Jediným elektromobilem byl v rámci rubriky Manažer testuje Mercedes EQE 350 4Matic SUV, který představuje elektrickou alternativu k populární třídě GLE. Jeho čtyři kola pohání dva synchronní elektromotory o celkovém výkonu 215 kW a točivém momentu 765 Nm. V základu přijde toto provedení na 2 417 580 korun.
Automobil si vyzkoušel vedoucí úseku dopravy a komunikace Vojtěch Kolek
ze společnosti Egem, který také zkoumal, zda by elektrické SUV zapadlo do vozového parku firmy, která svým zákazníkům poskytuje mimo jiné služby v oblasti výroby a distribuce elektrické energie.
Mercedes-Benz EQE je v podstatě nástupcem modelu EQC, který byl první vlaštovkou stuttgartské značky mezi elektromobily. Prémiové SUV stojí na nové elektrické platformě a nabízí vyšší výkony (180 až 460 kW), delší dojezd i rychlejší nabíjení (až 170 kW stejnosměrným proudem). Z deseti na osmdesát procent kapacity se tak akumulátor na rychlonabíjecím stojanu dostane za 30 minut. V Česku je EQE SUV k dispozici v šesti různých verzích se shodnou kapacitou baterie (90,6 kWh), pouze modely 300 SUV a 350 4Matic SUV nabídnou nepatrně méně (89 kWh).
„Zvenku mě vzhled vozu příliš neoslovuje, obecně nepreferuji vozy SUV. Naopak interiér je podle mě velmi zdařilý. Zajímavá je příplatková palubní deska se třemi obrazovkami. Ovládání je pohodlné, jen posuvný pohyb po tlačítcích na volantu bych nepreferoval. Ale velké ikony není problém trefovat i za jízdy,“ říká na úvod svého hodnocení Vojtěch Kolek. Dodejme jen, že zmíněná palubní deska sdružuje displej místo kontrolních přístrojů, středový displej multimediálního systému a obrazovku s OLED technologií před spolujezdcem. Všechny tři zobrazovače jsou propojené navzájem, což dává pocit, že palubní deska je jen jedna velká obrazovka, která je z části dotyková.
„Prostor pro cestující je příjemně prostorný, zavazadlový prostor je na české poměry ale na hraně. Navíc další část z prostoru ukrajovaly nabíjecí kabely.“ A my dodáváme, že v tomto SUV navíc nenajdete využitelný prostor (třeba pro kabely) pod přední kapotou jako v některých podobně koncipovaných elektromobilech. Přední kapotu dokonce nelze vůbec otevřít a například kapalinu do ostřikovačů je třeba nalévat speciálním hrdlem, které se vyklápí z předního blatníku.
Mercedes byl vybaven nepřeberným množstvím jízdních asistentů. „Všechny jsem využíval prakticky trvale a fungovaly k mé spokojenosti. Například hlídač jízdy v pruhu je nastaven citlivě, nepřetahoval se se mnou, jak se u někdy stává,“ říká Vojtěch Kolek, kterému se zároveň moc nezamlouval adaptivní tempomat, který sám měnil rychlost podle dopravních značek. „Víc mi vyhovuje, když změnu rychlosti jen nabídne a pokud ji nepotvrdím, ponechá původně nastavenou.“
Dynamiku a jízdní vlastnosti elektromobilu, který dokáže zrychlit z klidu na
100 km/h za 6,6 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 210 km/h, hodnotí Vojtěch Kolek veskrze pozitivně. Nicméně problém elektromobilů s karoserií SUV je většinou ve spotřebě a dojezdu: „Spotřeba se během týdne, kdy jsem měl automobil k dispozici, pohybovala mezi 20 a 30 kWh na 100 km. Hodně záleží na jízdním stylu. Při plném nabití ukazoval počítač dojezd až 400 km, v praxi lze ujet bez problémů 350 km. Ujet více lze, je ale nutné se snažit… Příjemně mě překvapila hustá síť dobíjecích stanic, bohužel ne vždy byl stojan volný. Na nabíječce o výkonu 22 kW jsem za 40 minut získal navíc pouze 75 km, naopak na nabíječce o výkonu 50 kW, kterých je už dnes hodně, to bylo 100 km za 11 minut. A to už je vyhovující. Rychlonabíječek nad 100 kW je ale bohužel jako šafránu.
Pokud bych chtěl poznatky shrnout, pro manažera, který převážně jezdí na krátké a středně dlouhé vzdálenosti a na dlouhé vzdálenosti cestuje jen párkrát do roka, je takový automobil plně vyhovující, ale pro pravidelné cesty na dlouhé vzdálenosti jsou přednosti klasiky nebo hybridu jednoznačné. Hlavní překážku však vidím ve výrazném cenovém rozdílu oproti prémiovým vozům se spalovacími motory, zejména jde-li o financování na operativní leasing.“
O firemní flotile
Egem, člen skupiny EP Industries, je elektromontážní firma, která se zabývá výstavbou a projektováním dálkových vedení velmi vysokého napětí, rozvoden a elektráren. Ve firemní flotile má přes 200 osobních a užitkových vozidel. Přibližně dvě třetiny z nich jsou na operativní leasing. Jedná se výhradně o vozidla se spalovacími motory včetně několika mild hybridů značek BMW, Audi, Škoda, Toyota, Peugeot nebo Hyundai.