Pojem interim management není v České republice natolik rozšířený. Potvrzuje to průzkum, který provedla společnost TP Consulting, specializující se na interim management zejména v automobilovém průmyslu. Výsledky průzkumu se odvíjí od množiny 432 hledaných klíčových slov z vyhledávačů Seznam a Google. Za poslední 4 roky vzrostlo vyhledávání pojmu interim management o 30 %. Vzrostl zájem i o krizový management.
Pojem interim management je termín, který se v česku pomalu dostává do povědomí. Slovní spojení označuje dočasné najímání odborníků jakožto externích zaměstnanců. Jedná se zejména o manažerské a odborné pozice, od kterých se očekává specifické zaměření, odborné zkušenosti i nabyté schopnosti.
„Tito odborní konzultanti mohou firmě nabídnout novou a svěží perspektivu. Mezi jejich hlavní přidané hodnoty patří bohaté zkušenosti napříč firmami různých velikostí, zaměření i manažerského stylu,“ konstatuje Michala Soukupová ze společnosti TP Consulting.

V případě nastalé (například koronavirové) krize, je potřeba takovou situaci řešit ve firmě co nejrychleji, a proto je najímání konzultantů a odborníků z IT sektoru, finančnictví, logistiky, případně i odborníků projektového managementu či profesionálů z lidských zdrojů často tou nejlepší volbou. Tito manažeři jsou rychle “k dostání“ – firma nemusí řešit výběrový proces. Odborníci jsou pro firmu výhodou i svým novým know-how, které s sebou do firmy mohou přinést.
Průnik do českých firem
V současnosti není v České republice termín interim management zažitý tak, jako je v zahraničí. Tento fakt se projevil i na hledanosti tohoto segmentu. Lidé na internetu vyhledávají pouze obecná slova typu interim, interim management či interim manager.
Data zainteresované společnosti WebMedea services evidují až 30% nárůst hledanosti pojmu interim management na českém internetu, což poukazuje na zvyšující se potenciál interim managementu. Data jsou sledována v horizontu čtyř let – od roku 2017 až do roku 2020.
Nejžádanější témata
Zažitost interim managementu v České republice reflektují níže uvedená data. Zvýšený zájem je jen o podobná slova, a to například interim management, který za rok 2020 vyhledalo měsíčně průměrně 1571 uživatelů.
„Lidé na českém internetu se podle naší analýzy doposud nedokázali sžít ani s českými ekvivalenty, přes které velké konzultační firmy nabízející interim management odkazují a nabízejí své služby – dočasný manažer, prozatímní manažer či přechodný manažer,“ podotýká Richard Novák, analytik, WebMedea services.
Zvýšený zájem se v minulém roce projevil o přidružená témata, která souvisí s interim managementem – krizový management (2 423 hledání) a projektový management (2 999) anebo interní komunikace (245) či management změn (217). Tato data prokazují, že lidé se o interim management zajímají, ale neumí své potřeby přesně zformulovat. Proto je třeba povědomí o interim managementu v České republice i nadále budovat.
„Typický interim manažer je překvalifikovaný seniorní specialista s mnoha lety zkušeností a výbornou jazykovou výbavou, který může doslova naskočit do rozjetého vlaku a podle potřeby jej přibrzdit nebo naopak udržet i v plné rychlosti na kolejích,“ popisuje nesporné výhody interim manažerů Michala Soukupová.
Data související s pojmem interim management
Níže v grafu jsou zohledněné pojmy interim management, projektový management a risk management, a to po dobu čtyř let – od roku 2017 až do roku 2020.

Dle provedeného průzkumu společnost WebMedea services eviduje až 30% nárůst v hledanosti pojmu interim management na českém internetu za zmiňované období. Data tak poukazují na zvyšující se potenciál o interim management. Zájem o projektový či risk management je za dobu čtyř sledovaných let poměrně konstantní a s minimálními výkyvy.

Úspěch interim manažerů se odvíjí od získaných referencí, protože úspěšný manažer má na svém kontě spokojené klienty s dobrými výsledky.
„Emoční inteligence a soft skills, které vedou ke správnému vyhodnocení situace, adekvátnímu přístupu a vhodnému chování s ohledem i na firemní kulturu, by tak měly být součástí jeho portfolia profesních dovedností,“ přibližuje Michala Soukupová.
Přesný pojem interim management hledá pouze 22 % uživatelů. Celých 78 % vyhledávání pak připadá na spojení této služby s konkrétní firmou. V České republice tak platí, že na rozšíření pojmu a služby interim management je nutné i nadále pracovat.
Z výše uvedeného průzkumu vyplývá, že zájem o interim management v průběhu 4 let stoupl zhruba o 30 procent. Zároveň pojem interim management není v České republice natolik známý, nakolik je v zahraničí. Uživatelé internetu prozatím neumí své požadavky přesně specifikovat a namísto interim management hledají podobné výrazy typu krizový management, projektový management či interní komunikace či management změn.




























