Rok 2019 byl pro Business Lease, který vlastní skupina AutoBinck, významným milníkem. Na počátku roku společnost oznámila joint venture s Terberg Leasing. To se ovšem týkalo pouze nizozemské pobočky. Tato skutečnost znamená, že se Business Lease stal hráčem, který působí čistě v zemích střední a východní Evropy. Logickým krokem byl přesun centrály společnosti z Nizozemí do Prahy. V této souvislosti došlo také k personálním změnám. Elias Drakopoulos se po dlouholetém působení v čele české pobočky ujal vedení skupiny Business Lease pro střední a východní Evropu. Díky jeho zkušenostem i globálnímu nadhledu jsou rozhovory s ním vždy zajímavé.

Elias Drakopoulos, ředitel společnosti Business Lease Group pro střední a východní Evropu
Jak hodnotíte vývoj operativního leasingu na středoevropských trzích?
Podíváme-li se na posledních dvacet let, penetrace operativního leasingu má na těchto trzích vzestupnou trajektorii. Vzhledem k tomu, že se očekává, že celkové prodeje vozů do firemních vozových parků zůstanou stabilní nebo mírně vzrostou, očekáváme, že i nadále porostou možnosti operativního leasingu.
Jak plánuje Business Lease integrovat více elektrických vozidel v roce 2025 v souvislosti s rostoucím tlakem na elektrifikaci?
Uvědomujeme si rostoucí dynamiku směrem k elektrifikaci a budeme i nadále podporovat naše klienty v tomto přechodu. Pro rok 2025 se naše strategie soustředí na nabízení našeho komplexního řešení EV-Ecosystem, které je navrženo speciálně pro zefektivnění zavádění elektrických vozidel pro naše klienty, zejména malé a střední podniky. EV-Ecosystem tedy nabízí komplexní podporu, aby přechod na elektrická vozidla byl co nejplynulejší. To zahrnuje vše od pomoci klientům vybrat správná elektrická vozidla pro jejich vozový park až po zajištění potřebné dobíjecí infrastruktury v kanceláři i doma. Usnadňujeme také přístup k rozsáhlé veřejné dobíjecí síti a zajišťujeme, že vozový park našich klientů zůstane funkční a efektivní bez ohledu na to, kde se nacházejí.
Kromě toho jsme vyvinuli nástroje pro monitorování v reálném čase a řízení nákladů, které jsou nezbytné pro transparentnost a provozní efektivitu. Vždyť efektivní kontrola nákladů na vozový park je prioritní. Snažíme se také o maximalizaci dostupných dotací a pobídek, aby elektrifikace vozového parku byla nejen ekologická, ale také finančně proveditelná.
Tím, že Business Lease bude sloužit jako jediné „centrální“ kontaktní místo, zjednodušujeme celý proces elektrifikace a odstraňujeme potíže s jednáním s více subdodavateli. Tento přístup nás může nejen odlišovat od našich konkurentů, ale také z nás dělá důvěryhodného partnera na cestě našich klientů k udržitelnosti.
Jak vás mateřská společnost AutoBinck podporuje ve vašich aktivitách? Pomáhá vám s agendou udržitelnosti?
Nedávno jsme dokončili hodnocení duální významnosti, do kterého jsme se zapojili jak s našimi interními, tak s externími zainteresovanými stranami. Tento proces je nezbytný při přípravě na směrnici Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), která posílí zveřejňování informací o udržitelnosti a zajistí, že budeme v souladu s širšími regulačními standardy.
Další významnou iniciativou je náš program GoBetter. Uvědomujeme si, že přechod na plně elektrický vozový park nemusí být pro všechny naše klienty okamžitě proveditelný. Proto se také zaměřujeme na poskytování
řešení, která jim mohou pomoci snížit jejich dopad na životní prostředí okamžitě – bez čekání na plnou elektrifikaci.
