14. července 2024

Škoda Auto má na vývoj českého automobilového trhu výrazný vliv. Platilo to v minulosti při zavádění pohonu CNG i nyní při uvádění hybridních pohonů a elektromobilů. Teprve až po uvedení Škody Enyaq na trh se výrazně zvedl zájem a následně i prodej elektromobilů. O vozových parcích, trendech i elektromobilitě jsme si povídali s Michalem Nyklem, koordinátorem fleetových prodejů českého zastoupení Škoda Auto.

Michal Nykl, koordinátor fleetových prodejů českého zastoupení Škoda Auto

V polovině roku jste ve spolupráci se Škoda Financial Services začali nabízet atraktivní podmínky operativního leasingu na model Enyaq. Jaké má tato nabídka výhody a je časově omezená?

Tímto krokem jsme chtěli zpřístupnit elektromobilitu širšímu okruhu zákazníků, a to se, myslím, povedlo. Díky operativnímu leasingu na tři roky odpadají zákazníkům obavy o životnost baterie. Cena splátky zahrnuje záruční a pozáruční servis, pojištění PLUS, povinné ručení, havarijní pojištění a pojištění skel, stejně jako sadu kompletních zimních kol včetně jejich přezutí a uskladnění. Současně cílem bylo, a nadále je ukázat, že leasingová splátka elektrického vozu je srovnatelná se splátkou vozu se spalovacím motorem. V nabídce je i velmi výhodný úvěr s 0% navýšením. Nabídka operativního leasingu není časově omezena.

Měsíční splátka 15 990 korun bez DPH při nájmu na tři roky a ročním nájezdu 15 000 kilometrů je tedy stále aktuální?

Ano, tato výše splátky je u tohoto konkrétního parametru financování stále aktuální. Navíc je produkt variabilní a lze měnit délku pronájmu, roční nájezd i specifikaci vozidla.

Jak se v letošním roce vyvíjejí fleetové prodeje?

S fleetovými prodeji jsme spokojeni, navíc dodávky vozů vyřizujeme v řádech nižších jednotek měsíců. Současně se těšíme zájmu řady zákazníků o nově uváděné modely. Pokračuje také růst zájmu o elektrifikované vozy, a to jak od velkých klientů, tak od těch menších.

Máte zásluhu na úspěšném výběrovém řízení Komerční banky, která chce svých 650 služebních automobilů postupně nahradit elektromobily. V loňském roce jste dodali 140 vozů Škoda Enyaq. Kolik jich dodáte letos?

Úspěšné výběrové řízení je vždy zásluhou celého týmu v rámci firmy, a to včetně naší dealerské sítě. Ta je jedním z velice důležitých faktorů, proč jsme jako značka ve fleetových prodejích úspěšní. Letos jsme opět uspěli ve výběrovém řízení Komerční banky, tentokrát na manažerské vozy. Zástupci této finanční instituce před několika dny převzali osm desítek vozů Škoda Enyaq 80. Partnerů, jako je Komerční banka, si velmi vážíme, spojuje nás společný zájem o udržitelnost.

A rýsuje se podobný fleetový úspěch i v letošním roce?

K největším úspěchům letošního roku patří předání flotily několika desítek vozů Škoda Enyaq pro zákazníky CPI, ČEZ, Coca-Cola anebo Siemens. Zákazníků, kteří disponují vyššími jednotkami elektrického vozu Škoda Enyaq ve flotile, přibývá. Naše plug-in hybridní modely Octavia a Superb se rovněž těší velké oblibě u fleetové klientely. Zde bych vyzdvihl například společnosti E.ON, L‘Oréal, Scania či Vodafone.

Jak se vyvíjejí fleetové prodeje vašich nejmenších modelů?

Jsme s nimi spokojeni. Důkazem toho je zdařilé výběrové řízení ve veřejné zakázce České pošty. Státnímu podniku jsme předali celkem 371 vozů Škoda Fabia. Stejně tak Scala si našla své místo ve firemních flotilách a je velmi úspěšná. Zákazníci u ní našli obdobnou funkcionalitu a užitnou hodnotu, jako měli u modelu Fabia Combi. Kamiq, kterému se daří zejména v retailovém prodeji, se nyní postupně začíná objevovat v malých a středních fleetech, které nemají tolik svázanou car policy.

Nedávno jste představili nové modely Kodiaq a Superb. Jaké jsou první ohlasy?

Na nové generace modelů Kodiaq a Superb máme doposud velmi pozitivní reakce. Kodiaq udělal oproti předchozí generaci obrovský skok, a to jak v oblasti techniky, tak designu. Zároveň si drží parametry, pro které je velmi úspěšný. Těmi je především prostornost, bezpečnost a komfort. Od naší vlajkové lodi ve třídě SUV hodně slibujeme. Velký zájem vzbudila i plug-in hybridní technologie, která je k dispozici u modelu Kodiaq poprvé. Nová generace této technologie nabízí rychlejší dobíjení a elektrický dojezd přes 100 km, což je ideální na běžné ježdění. Model Superb, stejně jako Kodiaq, přinesl nespočet designových a technických vylepšení. Navíc mají zákazníci opět na výběr mezi karosářskými variantami kombi a liftback, což dokonale odráží naši orientaci na zákazníka.

Jak hodnotíte nástup elektromobility v Česku?

Rok od roku zaznamenáváme větší zájem o elektrifikaci flotil od našich zákazníků. Jejich zájem je navíc čím dál konkrétnější: dlouhodobé testování vozů, kalkulace TCO nebo třeba propočty financí nabíjení z fotovoltaické elektrárny. Nejde jen o velké nadnárodní korporace, ale i o ryze české firmy a zákazníky ze segmentu malého a středního fleetu. Celkově si myslím, že se vnímání elektromobility v Česku mění. Společně s partnery se nám daří odbourávat překážky dalšího rozvoje, nejen ty imaginární, ale především ty
reálné. Například nabíjecí infrastruktura, což mohu potvrdit ze své osobní zkušenosti, je pokryta velmi dobře a další nabíjecí body přibývají. Stejně tak nabíjecí a další doprovodné služby, které firmy vyžadují, se rozšiřují. Koneckonců i nabídka vozů se stále rozšiřuje.

Elektrické pohony jsou nejefektivnější v menších vozech. Příští rok představíte elektrické SUV Elroq, další rok dorazí váš nejmenší elektromobil Small. Myslíte si, že poté dojde ke změně přístupu a menší elektromobily se začnou v českých firmách prosazovat více?

Zcela jednoznačně. S rozšířením nabídky napříč segmenty budeme mít k dispozici rozmanité portfolio modelů, díky čemuž bude elektromobilita dostupnější. Už dnes evidujeme značný zájem zákazníků, kteří vyčkávají
na uvedení modelu Elroq, a s tím i na elektrifikaci své flotily. V následujících letech plánujeme představit šest nových čistě elektrických modelů a uspokojit tím poptávku napříč segmenty.

V příštím desetiletí zažijeme nejsilnější regulaci automobilového trhu v historii. Jak moc to podle vás pozmění firemní mobilitu?

To je samozřejmě velkou otázkou. Nepochybně ke změnám ve firemní mobilitě dojde a docházet bude. Jisté je, že elektrifikace dál poroste. Škoda Auto během této transformace nabídne zákazníkům rozmanité portfolio modelů, které kdy měla, a to jak s elektrickým, tak spalovacím pohonem.

Jaké služby fleetovým zákazníkům dokážete nabídnout?

Uvedl bych například zaměstnanecký program, kdy každý zaměstnanec našeho velkoodběratele, klidně i toho, který odebírá dva vozy, má nárok na zvýhodnění při nákupu svého soukromého vozu. Další zvýhodněnou službou je i předplacený servis, kde garantujeme fixní servisní náklady. Kompletně nová služba se chystá na začátek roku 2024. Jedná se o Fleetový konfigurátor, který pomůže a usnadní fleetovým manažerům řídit objednávky vozů včetně jejich konfigurace. Jednoduše si v něm nastaví svou car policy a jednotliví uživatelé pak mohou konfigurovat podle ní.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit