Někdo by řekl, že válka na Ukrajině je od nás daleko a zbytek Evropy si dokáže nouzově poradit. Jenže konflikt dvou zemí má nemalé dopady na všechny ostatní. Například se ukázalo, že Rusko a Ukrajina stojí za 80 % světové distribuce slunečnicového oleje. Na Ukrajině má řada automobilek své továrny a tak musí kvůli nedostatku dílů omezovat, nebo dokonce zastavovat výrobu. To samé postihuje také mladoboleslavskou Škodu.
Potíže má i japonská Toyota, která po vyjádření nesouhlasu s konáním Ruské federace čelila kybernetickému útoku. Spojitost těchto dvou událostí není potvrzena, ale vzájemné propojení se přímo nabízí.
Dva různé scénáře
S ohledem na uvalené ekonomické sankce zveřejnili odborníci z Autovista dva možné scénáře.
Rusko bude nucené se stáhnout
V tom prvním se Rusko podaří přimět k mírovému jednání a z okupované Ukrajiny se stáhne na Krym a oblastí Doněcka a Luhanska. V tomto případě by dopad na evropský automobilový trh byl minimální a zcela určitě neměl dlouhodobý charakter. Pokud by automobilky v rámci sankcí neobnovily dodávky vozů do Ruska, vzniklé přebytky vyváží převis poptávky vzniklý nedostatkem komponentů.
Tím by částečně poklesl zájem na trhu s ojetinami ve východní Evropě. Efekt nebude dlouhodobý, jelikož oslabené směnné kurzy zvyšují současné zůstatkové hodnoty.
Rusko udrží svou pozici
Ve druhém případě se Rusku podaří ovládnout Ukrajinu, nebo alespoň bude mít pod kontrolou její vládu. Takový scénář bude mít značný dopad na východoevropskou ekonomiku, protože restrikce dostanou dlouhodobý charakter. Vliv pro západní Evropu bude menší, avšak bude muset řešit kompenzace dodávek ruského plynu. Na něm naopak USA není závislá vůbec, takže dopad na ni bude minimální.
Trh s novými vozy bude nadále čelit komplikovaným dodávkám nových dílů. O ojetiny klesne zájem kvůli vysoké inflaci. Ty si uchovají své zůstatkové hodnoty, případně jejich cena vzroste. Ve výsledku budou setrvávat trendy, které jsme už zažili v souvislosti s pandemií Covid-19, s nimiž už západní Evropa umí efektivně pracovat.
Tvrdý dopad na ruský automobilový průmysl
V Rusku se nachází 34 výrobních závodů. Volkswagen zde vyrábí Tiguan a Polo, Škoda model Rapid a Audi modely Q7 a Q8. To vše v Kaluze u Moskvy. V roce 2010 se zde vyrobilo 118 000 automobilů a 150 000 motorů. Stellantis má v Rusku nastavenou kapacitu na cca 125 000 vozidel ročně, zejména ze segmentu užitkových.
Mercedes-Benz v roce 2019 investoval do nového závodu pro výrobu velkých SUV a třídy E 250 mil. EUR. BMW dnešním dnem zastavilo montážní linky v Kaliningradu. Stejně tak se k iniciativě připojil Ford. Ten na ruském trhu sice výrazně omezil produkci osobních vozů už dříve, ale užitkové divizi se zde celkem dařilo. Aktuálně ale zastavil i její distribuci.