GoBetter nabízí okamžitá řešení, jak snížit uhlíkovou stopu vozového parku našich klientů, a to kombinací tří odlišných komponent. Zaprvé provedeme důkladnou analýzu současného vozového parku, abychom porozuměli profilu produkce emisí; zadruhé poskytujeme možnosti školení řidičů o ekonomické jízdě nebo nabízíme telematické řešení pro zpětnou vazbu v reálném čase o jízdním chování, což může výrazně zlepšit spotřebu paliva; a zatřetí podporujeme klienty při kompenzaci jakýchkoli zbývajících emisí uhlíkovými kredity. Tento přístup umožňuje firmám, aby dnes podnikly hmatatelné kroky směrem k udržitelnosti, zatímco se připravují na dlouhodobější přechod na elektromobily.
Kromě toho se připojujeme k externím ratingovým agenturám, jako jsou EcoVadis a CDP. Účastí v těchto rámcích jsme odpovědní za dodržování vysokých ekologických standardů a zůstáváme transparentní ohledně našeho dopadu.
Díky těmto iniciativám a podpoře od AutoBinck tedy jen neslibujeme. Zavádíme konkrétní kroky, které nám a našim klientům pomohou posunout se k udržitelnější budoucnosti.
Začátkem roku jste přešli na technicky vyspělejší interní systém. Jaké nabízí výhody?
Jde o výrazně vyspělejší interní systém, který našim zákazníkům nabízí několik klíčových inovací. Všechna vylepšení jsou navržena tak, aby zvýšila efektivitu a zjednodušila procesy a poskytla našim klientům plynulejší a uživatelsky přívětivější prostředí.
Mezi hlavní vylepšení patří rychlejší a jednodušší proces schvalování kalkulací a umožní kalkulaci nákladů automaticky vygenerovat návrh smlouvy, který mohou klienti okamžitě podepsat, čímž se urychlí celý pracovní postup. Další výhodou je konsolidace faktur. Klienti s více účty budou těžit ze snížení počtu vystavených faktur, což zjednoduší fakturační a platební postupy. Vylepšen byl i klientský portál. Sekce „Hlášení pojistných událostí“ je upgradována o nové funkce, včetně možnosti nahrávat další dokumenty při hlášení incidentu, čímž se zjednoduší použití i funkčnost. Navíc zásluhou plné integrace DOCUSIGN nyní nabízíme rychlejší zpracování objednávek a efektivnější tok dokumentů díky přijetí zabezpečených elektronických podpisů a výměně digitálních dokumentů.
Jakým způsobem zpětná vazba od zákazníků ovlivňuje vaše změny a inovace?
Naší firemní vizí ve společnosti Business Lease je být společností pro řízení mobility, která se nejvíce zaměřuje na zákazníka. Tento závazek nás nutí neustále vyhodnocovat, jak naši zákazníci vnímají naše služby a produkty. Abychom toho dosáhli, provádíme pravidelné průzkumy zpětné vazby zaměřené na dvě klíčové skupiny zákazníků – osoby s rozhodovací pravomocí a řidiče. Tyto poznatky jsou nezbytné k tomu, aby nám pomohly vyhodnotit, co je nejdůležitější, a zlepšit zákaznickou zkušenost.
V průběhu let jsme zavedli několik nových iniciativ na základě zpětné vazby od zákazníků. Díky tomu jsme zaznamenali nárůst našeho čistého hodnocení „Net Promoter Score“ na hodnotu 43, což představuje 7% zlepšení ve srovnání s minulým rokem.
Ve střední a východní Evropě má operativní leasing určitá specifika. Jaký bude jeho další vývoj?
S nedávnou vlnou konsolidace v tomto odvětví jsme svědky rozdělení hráčů na trhu do dvou skupin. První jsou větší subjekty, které se zaměřují na úspory z rozsahu a posouvají výstupy směrem ke komodifikaci. Často mezi nimi existuje malý nebo žádný rozdíl, podle kterého by se klienti mohli rozhodnout. Druhá skupina společností bývá menší, svižnější a více zaměřená na požadavky klientů. Na trhu je prostor pro obě skupiny, protože oslovují různé segmenty s různými potřebami. Naše strategie se bude i nadále zaměřovat na poskytování řešení společnostem s individuálními potřebami.