V rámci naší rubriky Manažer testuje si tentokrát jeden flotilový manažer vyzkoušel hned dva mercedesy. Plug-in hybridní třídu E a nové GLB.
Ota Mráz ze společnosti T-Mobile vyzkoušel Mercedes-Benz třídy E i GLB. Oba modely kladně hodnotí především v oblasti jízdních vlastností, komfortu i použité vyspělé techniky.
Třídu E hodnotil Ota Mráz z T-Mobile
„Prostřednictvím časopisu Business Car jsem mohl otestovat Mercedes-Benz E 300 de s pohonem všech kol. Tedy hybridní kousek s dieselovým motorem. Už to samo o sobě ve mně vzbudilo zájem, protože do této doby všechny hybridy, které mi prošly rukou, byly v benzinové variantě.
Manažerský vůz třídy E ve verzi kombi výborně funguje jako naprosto univerzální, tedy i jako rodinný vůz. Hybridní verze se chová báječně kultivovaně, jen akumulátory částečně zasahují do zavazadlového prostoru.“
Jízda
„Auto jsem kromě všech druhů cest vyzkoušel i v lehčím terénu. Nutno podotknout, že teprve na dálnici při větší rychlosti máte pocit, že auto začíná fungovat. Tam, kde se láme řev motoru u jiných, byl tenhle mercedes jako ryba ve vodě. Chování čtyřkolky jsem vyzkoušel na mokré, bahnité cestě i louce a v případě, že dokážete být k plynu citliví, trakce je opravdu výtečná. Výrazně pomáhá i elektronika.
Dynamické schopnosti hybridu jsou velmi dobré, stejně tak i spotřeba při jízdě s vybitým akumulátorem. Jezdil jsem běžně za 6 l/100 km, při sportovnějším svezení pak za 8,5 l/100 km. Pokud budete nadšený ekolog nebo ekoložka a nebudete líní auto dobíjet, určitě se dostanete na úplně jiná čísla. Na plně nabitý akumulátor lze podle jízdního stylu ujet 40 až 45 km.“
Interiér a infotainment
„Jak je mým zvykem, mírně jsem se přetahoval s elektronickými systémy. Za výborný vynález ale považuji adaptivní tempomat. Ten má Mercedes po letech zkušeností vypiplaný a funguje báječně. Zásahy umělé inteligence ve spojení s mým stylem řízení ale byly pro posádku občas nekomfortní.
Mojí hlavní doménou, způsobenou zřejmě pracovním zaměřením a dost možná i deformací, je zkoumání ergonomie infotainmentu a ovládacích prvků. Mám přitom jednu zásadu, jako správný chlap nečtu manuály (kromě těch z IKEA). Jsem zvyklý na koncernové vozy a mohu říct, že přechod žádný problém není. Jasně, pár věcí je obráceně (třeba ovládání hlasitosti na volantu je u koncernu vlevo, na méďovi vpravo), ale to se přeučíte raz dva. Na volantu najdete tlačítka, která většinou mají funkce stlačení a hlazení (touch). Musím říct, že mě trochu staromódně více vyhovují otočné ovladače. Potřebuju ovládat po slepu a ne sledovat, jestli se můj palec pohybuje na správném místě. Podobný názor mám na ovládací panel na středové konzoli u loketní opěrky. Funguje bezchybně, ovšem já mám často ruku položenou na opěrce a párkrát se mi stalo, že jsem o touchpad nechtěně zavadil. To vše se dá časem vycvičit a zvládnout, není to akorát na první dobrou. Mercedes musím ale také pochválit za perfektní displeje s úžasným rozlišením a kontrastem. Jednoduché a logické menu znamenalo, že jsem nikdy nezaváhal a co jsem pod daným nastavením čekal, tam také bylo. Úhlopříčka displejů pak znamená luxusní zobrazení map, navigace.“
Resumé
„Závěrem svůj test hodnotím čistě pozitivně. Z interiéru jsem doslova nadšený, z jízdních vlastností také. Mé pocity shrnul syn, když se zeptal, jestli si to auto nemůžeme nechat…“
Mercedes GLB 200
Také druhý mercedes testoval Ota Mráz ze společnosti T-Mobile. Tentokrát klasické kombi vystřídal za SUV, třídu GLB.

Ota Mráz by dal přednost třídě GLB před manažerskou třídou E. Je více univerzální a vyhovuje i jeho pojetí rodinného vozu.
