Italská automobilka připravuje v blízké budoucnosti plejádu novinek i v oblasti elektromobilů či hybridů. Vše odstartuje elektrickou „pětistovkou“, přidá se také Jeep i Alfa Romeo. O novinkách, ale i o nové fleetové politice Fiatu jsme se bavili s Martinem Mackem.

Martin Macko má u společnosti Fiat Chrysler Automobiles na starosti flotilovou politiku značky

Martin Macko má u společnosti Fiat Chrysler Automobiles na starosti flotilovou politiku značky.

Jako flotilový manažer máte velké zkušenosti. U General Motors jste měl na starost Chevrolet, kde jste pro dealerskou síť vytvořil zcela nové podmínky. Také jste zažil nečekaný odchod značky z evropského trhu. Uplatnil jste prvky vaší dřívější flotilové politiky u Fiatu?

Bylo to velmi obtížné období . Chevrolet nebyl typickou fleetovou značkou, proto jsem musel přizpůsobit podmínky dané situaci a v té době retailově orientované dealerské síti. Postavit fleetovou politiku na SME segmentu bylo jediné řešení. Na druhou stranu jsem si tehdy uvědomil, jak moc záleží na tom, aby všichni obchodní partneři měli stejné podmínky. Jednotná firemní politika zamezí polarizování dealerské sítě. To se často děje u fleetových center. Proč zvýhodňovat některé obchodní partnery před ostatními? Dealerská síť by měla být jednotná, všichni by měli mít stejnou startovací pozici. Jedině tak objektivně vyniknou jejich obchodní dovednosti. A podobně to cítím i dnes u FCA.

Umíte tedy nabídnout fleetovým zákazníkům atraktivní cenové zvýhodnění? V čem se flotilová politika nejvíce změnila?

V minulosti byla prodejní politika pro firemní zákazníky především u značek Alfa Romeo a Jeep neobvykle složitá. Aby mohl náš dealer domluvit individuální podmínky prodeje, tak musel podstoupit dlouhé schvalovací martyrium. Zákazníky často čekání odradilo a skončili u konkurence. U zvýhodněných kampaní zase musel studovat sáhodlouhé dodatky ke kampaním. A i tak měl obavy, že když nabídku zvýhodní, že na zakázce nakonec prodělá. Dnes jsme zcela někde jinde. Fleetová politika značky je nyní jednotná napříč celým regionem, přesto zohledňuje určitá lokální specifika. Naši dealeři umí s jednoduchými podmínkami pracovat, zároveň mají volnější ruce při vytváření individuálních nabídek, které s námi nemusejí konzultovat.

Za první pololetí stouply prodeje Jeepu v B2B segmentu o 19 %, u Alfy Romeo dokonce o 43

Za první pololetí stouply prodeje Jeepu v B2B segmentu o 19 %, u Alfy Romeo dokonce o 43 %.

Alfa Romeo a Jeep nejsou typické flotilové značky. Přitom se vám začíná výrazně dařit i v této oblasti prodejů. Co bylo dříve špatně?

Špatně je silné slovo, ale spíš bych zmínil, co je dobře. Za první pololetí jsme u Jeepu navýšili B2B prodeje o 19 %, u Alfy Romeo dokonce o 43 %. To jsou výborné výsledky. U firemní klientely je ale problém, že je při obnově manažerských automobilů značky Jeep a Alfa Romeo zkrátka nenapadnou. Pokud se ovšem do auta neposadí a nevyzkouší si ho. Toto se snažíme změnit. Spustili jsme proto pilotní program, který je k dispozici pouze v Česku. Naši dealeři jsou většinou multibrandově zaměření. Tím že prodávají i jiné značky, mají díky své velikosti většinou i svou vlastní autopůjčovnu. Naší snahou je, aby v jejich půjčovnách jezdilo co nejvíce jeepů, které mají od nás za velmi výhodných podmínek. Díky této filozofii se nám daří šířit povědomí o této značce dál, což s sebou přináší zvýšený zájem o tato auta.

A jak se k vašim značkám staví poskytovatelé operativního leasingu? Neobávají se nejistých zůstatkových hodnot?

Pro leasingové společnosti je strašně důležité, abychom měli stabilní cenovou politiku. To se nám poslední dobou velmi daří. Dalším benefitem především pro Alfu Romeo je skutečnost, že v době velkého rozmachu krátkodobých operativních leasingů se nám podařilo na trh umístit určité množství automobilů, které nebylo z pohledu remarketingu toxické. Když se pak po roce až dvou začaly auta vracet, leasingové společnosti neměly s Alfou Romeo problémy je na trh opět umístit. Značka se tak na rozdíl od řady jiných nestala jejich noční můrou. To byl velmi důležitý počátek, kdy poskytovatelé operativního leasingu začali značce důvěřovat. Dnes je situace taková, že řada leasingových společností má velký zájem, aby v jejich nabídkovém portfoliu Alfa Romeo nechyběla. Je to značka, která má charisma a vystupuje z běžné konfekce. A podobně je v tomto ohledu vnímán i Jeep. Řada zákazníků navíc začíná měnit chuť a už nechce počtvrté sedět ve stále stejné značce a vyhledává změnu.

Fiat podle mých informací plánuje ustoupit od vznětových motorů a nahradit je elektromobily a hybridy. Kdy se dočkáme prvních modelů?

Značka Fiat se nebude pouštět do žádných velkých automobilů. Skvěle umí malá auta do segmentu C. A tak to zůstane i v budoucnu. V Evropě je velmi úspěšná řada 500, která tvoří drtivou většinu prodejů. Proto s elektrifikací začne právě od této řady. První elektrická pětistovka dorazí v polovině příštího roku. Díky velkým objemům prodejů řady 500 by tak měl Fiat výrazně snížit flotilové emise CO2, které jsou středobodem zájmu. Po Fiatu přijde v příštím roce s prvním elektrifikovaným vozidlem také Jeep v modelu Renegade následovaný Compassem. Půjde o plug-in hybrid. Do roku 2022 chce mít Jeep na trhu osm plug-in hybridů. Alfa Romeo zase představí nové, své první kompaktní SUV, které bude vycházet z konceptu Tonale. Kromě jiného nabídne i plug-in hybridní pohon.

Do roku 2022 chce mít Jeep na trhu osm plug-inů Do roku 2022 chce mít Jeep na trhu osm plug-inů.

Do roku 2022 chce skupina FCA vyprodukovat dvanáct nových pohonných systémů podporovaných elektřinou, přičemž vedle mild hybridů, hybridů a plug-in hybridů nemají chybět ani čisté elektromobily.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit