Technologie

Minerální, nebo syntetický olej? Který je pro váš vůz vhodnější?

>Redakce Redakce
03 srpna, 2020

Motorový olej se stal z jednoduchého maziva high-tech kapalinou. Současně výrazně vzrostl počet druhů olejů a specifikací. Oliver Kuhn, zastupující vedoucí olejové laboratoře v LIQUI MOLY, podává podrobné informace a vysvětluje, co je opravdu důležité.

Jaké druhy olejů existují?

Oliver Kuhn: Motorové oleje lze zhruba rozdělit do dvou kategorií: na minerální a syntetické oleje. Minerální oleje jsou v případě automobilů stále méně důležité, protože nejsou tak výkonné. Moderní motory vyžadují od oleje mnohem více než staré motory. Tyto požadavky dokážou splnit jen syntetické oleje.

Takže syntetické oleje jsou lepší oleje?

Oliver Kuhn: Ano, ale také lze smíchat minerální olej se syntetickým. Tyto polosyntetické oleje ale hrají na trhu stále menší roli, protože ani u nich není výkon kvůli obsahu minerálů dostatečně vysoký.

To zní složitě. Ale jsou si tedy alespoň všechny syntetické oleje podobné?

Oliver Kuhn: To bohužel také ne. Syntetické oleje se vyrábějí dvěma různými způsoby. U jednoho z nich na konci získáme takzvaný PAO olej. Jedná se o klasický syntetický olej, který přišel na trh v 70. letech. Je chemicky velmi čistý, a tím i vysoce výkonný, ale jeho výroba je velmi drahá. Druhý způsob výroby je hydrokrakováním, proto se těmto olejům říká i HC oleje. HC oleje jsou modernější, vznikly v 90. letech. Pro všechny moderní motory dnes nabízejí nejlepší výkon.

Mám si tedy raději koupit PAO olej, nebo HC olej?

Oliver Kuhn: Tato volba často chybí. Téměř celý vývoj olejů se dnes odehrává na základě HC olejů. Mnoho specifikací olejů dokážou splnit pouze oleje HC.

Podle čeho poznám, o jaký syntetický olej se jedná?

Oliver Kuhn: To  není tak úplně jednoduché, protože neexistuje žádná jednotná terminologie. Například v USA lze jako plně syntetické označit oleje PAO i HC, ale v Německu pouze oleje PAO. Proto naše oleje HC označujeme pojmem „Synthese Technology“. Jiní výrobci olejů používají pojmy jako „100% synthetic“ nebo „synthetic mix“, kdy pak není jasné, co je tím myšleno.

To je docela matoucí.

Oliver Kuhn: Ano. Ale otázka, o jaký syntetický olej ve skutečnosti jde, není pro řidiče a autoservisy v podstatě důležitá. Nejde o to, který olej má být lepší. Rozhodující je, aby olej splňoval specifikace, které pro svůj model udává automobilový výrobce. Ty jsou uvedeny v manuálu k autu nebo lze využít našeho bezplatného olejového průvodce www.liqui-moly.com.

Když souhlasí specifikace, je tedy jedno, zda se jedná o PAO olej nebo HC olej?

Oliver Kuhn: Ano. V každém případě jsou stále důležitější aditivační balíčky. Dnes jsou kromě vlastního oleje nejdůležitější složkou motorového oleje. Právě ty tvoří velkou část výkonu motorového oleje. U některých velmi moderních motorových olejů je skutečný olej o něco víc než jen nosná kapalina pro aditivační balíčky.

Proč se tedy stále vedou diskuse o tom, který syntetický olej je lepší?

Oliver Kuhn: To jsou dozvuky minulosti. Když se před 30 lety objevily první HC oleje, byl rozdíl v kvalitě ve srovnání s PAO oleji mnohem větší. Ale to už dávno neplatí. Žádný odborník by dnes neměl vést takovou diskusi.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit