Volkswagen Užitkové vozy představuje ve světové premiéře nový Amarok. Všestranný model pro jízdu na silnici i v terénu byl vyvíjen a testován v Německu a Austrálii. Výroba bude probíhat v Jižní Africe.
Nový Amarok je prémiový pick-up pro Austrálii a Nový Zéland, pro bezpočet afrických zemí, Blízký východ a Evropu. Zákazníky přesvědčí charismatickým designem a důmyslnou koncepcí, promyšlenou výbavou, více než 20 novými asistenčními systémy, mobilními on-line službami, hospodárnými motory s vysokým točivým momentem, dvěma technologiemi pohonu všech kol, na míru navrženým příslušenstvím a čistou DNA designu značky Volkswagen.
V prvních zemích přijde nový pick-up na trh na konci letošního roku, zahájení prodeje v České republice bude následovat v první polovině roku 2023. Nový Amarok bude uveden na trh se čtyřdveřovou dvojkabinou (DoubleCab) a dvoudveřovou kabinou (SingleCab).
Vyjádřením sebevěnoví je již nová čelní partie pick-upu nabízeného ve výbavových variantách „Amarok, „Life“ a „Style“, jakož i ve vrcholných verzích „PanAmericana“ (offroadový styl) a „Aventura“ (exkluzivní styl). Na první pohled zaujme vysoko umístěná kapota motoru s jednoznačnou DNA značky Volkswagen.
To samé platí pro horizontální lišty na masce chladiče, na kterou navazují LED světlomety dodávané sériově pro všechny verze. Ve verzích Amarok PanAmericana, Amarok Aventura a Amarok Style naleznou uplatnění „IQ.LIGHT – LED Matrix světlomety“, které zajišťují interaktivní osvětlení vozovky jasným světlem jako za dne a vyznačují se nezaměnitelným světelným designem.
Nový Amarok je s vnější délkou 5 350 milimetrů o 96 mm delší než předchůdce. Rozvor náprav 3 270 mm je o 173 mm delší. Díky tomu mají cestující více prostoru, a to především na zadních sedadlech dvojkabiny. Nárůst rozvoru náprav je tedy výrazně větší než vnější délky. Tím se zkrátily převisy karoserie. Brodivost byla doposud 500 mm, u nového modelu Amarok to je 800 mm.
Interiér s nádechem luxusu
Tým designérů značky Volkswagen Užitkové vozy navrhl funkční a velmi kvalitní interiér s přehlednými ovládacími prvky a digitálními displeji. Nabídka displejů sahá od 8,0“ digitálního panelu sdružených přístrojů („Digital Cockpit“, od výbavové linie „Style“ zcela digitální s úhlopříčkou 12,0 palce) až po velmi moderní dotykový displej ve formátu tabletu (úhlopříčka 10,0 palce, od výbavové linie „Style“ sériově s úhlopříčkou 12,0 palce) pro informační a zábavní systém.
Tlačítky se nastavuje například hlasitost informačního a zábavního systému nebo provozní režim pohonu všech kol. Robustní a velmi kvalitně zpracované ovládací prvky mají v závislosti na výbavě hliníkové rámečky.
Pro Amarok PanAmericana, Amarok Aventura a pro další výbavové linie na přání se dodává audiosystém Harman Kardon vyvinutý exkluzivně pro model Amarok. Varianty Amarok PanAmericana a Amarok Aventura jsou sériově vybaveny také přístrojovou deskou s povrchovou úpravou připomínající kůži s kontrastním prošíváním. S prémiovým postavením Amaroku na trhu korespondují navíc jeho nová sedadla.
Pro řidiče a spolujezdce vpředu jsou v novém Amaroku vyhrazena ergonomicky koncipovaná sedadla, která jsou ve vyšších stupních výbavy mnohostranně elektricky nastavitelná. Zadní sedadla verze DoubleCab poskytují velkorysý prostor a komfort pro cestování třem dospělým osobám. Sedadla verze „Style“ jsou sériově čalouněna tkaninou ArtVelours. V modelech Amarok PanAmericana a Amarok Aventura používá Volkswagen Užitkové vozy velmi kvalitní kůži.
Užitečná hmotnost až 1,16 tuny
Mimořádně prostorná je rovněž otevřená ložná plocha za kabinami verzí DoubleCab i SingleCab. Stejně jako u předchůdce platí, že mezi podběhy zadních kol je dostatečná šířka pro uložení jedné europalety napříč. Verze SingleCab (nebude nabízena na českém trhu) pojme dokonce dvě europalety umístěné napříč.
Náklad lze zajistit k podlaze prostřednictvím kotevních ok se zatížitelností až 500 kilogramů. Ostatně nejvyšší užitečná hmotnost vzrostla z jedné tuny na 1,16 tuny. Otevřenou ložnou plochu lze navíc zabezpečit elektricky ovládaným roletovým krytem, který lze ovládat buď přímo z ložné plochy, z interiéru vozidla nebo dálkově prostřednictvím klíčku od vozu.
Široký sortiment příslušenství
Pro světoběžníky je zajímavé nejvyšší přípustné statické zatížení střechy 350 kg. Na vůz lze tedy namontovat střešní stan pro čtyři osoby, který bude nabízen jako příslušenství. Přímo z výroby nebo jako příslušenství se bude dodávat řada dalších prvků, například kola z lehké slitiny s průměrem ráfku až 21 palců, terénní pneumatiky (až 18palcové) či různá tažná zařízení.
Pro nákladový prostor budou k dispozici nejrůznější doplňky, například držák jízdních kol, multifunkční systém nosičů, manuální verze roletového krytu a více variant stylových ochranných rámů za kabinou. V nabídce bude znovu také pevná nástavba nad ložnou plochu, s níž se pick-up promění bezmála v SUV s objemem nákladového prostoru skříňového vozu. Terénní vlastnosti lze dále optimalizovat předním ochranným rámem, odolnými panely pro ochranu spodní části vozu, závěsnými oky pro odtah nebo třeba přívodem čerstvého vzduchu k motoru pro průjezdy vodou, umístěným podél levého střešního sloupku A.
Pět přeplňovaných motorů
Pro nový Amarok byly vyvinuty čtyři turbodiesely (TDI) a jeden přeplňovaný zážehový motor (TSI). Všech pět motorů kombinuje hospodárnost s vysokým točivým momentem. Například na africkém trhu nalezne uplatnění základní čtyřválec 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k). Jako další výkonový stupeň bude na mnoha trzích celého světa k dispozici čtyřválcová jednotka TDI 2,0 litru vyladěná na 125 kW (170 k).
Jako třetí výkonovou variantu jednotky TDI bude Volkswagen Užitkové vozy nabízet čtyřválec se zdvihovým objemem 2,0 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly, který poskytuje v závislosti na trhu nejvyšší výkon 150 kW (204 k) nebo 154 kW (209 k). Jako nové vrchnolné TDI se uplatní motor V6 3,0 litru, který nabídne v závislosti na trhu nejvyšší výkon 177 kW (241 k) nebo 184 kW (250 k). Speciálně pro klasické „benzinové“ trhy byl navíc koncipován přeplňovaný zážehový motor 2,3 litru s nejvyšším výkonem 222 kW (302 k). Pro český trh budou k dispozici pouze některé z výše uvedených motorizací.
Dva systémy 4MOTION a nová převodovka
Od výkonu 154 kW budou všechny verze modelu Amarok uvedeny na trh s novou 10stupňovou automatickou převodovkou v sériové výbavě. Pro verzi o výkonu 150 kW bude tato automatická převodovka s elektronickým voličem provozních režimů k dispozici na přání. Nová 10stupňová převodovka nahradí 8stupňovou automatickou převodovku předchůdce. Kromě toho se bude pro různé motory dodávat 6stupňová automatická převodovka nebo 6stupňová, resp. 5stupňová manuální převodovka.
Amarok se bude na mnoha trzích dodávat s pohonem všech kol (4MOTION) v sériové výbavě. V závislosti na regionu a motoru budou k dispozici dva různé systémy 4MOTION: jeden s připojitelným pohonem všech kol v závislosti na situaci a jeden s trvalým pohonem všech kol. Technika poháněcího ústrojí zajistí, že si i nový Amarok poradí s jakýmkoli terénem a v závislosti na verzi motoru zvládne jízdu s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny.
20 nových asistenčních systémů
Další zvýšení komfortu zajistí celá armáda asistenčních systémů. Více než 20 těchto systémů – například adaptivní tempomat „ACC+“ (při automatické regulaci zohledňuje také dopravní značení prostřednictvím kamerového snímání rozpoznávání dopravních značek) nebo „IQ.LIGHT – LED Matrix světlomety“ – je novinkou ve výbavě Amaroku. Tento Volkswagen je díky tomu jedním z nejkomfortnějších pick-upů na globálním trhu.