„SUV od Mercedesu na podvozku třídy A výrazně hýbe pozitivními recenzemi. Chtěl jsem přijít na to, proč tomu tak je. Jasně, hlavní důvod je cena, ta je totiž srovnatelná s cenou Škody Kodiaq a dalších koncernových značek Volkswagenu. Pokud tedy budeme srovnávat obdobně vybavené modely. GLB 200 d se 110 kW a pohonem všech kol stojí milion korun, pokud bychom například Škodu Kodiaq dovybavili na úroveň mercedesu, bude dokonce nepatrně dražší. Řadě zákazníků tak jistě bude dávat smysl přemýšlet, jestli si za stejné peníze přeci jen nedopřát prémiovou značku. Zajímalo mě tedy, co si Mercedes ze své kvality zachovává a kde dělá kompromisy, aby na atraktivní cenu dosáhl. Rovnou mohu říct, že GLB jistě neosloví nejvyšší firemní manažery, ale je to sakra dobré praktické auto. Většinu jízd jsem absolvoval s celou rodinou na dlouhé i kratší jízdy a nikdo z nás čtyř netrpěl nedostatkem prostoru.“
Kompromisy se příliš nekonají
„K testu jsem měl k dispozici GLB s dvoulitrovým dieselem o výkonu 110 kW, pohonem všech kol a s automatickou 8stupňovou převodovkou.
Můj první dojem byl rozporuplný, a to zejména z designu exteriéru i interiéru či použitých materiálů. S první jízdou se mé obavy rozptýlily a začala převažovat pozitiva. Interiér je neobvykle prostorný a pohodlný a lze ho vybavit třetí řadou sedadel. Zavazadlový prostor je možné podle potřeby variovat posouváním sedadel druhé řady, jeho objem je i pro rodinné využití dostatečný. Přístrojové desce vévodí digitální displeje s perfektním rozlišením i čitelností. Infotainment mohu jedině pochválit stejně jako u třídy E. U GLB mi ale více vyhovuje klasické ovládání tlačítky a otočnými ovladači. Je přesnější a eliminuje náhodná stisknutí.
Po celý týden jsem jezdil i podle nativní navigace a výsledky live trafficu jsem mile překvapen. Skoro pokaždé mi navigace nabídla stejnou trasu jako Waze a kolonám jsem se úspěšně vyhýbal. Jediným rozdílem ve Waze tak zůstává hlášení radarů a policejních hlídek (user generated content).
Určité kompromisy ve vztahu k atraktivní ceně jsou patrné snad jen na použitých materiálech interiéru. Výtky mám například k tvarování víka zavazadlového prostoru, který mi připomíná starší modely značky, nebo k tvaru přístrojové desky před spolujezdcem, kde je navíc nevyužitá plocha nad výdechy ventilace.“
Jízda
„Povedené jízdní vlastnosti patří k velkým benefitům mercedesů. Znovu jsem cítil tu fortelnost německého giganta. I když byl výkonem testovací motor spíše slabší, motor měl neuvěřitelně vyladěný průběh točivého momentu v neobvykle širokém spektru otáček. Zkrátka 110 kW vypadá jinak u mercedesu a jinak u běžných velkosériových značek.
Většinu času jsem jezdil na jízdní režim Comfort a jízdu si užíval. Sportovní režim, jednoduše řečeno, pouze nechává motor ve vyšších otáčkách, což zvyšuje hlučnost i spotřebu. V režimu Comfort se dá bez problémů jezdit i pod 6 l/100 km. Mé jízdy přes celou Prahu s úseky po Jižní spojce a magistrále byly na úrovni 5,5 l/100 km.“
Resumé
„Závěrem mohu prohlásit, že rodina si GLB oblíbila dokonce natolik, že by mu dala přednost před dražším éčkem. Tohle auto si naše srdce získalo a určité pochybnosti se rozplynou ve chvíli, kdy si do ruky chytnete volant a rozjedete se. Mám tak důvod přemýšlet, zda se GLB časem přeci jen nestane naším dalším rodinným vozem.
A naopak, pro manažery naší společnosti je dieselový plug-in hybrid třídy E nebo i C velmi zajímavou volbou. Mimochodem značku Mercedes naše flotila již spokojeně užívá.“
O flotile společnosti T-Mobile Czech Republic
Vozový park společnosti čítá přibližně 600 osobních automobilů. Zpravidla koncernu Volkswagen. Dominuje Škoda, ve flotile se ale najdou i značky jako VW, BMW, Mercedes, Volvo, Peugeot.
O společnosti
Společnost T-Mobile Czech Republic, člen mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom, je s téměř 6,3 milionu zákazníků jedničkou na českém trhu. T-Mobile je integrovaným operátorem a kromě mobilních a pevných telekomunikačních služeb nabízí i komplexní ICT řešení. Svým klientům poskytuje nadstandardní služby ve vysokorychlostní síti, což prokazuje i srovnávací měření kvality sítí umlaut (dříve P3), v němž T-Mobile již potřetí získal ocenění Best-in-Test.
Více informací o společnosti lze nalézt na adrese www.t-mobile.cz, portál www.t-press.cz slouží pro novináře.
Aktuálně

Zkoumáme dynamické změny firemní mobility. Účastí v průzkumu získáte roční předplatné magazínu Business Car zdarma a možnost soutěžit o nového Forda na týden
