I přes současné problémy firmy považují zachování mobility svých zaměstnanců za jednu z nejdůležitějších priorit. V Česku tak služební automobil zůstává i nadále významným pracovním benefitem. O trhu operativního leasingu, trendech či změnách ve firemních flotilách jsme si povídali s Martinem Bulířem, jednatelem společnosti Business Lease.

Martin Bulíř, jednatel společnosti Business Lease
Na počátku roku 2019 společnost Business Lease oznámila joint venture s Terberg Leasing. To se ovšem týkalo pouze nizozemské pobočky. Tato skutečnost znamená, že se Business Lease stal hráčem, který působí čistě v zemích střední a východní Evropy. Logickým krokem je přesun centrály společnosti z Nizozemí do Prahy. Bezprostředně po této změně ale nastaly Evropě horší časy. Covidová pandemie, energetická krize a konflikt na Ukrajině výrazně ochromily i automobilový průmysl. Poskytovatelé operativního leasingu se tak museli vypořádat s celou řadou problémů.
Jak se vám loni obchodně dařilo?
Loňský rok považuji za povedený. Stabilizovali jsme fleetové obchody a podařilo se nám obhájit svoji pozici u celé řady významných klientů, například u společností Siemens, Heineken, Officeo. Zcela novou spolupráci jsme po úspěšných výběrových řízeních započali se společnostmi Cetin, JT International a Sokolovská uhelná, jejichž vozové parky čítají přes sto vozidel.
Čekací doby jsou u většiny modelů extrémně dlouhé. Jak s vašimi zákazníky tuto situaci řešíte?
Náš tým specialistů nákupu mapuje trh se skladovými auty nebo některé vozy do výroby předobjednává. Takto ale většinou lze uspokojit menší společnosti. Většina větších firem má své vozové parky postavené na značkách koncernu Volkswagen. Pokud ale jsou dodací lhůty těchto značek pro tyto zákazníky neakceptovatelné, snažíme se hledat alternativní značky. V této souvislosti bych rád doporučil flotilovým manažerům, aby se začali obnovou vozových parků zabývat s dostatečným předstihem. V současnosti stále platí, že některé modely je třeba objednávat 12 až 15 měsíců předem.
Prodlužování operativního leasingu je ale také jednou z cest…
Ano, je to jedna z často využívaných možností. Přitom se ukazuje, že je to výhodnější, než zákazníci čekali. Když se totiž porovnají nové podmínky, které jsou méně výhodné především kvůli stále se zdražujícím automobilům, tak rozumné prodloužení smlouvy operativního leasingu může být snadno akceptovatelné a zároveň i výhodné. Vždy však ale platí, že je moudré obnovu či zajištění nových vozů řešit včas a spolupracovat s našimi zkušenými kolegy z obchodního týmu, kteří vždy doporučí klientovi to nejvýhodnější řešení.

Prodlužování operativního leasingu je samozřejmě problematické u automobilů s vyšším kilometrovým proběhem. Společnosti se ale už naučily měnit služební automobily v rámci flotily svým zaměstnancům tak, aby auta s vysokým ročním proběhem po čase užívali zaměstnanci, kteří ujedou méně kilometrů.
Do jak vysokého kilometrového proběhu dává prodlužování leasingu smysl?
Je to individuální. Výrazně záleží na chování zaměstnanců ke svěřeným automobilům. Ale obecně platí do nájezdu zhruba 200 000 kilometrů. A záleží také na stáří vozidla.
Dlouhé čekací doby na nová auta řada zákazníků řeší půjčením auta z vaší autopůjčovny. Jak moc drahé je to řešení?
Dlouhodobější výpůjčky jsou znatelně výhodnější a na všechny naše automobily jsou poskytovány služby srovnatelné s operativním leasingem. Při výpůjčce nad 30 dnů se cena od operativního leasingu liší v řádu jednotek procent. Není bez zajímavosti, že průměrná doba výpůjček byla donedávna dva měsíce. A v současné době je dvojnásobná! Tyto skutečnosti jasně dokreslují situaci na trhu nových vozidel.
Jaká je míra obsazenosti autopůjčovny a jaké značky dominují?
Zájem o auta z naší půjčovny Business Rent je skutečně mimořádný. Míra obsazenosti našich 360 automobilů se dlouhodobě pohybuje nad 90 %. Nyní toto číslo dokonce stouplo nad 95 %. Dominují značky Volkswagen, Škoda a Hyundai. Letos jsme započali s obměnou více než 200 automobilů, všechny jsou vždy nově vyrobené. Nejedná se tedy o auta vrácená z operativního leasingu.
Měl covid, válka na Ukrajině nebo evropský tlak na nižší emise nějaký zásadní vliv na chování fleetových zákazníků nebo na skladbu vozových parků?
Ani jedna ze zmíněných skutečností nemá v Česku významnější dopad na chování firem či na skladbu firemních automobilů. Český trh je velmi konzervativní, a tak pokud budeme hovořit o změnách, můžeme připustit lehkou evoluci ve skladbě, počtu i způsobu užívání firemních automobilů. Role a význam automobilů pro podnikání a chod společností tak zůstává zásadní a důležitost firemních aut roste s velikostí vozového parku. Výrazněji se tedy zatím neprojevují ani změny ve skladbě vozového parku. Tedy ani s ohledem na rostoucí ceny automobilů většina firem nijak zásadně nesnižuje počet firemních vozidel.

Lehké ústupky lze zaznamenat v oblasti komfortní výbavy, nikoli ale bezpečnosti. Vysoká pasivní i aktivní bezpečnost vozidel je pro firmy i nadále zásadní. Firmy se přesto snaží konfigurovat vozy tak, aby nedošlo k výraznému nárůstu splátek operativního leasingu. V tomto směru firmám nahrává skutečnost, že stouply zůstatkové hodnoty, které pozitivně ovlivňují výši splátek. Automobilky však přestaly poskytovat výraznější flotilové slevy. Výhodnější postavení mají v tomto ohledu velké flotily, protože mohou počítat s přeci jen výhodnější pořizovací cenou. S ohledem na situaci na trhu tedy platí, že čím menší je firma, tím více pocítí nárůst ceny nových vozidel.
Takže i nárůst podílu elektromobilů nebo využívání operativního leasingu se nijak zásadně nemění od předešlých let?
S ohledem na problémy, které Evropu sužují, není v Česku moc energie přemýšlet a plánovat výhled ohledně drahé elektromobility. I nadále se tak snažíme významně pracovat na podpoře našich zákazníků v oblasti reálné mobility. Roste podíl hybridních pohonů, některé větší nadnárodní firmy přecházejí na smíšené vozové parky, které zahrnují i čisté elektromobily. Zároveň sledujeme, že firmy v současné době stále více spoléhají na výhody operativního leasingu, zejména s ohledem na cash-flow.




























