Otázky pro

ROZHOVOR: Poptávka roste, auta chybí! Jak proplout krizí?

>Redakce Redakce
09 ledna, 2022

Narušené dodavatelské řetězce, váznoucí lodní doprava, akutní nedostatek čipů a ambiciózní zelené cíle Evropské unie. To je pouze část problémů, které automobilky uvrhly do největší novodobé krize. Daimler se navíc musí vypořádat s nárůstem poptávky. Na aktuální téma jsme se bavili s Tomášem Janů, key account managerem divize užitkových vozidel Mercedes-Benz.

Tomáš Janů, key account managerem divize užitkových vozidel Mercedes-Benz

Loni na jaře jste museli přerušit výrobu kvůli covidu. Tentokrát zase chybí čipy. Hrozí ještě další omezení výroby?

Odstávky výroby se neplánují, je to vždy ta poslední a nejdražší možnost, jak reagovat na nedostatek nebo zpoždění určitých součástek. Nicméně situace zůstává nadále velmi komplikovaná především kvůli narušeným dodavatelským řetězcům, problémům v lodní dopravě, ale také kvůli zvýšené poptávce po našich vozidlech v porovnání s předcházejícími roky.

V jaké míře vás limituje nedostatek čipů?

Situace kolem dodávek čipů se pomalu zlepšuje. V našich výrobních závodech se každé ráno sejde tým lidí, který operativně plánuje skladbu výrobní linky na daný den. Zjišťuje, které nasmlouvané součástky od dodavatelů přišly a které ne, a podle toho se upraví výrobní pozice vozidel. Zároveň se kompletují vozidla, která byla dříve odstavena kvůli absenci čipů. Tyto komplikace nám způsobují nejen zpožděné dodání vozidel zákazníkovi, ale zároveň vedou ke skokovému zvyšování výrobních nákladů.

Jaké jsou dodací termíny, na které modely se nejdéle čeká?

Dodací termíny se velmi liší podle modelových řad, a to kvůli stavu dodávek komponentů do jednotlivých výrobních závodů. Asi nejkritičtější je situace u modelu Sprinter ve variantě podvozek, kde téměř rok evidujeme mimořádně vysokou celosvětovou poptávku, a nic zatím nenasvědčuje tomu, že by se situace změnila. Dodací termíny se u všech modelových řad mohou pohybovat od standardních tří měsíců až po jeden rok.

U užitkových automobilů je složitější držet větší počet modelů skladem. Loni vám ale zčásti skladová auta pomohla. Opakuje se stejná situace i letos?

Naši zákazníci jsou převážně zvyklí si vozidla objednávat přesně dle svých požadavků, jednoduše řečeno na míru. Minimální skladovou zásobu naši autorizovaní prodejci sice běžně drží, ale aktuálně máme skladová auta prodaná.

Nakolik zákazníci při nákupu automobilů využívají váš nový webový portál?

Mnoho zákazníků využívá konfigurátoru vozidel, který dokáže vygenerovat unikátní kód a ten následně prodejce dodá do svého konfigurátoru napojeného přímo na objednávací systém ve výrobním závodě a zvolenou konfiguraci si do něj nahrát. Spousta zákazníků toho využila v období, kdy kvůli covidové pandemii byly prodejny uzavřeny a mohli tak bez osobního jednání auta objednat.

Jak řeší zákazníci delší dodací lhůty automobilů. Prodlužují operativní leasing nebo oddalují obměnu vozových parků?

Ano. Mnoho zákazníků má nastavenou pravidelnou obměnu vozového parku, a to ne pouze v případě financování operativním leasingem. Velká většina z nich byla nucena si vozidla ponechat do doby, než jsme jim byli schopni dodat vozidla nová. Snažili jsme se zákazníkům vyjít maximálně vstříc a pro nezbytně nutnou dobu jim např. půjčit naše předváděcí či náhradní vozidla, která normálně využíváme v naší autopůjčovně. Postupně si tak bohužel všichni zvykáme na prodloužení dodacích lhůt.

Vaše značka byla jednou z prvních, která začala nabízet servisní balíčky. V dnešní době je prodej užitkových vozidel bez předplacené servisní služby téměř nemyslitelný. Kolik procent vašich nových vozidel se prodává s touto službou?

Podíl servisních produktů, které si zákazníci kupují při nákupu vozidla, se nám v posledních letech daří meziročně navyšovat. Markantní je to hlavně v oblasti servisních smluv, které pokrývají kompletní servisní péči vozidla po zvolené období, takzvaný servisní balíček Complete. V roce 2016 podíl tohoto produktu tvořil cca 10 % z celkového počtu prodaných vozidel, v roce 2021 očekáváme již 20% podíl. Obdobná situace je v podílu prodaných vozidel s prodlouženou zárukou a tzv. Maintenance, což je základní údržba předepsaná výrobcem vozidla. Očekáváme, že v letošním roce bude 80 % všech prodaných vozidel dodáno minimálně s jedním ze servisních produktů.

Nabízíte servisní balíčky nebo dodatečnou záruku i na ojetá auta? Pokud ano, za jakých podmínek?

Ano, všechny tyto produkty umíme nabídnout též k použitým dodávkám, které nabízíme v rámci naší certifikované prodejní sítě. Vždy záleží na stáří vozidla v době, kdy zákazník chce daný produkt zakoupit. Například servisní smlouvu Complete je možné uzavřít nejpozději do 12 měsíců od první registrace vozidla. Prodlouženou záruku je ale možné zakoupit ještě v šestém roce od první registrace. 

Jaké máte zkušenosti s prodejem elektrických užitkových automobilů? V nabídce máte elektrické vito, sprinter i EQV. Jaký typ zákazníků si tato auta kupuje?

Elektrické dodávky zmíněných modelových řad jsme začali aktivně nabízet v druhé polovině roku 2020. Prodej jsme startovali s určitou nejistotou, protože šlo o úplně nový segment nejen pro zákazníky, ale též pro nás. Situace na našem dopravním trhu je co do vnímání tohoto druhu pohonu jiná než v západní Evropě, kde si již tato vozidla zákazníci mohli zakoupit v roce 2019. Právě proto jsme pyšní na to, že například v segmentu vozidel N1, do kterého spadá eSprinter a eVito, v tuto chvíli v Česku držíme 50% podíl registrací. Jedná se hlavně o vozidla pro flotilové zákazníky a drtivou většinu z nich tvoří přepravci společností zajišťujících doručování balíkových zásilek. V tuto chvíli připravujeme na základě poptávek nabídky na rok 2022 a očekáváme navýšení prodejů oproti letošnímu roku. S výrobním závodem v těchto dnech diskutujeme možnosti kapacity na rok 2022. Už teď to ale vypadá, že budeme schopni zvýšenou poptávku uspokojit.

K vašim elektromobilům nabízíte také dobíjecí kartu. Za jakých podmínek ji lze získat a kolik stojí roční poplatek? Elektřina výrazně zdražuje, budete zvyšovat i poplatek za kartu? 

Majitel vozu obdrží kartu při pořízení vozu nebo si ji může objednat přes portál Mercedes me. Může si následně vybrat, zda chce dostávat měsíčně faktury za dobíjení nebo zda si kartu rovnou spáruje s platební kartou a platby se mu přímo strhávají z bankovního účtu. Pokud kartu zákazník nepoužívá, nic neplatí. Negarantujeme tudíž žádnou fixní cenu, žádný pravidelný poplatek. Aktuální cenu na konkrétní dobíjecí stanici lze vidět v aplikaci Mercedes me nebo přímo v navigaci MBUX. Například při plánování celé trasy navigace navrhne dobíjecí body a rovnou spočítá cenu za dobíjení na všech stanicích. V nabízené síti je k dispozici více než 200 000 nabíjecích stanic v Evropě od různých dodavatelů elektrické energie.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit