Technologie

BMW připravuje koncept ekologické výroby baterií

>Mario Rychtera Mario Rychtera
03 srpna, 2020

Udržitelnost hraje v rozvoji elektromobility hlavní roli. BMW Group si proto stanovila za cíl vytvořit ve zkušebním závodě uzavřený a udržitelný materiálový cyklus pro lithium-iontové bateriové články

 Zkušební závod vyroste v Parsdorfu nedaleko Mnichova a jeho uvedení do provozu je naplánováno na konec roku 2022. Celkové náklady na tento projekt dosáhnou téměř 110 milionů EUR a v závodě bude pracovat přibližně 50 zaměstnanců.

Uzavřený cyklus sériové produkce
BMW v listopadu 2019 otevřelo v Mnichově samostatné kompetenční centrum pro bateriové články, které pokrývá celý hodnotový řetězec bateriových článků, od výzkumu a vývoje, přes složení a návrh bateriových článků až po velkoobjemovou výrobu.

Cílem nového závodu je zlepšit výkonnost bateriových článků a zkoušet velkoobjemovou výrobu. Za tímto účelem BMW vyvine inovativní výrobní procesy a systémy, které budou nainstalovány ve zkušebním závodě o rozloze 14 000 m². S využitím výrobních procesů a systémů používaných také v sériové výrobě bude značka schopna prokázat průmyslovou proveditelnost budoucích generací bateriových článků. Hlavní důraz bude kladen na optimalizaci efektivity výroby, nákladů a kvality.

Do konce roku 2021 by měla mít čtvrtina v Evropě prodaných vozů BMW elektrifikovaný pohon (v roce 2025 už třetina a v roce 2030 polovina).

Bateriové články vyráběné výhradně 100% zelenou energií 

Pátá generace bateriových článků se na a silnicích objeví koncem letošního roku v BMW iX3 a v příštím roce v dalších modelech, jako jsou BMW iNEXT a BMW i4. Se zvyšováním výroby se používáním zelené energie v příštích deseti letech ušetří přibližně deset milionů tun CO2. Pro představu jde zhruba o stejné množství CO2, jaké ročně vyprodukuje město s více než milionem obyvatel, jako je například Mnichov. 

Recyklovatelnost je klíčová

Aby bylo možné účinně přispět k ochraně klimatu, je zapotřebí zlepšit celkovou ekologickou rovnováhu všech součástí vozidla a do procesu zapojit partnery. To platí zejména pro energeticky náročnou výrobu bateriových článků elektrických automobilů. Až 40 procent emisí CO2 z výroby plně elektrického vozidla připadá na výrobu bateriových článků samotných.

S cílem vyvinout inovativní a udržitelné technologie bateriových článků spolupracuje BMW v rámci technologického konsorcia se švédským výrobcem baterií Northvolt a belgickým vývojářem bateriových materiálů Umicore. Spolupráce je zaměřena na vytvoření evropského komplexního udržitelného hodnotového řetězce bateriových článků, od vývoje, přes výrobu až po recyklaci.

Společnost Northvolt bude bateriové články vyrábět od roku 2024 v obrovském výrobním závodu v severošvédském Skellefteå, který je momentálně ve výstavbě. Northvolt získá 100 procent energie potřebné k výrobě bateriových článků regionálně v severním Švédsku výhradně z větrných a vodních elektráren.

Umicore přispěje k vývoji udržitelného bateriového článku v Evropě. Recyklovatelný bateriový článek je hlavní metou od samého počátku vývoje. Vzhledem k rychle rostoucí poptávce po bateriových článcích je nejlepším způsobem, jak uzavřít materiálovou smyčku, recyklace součástí baterií na konci jejich životního cyklu a rozsáhlé opětovné použití surovin.

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit