Ekologie

Formentor e-HYBRID, první plug in hybrid s DNA CUPRA

>Mario Rychtera Mario Rychtera
22 února, 2021

CUPRA Formentor, první vozidlo, vyvinuté výhradně značkou CUPRA, přichází nyní na trh se dvěma externě nabíjitelnými hybridními pohony. Verze e-HYBRID kombinuje výhody sportovního vozu s kvalitami SUV v době, kdy segment crossoverů zažívá stabilní růst.

CUPRA Formentor e-HYBRID má vnější délku 4450 mm a vnější šířku 1839 mm. Vnější výška 1510 mm poskytuje všem cestujícím velkorysý prostor pro hlavu, zatímco rozvor náprav 2680 mm umožnil vytvořit dostatek prostoru pro cestující na sedadlech vzadu. CUPRA Formentor e-HYBRID nabízí prostor pro zavazadla o objemu 345 litrů.

Novinka kombinuje zážehový motor TSI 1,4 litru o výkonu 150 k (110 kW) s elektromotorem vyladěným na nejvyšší výkon 115 k (85 kW). Energii dodává vyspělá sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. 

Pohon může obstarávat výhradně spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace obou jednotek. Zákazníci mají na výběr dvě výkonové varianty: 204 k (150 kW) a 245 k (180 kW). V obou případech jde o stejnou konfiguraci s pohonem předních kol, liší se však charakteristikou odladění. 

Verze o výkonu 204 k dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a její nejvyšší rychlost je 205 km/h. Emise CO2 se u této verze pohybují mezi 26 a 32 g/km a její spotřeba paliva je 1,2 až 1,4 litru na 100 km podle oficiálního testovacího cyklu WLTP.

Řidiči výkonnějšího modelu CUPRA Formentor VZ e-HYBRID 245 k mohou se svým vysokovýkonným SUV zrychlit z nuly na 100 km/h za pouhých 7,0 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 210 km/h. Vyšší výkony však nejsou vykoupeny kompromisy v oblasti hospodárnosti. CUPRA Formentor VZ e-HYBRID 245 k se tak může pochlubit hodnotami spotřeby paliva 1,4 až 1,6 l/100 km, zatímco emise CO2 jsou pouhých 31 až 35 g/km podle metodiky WLTP.

Na vysoké hospodárnosti se významně podílí 130 kg těžká lithium-iontová akumulátorová baterie s kapacitou 13 kWh, který umožňuje v bezemisním režimu ujet 55 až 59 km. 

Určete si využití pohonu

CUPRA Formentor e-HYBRID se vždy rozjíždí v elektrickém režimu (pokud jsou akumulátory dostatečně nabité). Jakmile množství elektrické energie v akumulátorech poklesne pod určitou úroveň, nebo rychlost jízdy překročí 140 km/h, pohon se přepne do hybridního režimu.

Řidič má v módu Hybrid na výběr dva dílčí režimy: Hybrid-Auto a Hybrid-Manual. Hybrid-Auto je základním nastavením, které automaticky řídí činnost systému pohonu tak, aby byl udržován optimální stav nabití akumulátorů. V režimu Hybrid-Manual mají uživatelé na výběr tři různé možnosti udržovat aktuální stav nabití, Nastavit požadovaný nižší stav nabití, nebo využít funkci nabíjení, která zvýší stav nabití prostřednictvím spalovacího motoru.

Jakmile je stav nabití akumulátorové baterie nízký, vrátí se systém pohonu k hybridnímu režimu. Po připojení vozidla ke zdroji elektrické energie lze sadu akumulátorů nabít za pouhé 3 hodiny a 40 minut pomocí nástěnné nabíječky o výkonu 3,6 kW, nebo za necelých 5 hodin při využití 2,3kW nabíječky. 

Adaptivní podvozek

Podvozek má odlišné nastavení pro verzi Plug-in Hybrid, které odpovídá specifickým požadavkům souvisejících s odlišným rozložením hmotnosti. K dispozici je systém dynamické regulace podvozku s posuvníkem pro plynule měnitelné nastavení podle požadavků řidiče.  Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je víceprvkové zavěšení. Zákazníci mají na výběr 18″ nebo 19″ kola z lehké slitiny. Stejně jako ostatní verze této modelové řady je i model CUPRA Formentor e-HYBRID vybaven systémem dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) s posuvníkem pro plynule měnitelné nastavení podle požadavků řidiče.

Interiér umocňuje sportovního ducha

V interiéru nalezneme kvalitní materiály, detaily v odstínu mědi a ozdobné prvky z tmavého kartáčovaného hliníku. Na rozdíl od ostatních verzí se digitální panel přístrojů Digital Cockpit zaměřuje na zobrazování dat o elektrifikovaném pohonu, od zbývajícího dojezdu v režimu výhradně elektrického pohonu až po právě využívaný způsob pohonu.

Dominantou interiéru je 12″ dotykový displej multimediálního zařízení zahrnujícím široké možnosti z oblasti konektivity a zároveň snižuje počet ovládacích tlačítek. Jednoduchosti a elegance interiéru bylo dosaženo z části také využitím technologie “shift-by-wire” u převodovky DSG. Interiér je díky tomu přehlednější a prostornější.

Mezi nejdůležitější systémy patří asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro couvání z parkovacího místa a asistent pro stav nouze a předvídavý adaptivní tempomat ACC.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit