Mini Aceman kombinuje prostorové výhody countrymana s kompaktností pětidveřového cooperu. Automobilka se s ním vydává do dosud neobsazeného segmentu. K dispozici je pouze s elektrickým pohonem.
Mini letošní rok otevírá stěžejní novinkou s elektrickým srdcem. Se jménem Aceman jsme se poprvé seznámili u konceptu v roce 2022 a setkáváme se s ním i v případě sériového vozu. Novinka rozměry vyplňuje důležitou, ale dosud neobsazenou mezeru mezi pětidveřovým mini a countrymanem, který je globálně nejprodávanějším modelem značky.
Velké předpoklady
Očekává se, že model Aceman výrazně přispěje ke splnění prodejního cíle pro český trh. Ten je stanoven na „předcovidových“ 600 aut ročně. Připomeňme, že loni dosáhlo mini na 372 registrací a 399 v roce 2023. Za těmito výsledky však stojí obecně problematická doba a zastaralé portfolio. Řada zákazníků totiž strategicky vyčkávala na aktuálně probíhající kompletní modelovou modernizaci.
Novinku vyrábí německý závod v Lipsku, takže si automobilka ušetřila trable jako například s elektrickým mini, jehož výroba se kvůli uvalení cel bude přesouvat z Číny do Velké Británie. Mimochodem, dodatečné náklady vzalo mini na svá bedra, takže se do ceníku nepromítly.
Vybírejte dle stylu
Aceman se na českém trhu prodává ve třech verzích s cenovkou startující na 845 000 Kč. Základní verzi pohání 125kW elektromotor s točivým momentem 290 Nm čerpajícím energii ze 42,5kWh akumulátoru pro dojezd 305 km. Výkon stejnosměrného nabíjení je dimenzován na 75 kW. Maximální rychlost je omezená na 160 km/h. Prostřední řada SE se vyznačuje výkonem 160 kW, točivým momentem 330 Nm a posunutou rychlostí na 170 km/h. Má také větší 54,2kWh akumulátor, s nímž ujede 400 km. Tato specifikace vychází na 954 200 Kč.
Vrcholné provedení JCW nebude ve fleetech vzhledem k ceně 1 150 000 Kč častou volbou, ale z globálního hlediska jsou tyto sportovní verze důležité. Žádané jsou nadšenci zejména v České republice vzhledem k velmi benevolentnímu přístupu k výkonným vozům. Z toho profituje i BMW, které má zde silnou poptávku po modelech divize Motorsport. Aceman JCW sdílí akumulátor i nabíjecí limity (11 kW pro wallbox a 95 kW v případě DC stanice) s modelem SE, ale jeho výkon je posílený na 190 kW a může jet až 200 km/h. Nabíjení je programovatelné prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu.
Jako na motokáře
Ať už se rozhodnete jakkoliv, vždy dostanete vůz v motokárovém stylu. Precizně vyladěný podvozek s tuhými stabilizátory a specificky naladěnými tlumiči věrně kopíruje povrch vozovky.
Jízdní zážitek je proto závislý na kvalitě povrchu. Také strmé řazení má bleskově rychlou odezvu. K dispozici je osm jízdních režimů měnících nejen technické nastavení vozu, ale také motiv interiéru.
Do města i na venkov
Vnitřek se nese v retro stylu a pro čalounění využívá různě barevné kombinace látky z recyklovaného polyesteru. Zajímavostí je světelná projekce vycházející ze zadní části tenkého centrálního OLED displeje s úhlopříčkou 240 mm. Ten sdružuje přístrojový panel s multimediálním zařízením.
Základní jízdní data se zobrazují i na průhledovém štítu před řidičem. Infotainment prostý fyzických tlačítek běží na Mini Operačním systému 9 a poprvé je zde doplněný hlasovým asistentem s podobiznou Mini nebo psa Spika. Zkratkové ikony pro navigaci, telefon a klimatizaci se nacházejí ve spodní části displeje. Pod ním je umístěn panel s voličem převodovky a jízdních režimů, startovacím „klíčkem“, tlačítky parkovacího asistenta a ventilace.
Když jsme u parkování, aceman je vybaven 360° kamerovým systémem a parkovacím asistentem, který se vejde i do stísněných prostor. Zvládá dálkové ovládání přes chytrý telefon i samovolně vyjet, aby řidič mohl vždy pohodlně nasednout. Asistované je také couvání s přívěsem.
Aceman je sice duší měšťan, ale díky robustní konstrukci odvozené od SUV a kolům s průměry od 17 do 19 palců rád vyjede i na delší výlety. Ty zpříjemní velkorysým interiérem s dostatkem prostoru v oblasti nohou, ramen i nad hlavou, a to na předních i zadních sedadlech. Celkový dojem vzdušnosti umocňuje panoramatické střešní okno. Co se týče výhledu ven, je třeba si zvyknout na masivní sloupky a poměrně nízkou horní hranu oken.
Tvarově prostý, ale prakticky řešený středový tunel nabízí plochu s USB-C porty pro nabíjení, držáky na kelímky a schránku s čalouněným víkem. Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů, ale po sklopení opěradel v poměru 60 : 40 se zvětší až na 1005 litrů.
Technické údaje – MINI Aceman | |||
Verze | Aceman E | Aceman SE | JCW Aceman E |
Motor | synchronní elektromotor s trvalými magnety | ||
Výkon [kW]/otáčky | 135 | 160 | 190 |
Toč. moment [Nm]/otáčky | 290 | 330 | 350 |
Poháněná kola | Přední | ||
Převodovka | 1-stupňová, samočinná | ||
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 7,1 | 6,4 |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 160 | 170 | 200 |
Komb. spotřeba [kWh/100 km] | 14,1-14,6 | 14-14,7 | 16-16,4 |
Emise CO2 [g/km] | 0 | ||
Kapacita baterie [kWh] | 38,5 | 49,2 | 49,2 |
Dojezd [km] | 301-309 | 384-405 | 345-355 |
Nabíjení AC/DC [kW] | 11/70 | 11/95 | |
Rozměry [délka, šířka výška, mm] | 4079/1754/1514 | ||
Rozvor [mm] | 2606 | ||
Provozní hmotnost [kg] | 1720 | 1785 | |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 300-1005 | ||
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného | 750/- | ||
Cena [Kč] | 845 000 | 954 200 | 1 150 500 |