4. prosince 2025
Novinky

Vodíkový Hyundai Nexo se dočkal druhé generace. Je tak precizní, že jen těžko mu něco můžete vytknout

>Redakce Redakce
11 dubna, 2025

Značka Hyundai představila zcela nový model Nexo s elektrickým pohonem napájeným palivovými články. Ačkoliv se v loni v České republice neprodal ani jeden vodíkový vůz, Nexo ukazuje, že v celosvětovém měřítku to může být cesta k alternativní mobilitě.

Druhá generace modelu Nexo zužitkovává 27 let zkušeností s technikou palivových článků. Zcela nové Nexo vychází z koncepčního vozu INITIUM představeného v říjnu 2024.

Osobitým prvkem exteriéru elektromobilu s palivovými články jsou světlomety HTWO reprezentující stejnojmennou vodíkovou značku koncernu Hyundai Motor Group a jeho vizi „vodíku pro lidstvo“. Světlomety se čtyřbodovými prvky jsou také zárukou toho, že je nové Nexo za tmy snadno rozpoznatelné jako vůz značky Hyundai.

Nová generace modelu bude nabízena se šesti barvami karoserie: Creamy White Pearl, Phantom Black Pearl, Amazon Gray Metallic, Ocean Indigo Matte, Ecotronic Gray Pearl a Goyo Copper Pearl. Poslední uvedená barva byla inspirována korejskou přírodou i kulturou a ztělesňuje esenci „korejství“.

Prostorný interiér

V interiéru vůz nabízí prostorově i výbavou velkorysé prostředí, včetně silně měkčeného polstrování panelů. Zakřivená obrazovka kombinuje 12,3“ informační panel řidiče a 12,3“ monitor informačního a zábavního systému spolu s head-up displejem. Online informační, zábavní a navigační systém podporuje bezdrátové aktualizace softwaru i hlasové ovládání propojené s umělou inteligencí. Bezdrátové systémy Apple CarPlay a Android Auto doplňuje prémiový audiosystém Bang & Olufsen s až 14 reproduktory. Displeje digitálních vnějších zrcátek jsou integrovány do přístrojové desky.

Maximální objem zavazadelníku je 993 litrů, což postačuje k uložení čtyř golfových bagů. Nově použitá variabilní podlaha zavazadlového prostoru umožňuje použití příslušenství přizpůsobeného různým potřebám.

Interiér je též vybaven relaxačními sedadly s opěrkami nohou v první řadě. Tato sedadla současně mají štíhlá opěradla, která ponechávají více prostoru pro kolena a nohy cestujícím ve druhé řadě. Vysokou míru pohodlí vzadu zajistí také sedadla s odvětráváním a rozšířeným rozsahem sklonu opěradla a zvětšený prostor pro hlavu a ramena. Zadní dveře mají větší úhel otevření, což usnadňuje nastupování a vystupování.

Odkládací prostory jsou k dispozici v celém interiéru, a to především na středové konzole, přístrojové desce a výplních dveří. K prémiovým zážitkům z cestování přispívá ambientní osvětlení a pocit prostornosti umocňuje průhledná střecha.

V celém voze jsou použity udržitelné materiály včetně kůží vyčiněných biologickým procesem, umělých kůží z bio polyuretanu, tkanin z recyklovaného plastu PET, lněných tkanin, bio plastů, povrchových vrstev z bio termoplastických polyolefinů, bio laků, výplní z pěnového bio polyuretanu a recyklovaného plastového odpadu z automobilového průmyslu.

Evoluční pokrok pohonu

Nexo nyní poskytuje vyšší výkon a lepší provozní vlastnosti díky nové soustavě elektromotoru ve spojení s výkonnějším systémem výkonové elektroniky a větší kapacitou sady akumulátorů. Celkový výkon byl zvýšen ze 135 kW na 190 kW a výkon sady akumulátorů je nyní dvojnásobný, 80 kW místo původních 40 kW. To přispívá k rychlejší akceleraci z 0 na 100 km/h, která trvá 7,8 sekundy oproti 9,2 sekundy u předchozí generace. Řidič se tak může spolehnout na okamžité a bezpečné předjetí. Optimalizací prošel i systém rozdělování točivého momentu.

Sada palivových článků na vodík poskytuje nejvyšší celkový výkon 110 kW, což je nárůst o 16 %, zatímco nový elektromotor nabízí až 150 kW. Články se vyznačují rovněž lepší provozuschopností při nízkých teplotách a vyšší odolností.

Vodíkové nádrže pojmou 6,69 kg vodíku (dříve 6,33 kg) s vyšší hustotou skladování. V evropské specifikaci nabídne širší možnosti využití díky nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu až 1000 kg. Hyundai udává předběžný dojezd více než 700 km, přičemž nádrže vozu lze doplnit za 5 minut. Stejně jako akumulátorové elektromobily značky Hyundai je i Nexo vybaveno funkcí obousměrného nabíjení externího příslušenství. 

Aerodynamická vylepšení zahrnují optimalizaci spodní části karoserie a efektivnější usměrňování proudícího vzduchu, což snižuje aerodynamický odpor a zvyšuje hospodárnost. Nexo se může pochlubit také vynikajícím odhlučněním interiéru a účinnou izolací proti pronikání vibrací. 

Nexo také používá chytrý rekuperační systém, kde řídicí jednotka automaticky přizpůsobuje intenzitu rekuperačního brzdění podle navigačních dat a vzdálenosti od vozidel vpředu. 

Inovativní funkce pro snadnější řízení

Volič převodovky umístěný na sloupku řízení zvyšuje komfort a rozšiřuje možnosti využití přístrojové desky. Plánovač tras „FCEV Route Planner“ pomáhá dojet do cíle i při nízkém stavu paliva v nádržích. Doporučí stanice, zobrazí stav paliva v jednotlivých bodech trasy a nabídne informace o vhodné vodíkové stanici v reálném čase. Zbývající dojezd upravuje na základě používání klimatizace a zobrazuje graf energetických toků, stav vodíku v nádržích a aktuální jízdní režim.

Na středové konzole je umístěn systém pro rychlé bezdrátové nabíjení dvou chytrých telefonů s chladicím ventilátorem pro prevenci přehřátí. Nechybí ani funkce digitálního klíčku Digital Key 2. USB poskytuje nabíjecí výkon 15 W, a podporuje tak rychlé nabíjení přenosných zařízení.

Integrovaný kamerový systém Built-in Cam 2 Plus nabízí vysoce kvalitní záběry z předních a zadních kamer včetně zvukového záznamu. Systém vylepšený na základě ohlasů od zákazníků zahrnuje funkci detekce pohybu u zaparkovaného vozu, která může fungovat po dobu až čtyř dnů. Vyznačuje se vynikající kvalitou obrazu díky kameře s vysokým rozlišením a poskytuje možnost rychlého zhlédnutí pořízených videí. Vůz lze odemknout prostřednictvím autentizace otiskem prstu nebo digitálního klíčku.

Maximální podpora na cestách

Ochranu cestujících i vodíkových nádrží zajišťuje odolný skelet karoserie s několika stupni deformačních zón a až devět airbagů. 

Mezi vyspělé asistenční systémy ADAS patří asistent pro odvrácení kolize s sledující celé okolí kolem vozu, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, monitoring mrtvého úhlu, asistent upozorňující na riziko při vystupování, rozpoznávání dopravních značek, detekce únavy řidiče, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat spolupracující s navigací, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu, prostorový kamerový systém, parkovací senzory a autonomní parkovací systém. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit