřebu,“ říká Ivo Hykyš z ChargeUpu. Tyto funkcionality pak usnadňují management elektrické flotily a vyhodnocování nákladů na provoz vozidel. „Možností je i propojení s účetním systémem a rozúčtovávání nákladů například na jednotlivé firemní útvary,“ dodává Hykyš.

Opatrní průkopníci

Kooperativa, významný hráč mezi pojišťovnami, je v e-mobilitě o něco dál. Ve svém vozovém parku má pět elektromobilů a 12 plug-in hybridů. Celkově provozuje 370 vozů, takže ty do zásuvky tvoří necelých pět procent flotily. První elektroauta zakoupila podle mluvčího Milana Káni již v roce 2012, kdy se stěhovala do nového moderního sídla v Karlíně. V něm už bylo instalováno i deset dobíjecích míst.

Podobně je na tom s elektrifikací sesterská Česká podnikatelská pojišťovna, která stejně jako Kooperativa patří do skupiny VIG. V její flotile zhruba 170 vozidel je jeden elektromobil a 16 hybridů či plug-in hybridů.

„Elektromobily a plug-in hybridy jsou převážně určeny jako vozidla autopůjčovny v rámci velkých měst,“ říká mluvčí Renata Čapková. Podobně využívá elektromobily také Kooperativa. 

Obě firmy se shodují, že s elektromobilitou mají z dosavadní praxe pozitivní zkušenosti. Technický vývoj stále posouvá parametry baterií i vozidel, předností jsou nízké náklady na servis i výhody při parkování ve městech. Další elektrifikace fleetu bude nicméně v obou případech záviset na výsledcích zpracovaných analýz. Od nich se bude odvíjet i případné další rozšiřování vlastní dobíjecí infrastruktury.

Ve stejném rámci jako pojišťovny ze skupiny VIG se zatím v dopravě na elektřinu pohybuje i Uniqa. V Česku a na Slovensku má asi 330 služebních vozidel, z toho zhruba pět procent s hybridním pohonem. Rozhodující je podle mluvčí Evy Svobodové to, že služební auta z velké části jezdí dlouhé trasy, například mezi Českem a Slovenskem, a pro tento účel zatím není čistě elektrický pohon vhodný. Problémem je mimo jiné nedostačující síť dobíjecích stanic.

„Postupně budeme zvětšovat podíl hybridních vozů v zájmu praktického operativního pokrytí všech druhů cest, kdy naši zaměstnanci mohou využívat elektrický nebo benzinový pohon podle aktuální trasy,“ říká Svobodová.

Pro krátké cesty po velkoměstech bude nicméně Uniqa pořizovat do flotily také čisté elektromobily, protože v tomto případě je jejich používání pohodlné a praktické. V centrále v Praze, Brně a v Bratislavě už má společnost v garážích i dobíjecí stanice a s rozvojem elektromobility plánuje přidávat další.

Hybridy versus čisté elektromobily 

Kombinovaný pohon má přednost před čistě elektrickým také v NN Česká republika. Ve fleetu čítajícím 51 aut je zastoupeno šest plug-in hybridů a jeden elektromobil.

„Vozidla do zásuvky jsou naším pilotním projektem pro otestování jejich fungování v reálném provozu,“ říká Klára Bucharová z oddělení komunikace pojišťovny. 

Praxe podle ní přinesla dobré zkušenosti s hybridy na krátké vzdálenosti zhruba do 40 kilometrů, kdy je možné využít jen elektrický pohon. Horší už je to při delších jízdách, kdy rekuperace energie není příliš velká a větší hmotnost automobilu díky akumulátoru a elektromotoru zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Ve městě naopak dává smysl elektromobil především díky výrazné rekuperaci elektrické energie při zpomalování. Slabší je to ale s možnostmi veřejného dobíjení a s tím souvisejícím plánováním delších cest.

„V krátkodobém horizontu nemáme v plánu přechod na hybridní nebo plně elektrická vozidla,“ shrnuje Bucharová.

Vhodné využití aut do zásuvky vzhledem k jejich parametrům je podle Iva Hykyše z Unicornu klíčové. Pro elektromobily je ideální využití na kratší vzdálenosti, nebo v městském provozu. V tomto jízdním režimu jsou oproti konvenčním pohonům efektivnější při zrychlování a opětovném zpomalování, kdy dochází k významné rekuperaci elektrické energie. Také hybrid může využít svých předností hlavně v městském provozu s tím, že však není limitován kapacitou akumulátoru při občasných delších cestách.

„Zajímavý je vývoj prodeje čistých elektromobilů a plug-in hybridů v Česku. Zatímco v roce 2021 činil poměr zhruba 3700 hybridů ku 2900 elektromobilům, loni se poměr obrátil na 3600 ku 4200,“ říká Hykyš.

Čisté elektromobily mají přitom podle něj zajímavý potenciál nejen jako dopravní prostředky, ale do budoucna vzhledem ke kapacitě akumulátorů i jako virtuální elektrárny.

„Firemní e-fleet zaparkovaný a připojený přes dobíjecí stanice do sítě bude moci vydělávat peníze jako zásobárna energie, která například může pomoci vyrovnávat nerovnováhy v energetické síti. Nezbytný k tomu bude chytrý řídící software, s jeho pomocí se ovšem firma může dostat k byznysu, v němž se ročně točí miliardy korun,“ vysvětluje Hykyš.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit