Ještě na začátku roku 2016 neměl SEAT v nabídce ani jedno SUV. Pak přišla ateca následovaná aronou, zanedlouho se objeví velké tarraco. SEAT se ale chystá expandovat také v nabídce modelů na zemní plyn. Na zajímavé téma jsme si povídali s Alešem Novákem, ředitelem značky SEAT.

Aleš Novák, ředitel značky SEAT
Vznětové motory jsou nyní na limitu. Další zpřísnění emisních norem po roce 2020 diesely ještě více prodraží. V osobních autech tak ztratí svůj význam. Naopak zemní plyn má v blízké budoucnosti velký potenciál prosadit se výrazněji i ve firemních flotilách. Které nové modely se plynového pohonu dočkají a dostane se časem do nabídky i povedený dvoulitr od Audi?
Nelze to v budoucnu vyloučit, ale v příštím roce se s ním pro naši značku nepočítá. Čtyřválec 2.0 TFSI je zatím určen výhradně pro Audi, nabízí 125 kW, což je zárukou výtečné dynamiky a sportovně zaměřenému seatu by samozřejmě slušel. Ale i přesto máme co nového nabídnout. Nejnovějším motorem v naší současné nabídce je přeplňovaný litrový tříválec 1.0 TGI, který při provozu na zemní plyn nabízí 66 kW. Montuje se do ibizy a na sklonku roku se objeví i v aroně, která se tak stane prvním SUV s pohonem na CNG.
Čtyřválec 1.4 s 81 kW montovaný do Leonu TGI na konci roku vystřídá nová patnáctistovka s 96 kW. Leon bude znatelně živější a současně by měla i nepatrně klesnout spotřeba plynu. Jiné budou i nádrže, které se z 15 kg zvětší na 19 kg. V praxi to znamená zvýšení dojezdu nejméně o 100 km. Podle jízdního stylu tak bude možné ujet 450 až 500 km jen na plyn. Benzinová nádrž se naopak uskromní z původních 50 na 12 litrů. Uvedený motor 1.5 TGI bude taktéž v nabídce modelu Ateca.
SEAT má velké ambice. Založil samostatnou sportovní značku CUPRA a v budoucnu se bude snažit ještě výrazněji profilovat sportovněji. Pomůže to podle vás i flotilovým prodejům?
Jsem optimista. Zájem o naši značku mezi firmami roste. Velmi důležitá je v tomto ohledu především expanze mezi modely SUV. Hodně si slibujeme od velkého sedmimístného modelu Tarraco. K nám dorazí na sklonku ledna a nabídne zajímavou, sportovnější alternativu k vozům uvedené kategorie. Prvním samostatným modelem značky CUPRA bude SUV Ateca. Dvoulitrové TSI s 300 koňmi zajistí výkonové prvenství mezi automobily SUV uvedené kategorie. Svezení to bude stejně zábavné jako s dosavadním modelem SEAT Leon ve verzi Cupra. Stokilometrovou rychlost pokoří za 5,4 sekundy, nejvyšší rychlost je 245 km/h. Budoucí generace modelu Leon bude již plně pod taktovkou značky CUPRA, tzn. správně se bude nazývat CUPRA Leon.
Ale abych se vrátil k vaší otázce, čím více bude značka vůči konkurenci vyhraněná, tím zajímavěji se může jevit i mezi fleetovými zákazníky. Vždyť nejúspěšnějším fleetovým modelem je stále Leon, a to včetně jeho dosavadní verze Cupra, o kterou projevila nedávno zájem vzdělávací společnost ZFP Akademie, které jsme dodali dvacet uvedených vozů. Takže si myslím, že samostatná sportovní značka CUPRA má na to, aby se stala úspěšnou i u velkoodběratelů.
Budete nějak měnit vaši dosavadní flotilovou strategii?
Jsem rád, že se značce daří i v této velmi důležité oblasti prodejů. V budoucnu se chceme výrazně zaměřit na malé a střední firmy, ve kterých je stále velký potenciál. Jak ukazuje praxe, naše značka je atraktivní pro společnosti, které se chtějí odlišit.
Operativní leasing pro fyzické osoby se stal pro některé jeho poskytovatele noční můrou. SEAT byl před pěti lety mezi prvními značkami, které s touto novinkou přišly. Jak byste ho s odstupem času hodnotil?
Jednalo se a stále se jedná o zajímavé zpestření nabídky operativního leasingu. Tou nejdůležitější výhodou je skutečnost, že zákazníci mohou bez jakékoli akontace téměř okamžitě užívat atraktivně vybavené auto. Výši splátek lze v plné výši odepsat jako nákladovou položku. Poptávku samozřejmě výrazně ovlivňuje výše měsíční splátky. Velký zájem byl o naši velkoprostorovou alhambru. V současné době se zejména soustředíme na klasické úvěry pro fyzické osoby.
Kolik procent tvořil v počátcích operativní leasing pro fyzické osoby z celkových splátkových prodejů?
Bylo to kolem 10 %. Nyní je zájem výrazně menší. Financování formou úvěru oproti tomu meziročně roste o více než dvacet procent.
Takže klasické úvěry jasně dominují?
Ano, je to tak. Trh je ale v tomto ohledu v poslední době nevyzpytatelný. Musíme neustále sledovat chování našich zákazníků a reagovat na jejich potřeby. Vnímáme dokonce výrazné rozdíly i mezi jednotlivými regiony. Ale obecně vzato, největší zájem je o úvěry s nulovým nebo velmi nízkým úročením nebo o jinak zvýhodněné úvěry kombinující nabídku s dalšími produkty SEAT, například prodlouženou zárukou atd..




























