Společnost SEAT S.A. dnes představila své hospodářské výsledky za rok 2022 a oznámila další kroky v realizaci své strategie. Příjmy z prodeje společnosti vzrostly o 14 % z 9,256 milionu EUR na 10,513 milionu EUR. Jedná se o druhé nejvyšší příjmy z prodeje v 73leté historii společnosti, které překonává pouze rekordních 11,157 miliardy EUR z roku 2019. Provozní zisk vzrostl o 550 milionů EUR na 179 milionů EUR (2021: -371 milionů EUR) před zaúčtováním jednorázových nákladů na restrukturalizaci ve výši 293 milionů EUR. Ziskovost se díky tomu zvýšila o 5,7 procentního bodu z minus 4 % na plus 1,7 %. Zisk po zdanění vzrostl o 324 milionů EUR na 68 milionů EUR (2021: -256 milionů EUR). Hospodářské výsledky potvrzují, že rok 2022 přinesl obrat ve finančním hospodaření společnosti SEAT S.A.
SEAT S.A. přijal v náročném roce 2022 řadu důležitých rozhodnutí, která budou značku definovat v nadcházejících letech. Upřednostnění značky CUPRA, implementace nového plánu na snížení nákladů a optimalizace pracovních metod byly klíčovými kroky k větší interní stabilitě. Společnost SEAT S.A. také učinila další významný krok směrem k elektrifikaci, když společně s koncernem Volkswagen, společností PowerCo a partnery projektu Future: Fast Forward zavázali investovat 10 miliard EUR do transformace Španělska na evropské centrum pro elektromobily. SEAT S.A. bude díky této investici pokračovat v roce 2023 maximální rychlostí v elektrifikaci výrobního závodu Martorell a v přípravách na největší produktovou ofenzivu značky CUPRA, která začne v roce 2024.
SEAT S.A. má již za sebou velmi úspěšný vstup do roku 2023. V prvních dvou měsících letošního roku dodal zákazníkům 71 500 vozů. V porovnání se stejným obdobím roku 2022 to znamená nárůst o 27 %. SEAT S.A. hodlá na tomto základě zvyšovat své prodeje i v dalším průběhu roku 2023. Počet dodaných vozů značky SEAT vzrostl o 12 %, zatímco CUPRA pokračuje v exponenciálním růstu díky meziročnímu zvýšení o 75 %.
Loňský rok odstartoval vstup do nové éry
Automobilový průmysl musel i v roce 2022 čelit velkým výzvám včetně nedostatku polovodičů. Tyto faktory omezily globální objem výroby společnosti SEAT S.A., který zůstal s téměř 480 000 vyrobenými vozy na podobné úrovni jako v roce 2021, ale hluboko pod výrobními počty obvyklými před pandemií. Společnost však navzdory těmto vnějším vlivům dosáhla významného obratu ve svých finančních výsledcích.
Přestože byl objem prodaných vozů v roce 2022 o 4 % nižší než v roce 2021 kvůli nedostatku polovodičů, příjmy z prodeje vzrostly oproti roku 2021 o 14 % a příjem na vozidlo se zvýšil o 18 %. Návrat společnosti k rentabilitě se podařil díky nárůstu podílu vozů CUPRA na celkovém prodeji, agresivní strategií řízení cenotvorby, snížením režijních nákladů a zvýšením efektivity.
Zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) vzrostl z 278 milionů EUR v roce 2021 na 798 milionů EUR před zaúčtováním jednorázových nákladů na restrukturalizaci. To je nejvyšší úroveň v uplynulých pěti letech. Společnost pokračovala v realizaci svého strategického investičního plánu. V roce 2022 vynaložila na investice, výzkum a vývoj celkem 880 milionů EUR.
Rok 2023 ve znamení transformace
Transformace společnosti SEAT S.A. ze spalovacích motorů na elektrifikované pohony probíhá velkou rychlostí. Tím se připravují základy pro novou éru růstu v historii společnosti SEAT S.A. Ta na své výroční tiskové konferenci oznámila, že v roce 2023 urychlí realizaci svých klíčových projektů včetně své vlastní elektrifikační a organizační transformace a ještě většího zaměření na zvyšování růstu značky CUPRA.
Výrobní závod Martorell slaví v letošním roce 30. výročí a SEAT S.A. investuje do své elektrifikace celkem tři miliardy EUR. Martorell se stane v rámci koncernu Volkswagen jedním z center pro výrobu elektromobilů a klíčovou součástí elektromobilového hodnotového řetězce ve Španělsku. SEAT S.A. navíc povede vývoj malých elektromobilů koncernu Volkswagen. Tato rodina osobních vozů zajistí demokratizaci trvale udržitelné městské mobility. Do roku 2025 bude Martorell vyrábět elektromobily pro různé koncernové značky.
Ambicí koncernu Volkswagen je vyrobit v závodech Martorell a Pamplona v období od roku 2025 do roku 2030 celkem tři miliony akumulátorových elektromobilů. SEAT S.A. také intenzivně pracuje na výstavbě závodu pro montáž akumulátorových sad a na přípravě Martorellu na druhou automobilovou platformu s cílem zvýšit svůj podíl v řetězci tvorby přidané hodnoty při výrobě elektromobilů a zachovat si konkurenceschopnost i v dlouhodobém horizontu.
Jedním z hlavních pilířů nové strategie bude vývoj „centra cirkulární ekonomiky“, které společnosti umožní vytěžit maximum hodnoty nabízené automobilem a akumulátorovou baterií, a to prostřednictvím průmyslových projektů pro opětovné využití, průmyslové repase a recyklaci. Strategie nabízí také trvale udržitelný průmyslový plán pro barcelonský areál společnosti SEAT S.A., v němž se bude centrum nacházet.
Růstová strategie značky CUPRA do roku 2030
CUPRA má ambici být do roku 2030 jednou ze 100 nejlepších globálních značek. Tohoto cíle bude dosaženo budoucím růstem, který bude podporován šesti faktory včetně globalizace značky. Jen v letošním roce plánuje CUPRA otevření nových showroomů City Garage v Berlíně, Madridu, Manchesteru a Paříži. CUPRA v rámci své ambice stát se opravdu globální značkou v současnosti analyzuje vstup na severoamerický trh. Nyní probíhají testy značky s potenciálními zákazníky a výsledky jsou zatím slibné a pozitivní. V roce 2023 přibyde 500 nových specialistů CUPRA Master, a jejich celkový počet tak dosáhne 2000.
Značka CUPRA v současnosti připravuje svou dosud největší produktovou ofenzivu, která bude zahájena v roce 2024 představením modelů CUPRA Tavascan a CUPRA Terramar. V roce 2025 bude následovat CUPRA UrbanRebel. Tyto nové modely umožní značce vstoupit do nových segmentů a na nové trhy a dosáhnout střednědobého cíle 500 000 prodaných vozů ročně.
Aktuálně

Zkoumáme dynamické změny firemní mobility. Účastí v průzkumu získáte roční předplatné magazínu Business Car zdarma a možnost soutěžit o nového Forda na týden
