Stellantis investoval celkem 33 milionů EUR do svých dvou globálních testovacích center, a podpořil tak svou dlouhodobou strategii. Tyto investice, vedle dalších výdajů na výzkum a vývoj, posilují celkovou schopnost skupiny Stellantis utvářet budoucnost mobility. Dále pak investované prostředky urychlují transformaci skupiny Stellantis na technologickou společnost zaměřenou na udržitelnou mobilitu a umožňují jí dosáhnout cílů jejího strategického plánu, zejména snížení emisí uhlíku o 50 % do konce roku 2030 ve srovnání s úrovní v roce 2021 a nulových emisí uhlíku do roku 2038.
Investice ve výši 5 milionů eur do modernizace „Safety Centra“ v Orbassanu umožňuje provádět testování všech typů elektrifikovaných vozidel: mild-hybridních, plug-in hybridních a bateriových elektromobilů. Na tomto pracovišti, kde se v současné době provádějí nejméně dva crash testy denně, se letos plánuje otestovat více než 275 elektrifikovaných vozů. Vozidla testovaná v Orbassanu jsou certifikována podle více než 175 mezinárodních bezpečnostních a technologických norem.
Nárazová část testovacích drah je vybavena blokem Messring, který lze přemístit pro zkoušky čelního a bočního nárazu. V Orbassanu se provádí některé z nejpřísnějších testů v oboru, jako je test s malým překrytím („small overlap“), který používá Insurance Institute for Highway Safety (IIHS – Pojišťovací institut pro silniční bezpečnost).
Testovací dráhy v Orbassanu jsou vybaveny počítačově řízeným kamerovým systémem s 13 pohyblivými venkovními kamerami nad místem nárazu. Kromě toho dráhy nabízejí možnost vysokorychlostního videozáznamu podvozku a na palubu testovaného vozidla lze nainstalovat až pět kamer.
Všechny tyto snímky spolu s údaji z testů poskytují inženýrům skupiny Stellantis zásadní informace pro hodnocení konstrukce současných a budoucích vozidel. Data jsou navíc sdílena s pracovišti skupiny Stellantis po celém světě, zejména s dalšími testovacími centry v Belchampu (Francie), v Chelsea v Michiganu (USA) a v Betimu (Brazílie), za účelem zdokonalení digitálních modelů vozů používaných při vývoji.
Do tohoto špičkového zařízení byly plně integrovány digitální inženýrské procesy skupiny Stellantis, což umožnilo nejefektivnější vývoj vozu, neboť pokrývá prakticky všechny scénáře nárazů. Nové tratě jsou připraveny pro budoucí testy související se zaváděním funkcí autonomního řízení u všech typů vozidel.
Zařízení v Orbassanu zahrnuje statická a dynamická zkušební zařízení pro zkoumání scénářů, jako je náraz do chodce, rozdrcení střechy a převrácení vozu, a také zkušební saně pro testování sedadel a interiérů. Testy výbavy a interiéru jsou stále důležitější, protože zavádění budoucích technologií autonomního řízení představuje potenciál pro nové konfigurace sedadel v kabině.
Lepší aerodynamika
Aerodynamická účinnost je zásadním faktorem pro optimalizaci vzdálenosti, kterou mohou elektrifikovaná vozidla ujet na jedno nabití. Její zkoumání vyžaduje co nejpřesnější simulaci skutečných jízdních podmínek.
Skupina Stellantis v současné době pracuje v aerodynamickém tunelu Auburn Hills v Michiganu na instalaci technologie pohyblivé podlahy (rolling road), která simuluje jízdu po silnici, přičemž testovaná vozidla zůstávají statická. Stellantis do projektu investuje 29,5 milionu dolarů. Čtyři pásy umožňují pohyb každého kola vozu a pátý simuluje jízdu. Technologie pohyblivé podlahy měří také aerodynamický ventilační odpor, což je odpor spojený výhradně s koly a pneumatikami v pohybu. Ten v reálném provozu představuje až 10 % celkového aerodynamického odporu.
Aerodynamický tunel v Auburn Hills v současné době vytváří vítr o rychlosti až 225 km/h. Instalace pohyblivé podlahy je součástí závazku odhadovaného na 85 milionů dolarů, jenž figuroval v dohodě z roku 2019 se společností United Auto Workers. Zařízení by mělo být uvedeno do provozu v roce 2024.
Díky dodatečné kapacitě se aerodynamický a aeroakustický tunel v Auburn Hills stane plnohodnotnou součástí celosvětové sítě špičkových center s technologií pohyblivé podlahy, která zahrnuje dvě pracoviště v Evropě.