Novinky

Nová Kia Sportage je od základu jiné auto

>Redakce Redakce
03 září, 2021

Evropské provedení nové Sportage je postaveno na nové architektuře a těží z výhod špičkového konstrukčního programu, jehož výsledkem je mj. optimální rozvor a ideální rozměry i proporce pro evropské cesty. Výsledkem pečlivého přístupu je SUV dokonale naplňující požadavky evropských majitelů s poukazem na každodenní praktičnost a využitelnost. Progresivní přizpůsobení karoserie na míru zákazníkům se rovněž odrazilo (ve srovnání s předchůdcem) v podstatném nárůstu prostoru pro zavazadla i v oblasti hlavy a nohou vč. největší nabídky místa pro nohy zadních pasažérů v dané třídě.

Očekávaná Sportage staví na novém designovém jazyku „Spojené protiklady“. Maska chladiče propojuje moderní formu typické „tygří masky“ Kia s futuristickými LED světly denního svícení ve tvaru bumerangu,

Další historickou novinkou v rámci nové modelové řady Sportage pro Evropu je na přání dodávaná černá střecha.  Nová Sportage v závislosti na výbavové linii a provedení vyjíždí na 17, 18, nebo (na vrcholu řady) 19″ kolech s možností volit ze šesti různých designů litých kol, barev a povrchových úprav.

Moderní pojetí původního konceptu

Interiér Sportage v evropském provedení je postaven na kompaktním rozvoru 2680 mm, šířce 1865 mm, délce 4515 mm a výšce 1645 mm. Výsledkem je řešení nabízející jedny z nejlepších parametrů prostoru pro nohy, výšky stropu nad sedákem a objemu zavazadelníku. Evropská Sportage poskytuje zadním pasažérům 996 mm místa pro nohy, zatímco výška stropu nad sedákem činí 998 mm. Zavazadelník nabízí objem 591 litrů (dle metodiky VDA). Kvůli co nejvyšší praktičnosti jsou zadní sedadla dělená a sklopná v poměru 40:20:40 s možností zvětšit nákladový prostor až na 1780 litrů.

Středobodem moderní kabiny je integrovaný displej se zakřivením včetně dotykové plochy a dynamicky tvarované výdechy ventilace. Vyspělý 12,3″ dotykový displej společně s moderním integrovaným ovladačem zajišťuje rozhraní  konektivity, funkčnosti a využitelnosti z hlediska řidiče i zbytku posádky. Oba systémy vynikají intutivností a disponují povrchem měkkým na dotek. Digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3″ je postaven na nejnovější generaci TFT technologie s vysokým barevným kontrastem.

Nová Sportage využívá online aktualizací softwaru a mapových podkladů. Software konektivity podporuje dálkovou komunikaci uživatele s vozidlem prostřednictvím mobilní aplikace Kia Connect. Interaktivní technologie dále uživatelům zpřístupňuje palubní funkce, jako např. služby „Kia Live“, online navigaci, online rozpoznávání hlasu a integraci kalendářů z chytrého telefonu. Mobilní aplikace Kia Connect dále uživatelům umožňuje zkontrolovat, zda je vozidlo řádně uzamčené a jsou zavřená okna. Pohodlí uživatele navíc zvyšuje informace o tom, kde přesně své SUV naposledy zaparkoval.

Středový panel poskytuje praktický úložný prostor, držáky na nápoje a spínače s měkkým povrchem umístěné na vyvýšeném profilu vedle kruhového voliče systému elektronického řazení. Přihrádka pro dobíjení mobilních zařízení disponuje funkcí vysokorychlostního bezdrátového nabíjení o výkonu 15 W.

Kompletní nabídka hybridů

Díky univerzálnímu návrhu vnitřního uspořádání HEV i PHEV se podařilo zamezit negativním dopadům na prostor pro cestující i zavazadelník. V případě provedení HEV se akumulátorový modul nachází pod zadními sedadly, a tak pro nohy zůstává stejně místa jako u Sportage se spalovacím motorem. V případě plug-in hybridní varianty Sportage našel vysokonapěťový akumulátor místo uprostřed mezi nápravami pod kabinou tohoto SUV, což přispívá k rovnoměrnému rozložení hmotnosti a vytvoření praktického, pohodlného a všestranného interiéru.

Sportage v provedení PHEV používá oceňovaný motor 1,6 litru T-GDi z produkce Kia, 66,9kW trakční elektromotor s permanentními magnety a lithium-iont polymerový akumulátor o kapacitě 13,8 kWh. Celkový systémový výkon v tomto případě činí 265 koní, přičemž samotný spalovací motor dosahuje maxima výkonu 180 k.

Oceňovanou jednotku 1,6 litru T-GDi 180 k využívá i hybridní varianta. Hybridní verze je vybavena trakčním elektromotorem 44,2 kW s permanentními magnety a lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 1,49 kWh. Celkový systémový výkon Sportage HEV činí 230 k.

Modelová nabídka zahrnuje i nový spalovací motor 1,6 litru T-GDi s mild-hybridním systémem pohonu, jenž napomáhá snižovat emise a optimalizovat spotřebu paliva. Jednotka spojuje nižší spotřebu s dynamickými jízdními schopnostmi, které vycházejí z výkonového maxima 150 nebo 180 koní. 

Na konvenční pohony se nezapomnělo

Společně s uvedením nové evropské Sportage na trh se bude nabízet hospodárná naftová jednotka 1,6 litru s nízkými emisemi a maximem výkonu 115 nebo 136 koní. Čistý diesel s aktivním systémem selektivní katalytické redukce se chlubí sníženými emisemi polutantů jako např. oxidů dusíku (NOx) a pevných částic. Čistý naftový model ve výkonové variantě 136 k je k dispozici s technologií MHEV, která ještě více přispívá ke snížení emisí i spotřeby nové evropské Sportage.

Jednotka 1,6 litru T-GDi spolupracuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou se sedmi stupni nebo šestistupňovou manuální převodovkou. Pro verze s mild-hybridní technologií je k dispozici inteligentní manuální převodovka. Naftová provedení s mild-hybridní 1,6 litru technologií lze kombinovat buďto se šestistupňovou inteligentní manuální převodovkou, nebo automatem 7DCT, a bez mild-hybridní technologie pouze s manuální převodovkou (MT).

Terénu se nebojí

Novinkou v rámci modelové řady je systém Terrain Mode s premiérou právě ve Sportage páté generace. Propracovaný systém Terrain Mode byl vyvinut pro ty majitele, kteří chtějí Sportage využívat k výpravám do přírody a volnočasovým aktivitám zahrnujícím jízdu v písku, sněhu a bahně. 

Při neaktivním systému Terrain Mode se Sportage standardně přepíná do režimu Drive Mode, kdy má řidič možnost volby z dílčích nastavení Comfort, Eco a Sport. K jízdní charakteristice též přispěla nová podvozková platforma. 

DriveWise na čele v oblasti bezpečnosti

Pod elegantním exteriérem ukrývá nová Sportage zesílenou a současně lehkou strukturu karoserie s vysokou torzní tuhostí. Nová Sportage používá nejrůznější bezpečnostní prvky a zádržné systémy vč. airbagu řidiče, airbagu předního spolujezdce, bočních hlavových airbagů, středového bočního airbagu pro přední sedadla a spodních bočních airbagů.

Oceňovaná technologie na podporu řízení z vlastního vývoje Kia („DriveWise“) pomáhá nové Sportage potlačit řadu všudypřítomných rizik a zároveň snižuje únavu při řízení a nepřetržitě chrání posádku i další účastníky silničního provozu. Nová Sportage v rámci bezpečnostního paketu DriveWise ADAS zahrnuje špičkový systém autonomního nouzového brzdění Kia s funkcí pro odbočování na křižovatkách, která pomáhá vyhnout se střetům s protijedoucími vozidly při odbočování vlevo.

Asistent pro jízdu na dálnici doplňuje adaptivní tempomat propojený s navigací. Funkčnost tempomatu je vylepšena tím, že na dálničních úsecích se zatáčkami a oblouky automaticky snižuje rychlost jízdy ještě před nájezdem do zatáčky. Praktický je také ukazatel dopravních omezení. 

Pokud řidič při přejíždění z pruhu do pruhu použije znamení o změně směru jízdy a hrozí riziko střetu s vozidlem jedoucím vzadu po straně, nový asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu aktivuje varovný signál. V případě, že riziko poté ještě vzroste, BCA aktivně zasáhne do řízení nové Sportage ve snaze vyhnout se nehodě. Asistent BCA se dále zapojuje např. při podélném parkování, kdy pomáhá vyhnout se střetu s vozidly vzadu. Nová Sportage dále disponuje kamerovým asistentem sledování slepého úhlu, jenž opět zvyšuje bezpečnost a informovanost řidiče při přejíždění mezi pruhy tím, že v reálném čase zobrazuje v přístrojovém štítu obraz vozidla jedoucího vzadu.

Dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent pomáhá řidiči na dálku zaparkovat nebo vyjet z parkovacího místa s ovládáním zvenčí vozidla. Parkovací manévry krom toho usnadňuje technologie pro zobrazování situace za vozidlem a 360° monitorovací systém, jenž v reálném čase zobrazuje video záznam vozidla a jeho okolí.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit