Technologie

Třetí generace multimediálního asistenta MBUX přináší nové technologie

>Mario Rychtera Mario Rychtera
21 srpna, 2020

Ještě rychle zkontrolovat prezentaci cestou do kanceláře a s asistentem krátce projít požadavky na drobné změny prostřednictvím konferenčního hovoru? Nebo si zpříjemnit dlouhou cestu na dovolenou nejnovějšími filmy z internetu, zatímco bratr na vedlejším sedadle poslouchá svou oblíbenou audioknihu? Ať se jedná o manažera, nebo jeho děti – ve Třídě S a zejména na jejích hlavních trzích, v Číně a USA, sedí šéfové často vzadu. Mercedes-Benz se proto u nové generace své vlajkové lodi důsledně zaměřil na zadní část interiéru. Příkladem je nabídka informačních, zábavních a  komfortních funkcí, která je pro cestující vzadu stejně rozsáhlá jako pro řidiče a spolujezdce vpředu. Na zadních sedadlech jsou k dispozici až tři dotykové displeje a rozmanité možnosti intuitivního ovládání včetně interiérového asistenta MBUX nebo hlasového asistenta „Ahoj Mercedesi“.

Žádná jiná inovace v posledních letech nezjednodušila ovládání vozů Mercedes-Benz tak radikálně jako MBUX. V nové Třídě S nalézá uplatnění druhá generace tohoto systému se schopností učit se, představeného v roce 2018. Interiér je ještě digitálnější a inteligentnější, protože u hardwaru i softwaru došlo k velkému vývojovému skoku. Zobrazení na až pěti velkých displejích, z nichž některé využívají technologii OLED, usnadňují ovládání funkcí vozidla a komfortních systémů.

Systém MBUX zaměřuje hlavní pozornost na uživatele. Možnosti individualizace a intuitivního ovládání jsou nyní mnohem rozsáhlejší. To platí především pro cestující vzadu, ale i pro řidiče. Například nový displej 3D pro řidiče po stisknutí tlačítka poprvé umožňuje prostorové vnímání obrazu. Skutečného dojmu hloubky je přitom dosaženo bez nutnosti nosit speciální brýle 3D.

Hlasový asistent „Ahoj Mercedesi“ dokáže ještě lépe vést dialogy. Určité akce tak lze aktivovat i bez aktivačního hesla „Ahoj Mercedesi“. Jedná se například o přijetí telefonního hovoru nebo zobrazení navigační mapy. „Ahoj Mercedesi“ nyní umí i vysvětlit, kde je lékárnička nebo jak připojit chytrý telefon prostřednictvím Bluetooth.

Kromě klasického zadání kódu PIN zajišťuje vysokou úroveň zabezpečení nový proces autentizace. Ten kombinuje otisk prstu s rozpoznáváním tváře a hlasu. Na základě toho lze vyvolat z paměti individuální nastavení a zabezpečit například i digitální platby z vozidla.

Systém MBUX je však jedinečný především svým síťovým propojením s nejrůznějšími systémy a senzory vozidla. Funkce, upozorňující na nebezpečí při vystupování, nyní například pomocí kamer Třídy S rozpozná, že se někdo chystá vystoupit z vozidla. Pokud se k němu ve slepém úhlu přibližuje jiný účastník silničního provozu, zapojí se do výstražné funkce aktivní dekorační osvětlení zapnutím červeného přerušovaného světla. Interiérový asistent MBUX zkontroluje, zda je na sedadle spolujezdce vpředu připoutána dětská sedačka. Pod dozorem je také pozornost řidiče. Při náznaku mikrospánku je řidič upozorněn systémem ATTENTION ASSIST.

Novinky podrobněji

Průhledový displej s rozšířenou realitou: Na přání se dodávají dva různé průhledové displeje HUD (Head-up-Display), včetně inovativní varianty s mimořádně velkou zobrazovací plochou. Pozorovací úhly displeje jsou 10° horizontálně a 5° vertikálně. Obraz se virtuálně promítá, jako by byl ve vzdálenosti 10 metrů. Tato zobrazovací plocha odpovídá monitoru s úhlopříčkou 77 palců. AR-HUD poskytuje prostřednictvím rozšířené reality mnoho informací asistenčních systémů a navigační pokyny. Pro řidiče splývají s okolím před vozidlem, a mohou tak přispět k dalšímu snížení rozptylování pozornosti při řízení. Zobrazovací jednotka (DMD, Digital Mirror Device společnosti Texas Instruments) s vysokým rozlišením je tvořena soustavou 1,3 milionu mikroskopických zrcadel a velmi účinným zdrojem světla. Tato technologie je známa z videoprojektorů v kinech. Mercedes-Benz ji ve Třídě S poprvé používá při zobrazování na průhledovém displeji.

Displej 3D pro řidiče: Dojem prostorové hloubky vzniká, pokud mohou oči pozorovatele vnímat na displeji perspektivně odlišné obrazy objektů. U nového autostereoskopického displeje je tohoto efektu dosaženo vhodnou kombinací konvenčního displeje LCD se speciální strukturou pixelů a nastavitelné proužkové masky LCD. Tzv. bariérová maska se nachází ve vzdálenosti několika milimetrů před LCD. Přitom se přizpůsobuje poloze hlavy pozorovatele tak přesně, aby mohlo jeho pravé a levé oko vidět různé pixely displeje LCD. Tím vzniká požadovaná prostorová hloubka. Do displeje je integrován stereokamerový systém, který zajišťuje přesné určování polohy očí pozorovatele. Mercedes-Benz vyvinul speciální metodu, jak měnit vzdálenost mřížky od displeje. Systém navíc pracuje s extrémně krátkými dobami zpoždění. Řidič se tak může pohybovat ve velkém rozsahu a zobrazování na displeji je podle toho průběžně přizpůsobováno.

Interiérový asistent MBUX: Pomocí kamer na stropní ovládací jednotce a učících se algoritmů rozpoznává interiérový asistent MBUX přání a záměry cestujících a snaží se porozumět jejich myšlenkám. Přitom interpretuje směr otočení hlavy, pohyby rukou a řeč těla a reaguje příslušnými funkcemi vozidla. Pokud se řidič podívá přes rameno směrem k zadnímu oknu, aktivuje interiérový asistent například automaticky sluneční roletu. Začne-li řidič za tmy hledat něco na sedadle spolujezdce, zapne asistent automaticky světlo. Pohled do vnějšího zpětného zrcátka postačuje k tomu, aby ho bylo možné přímo nastavovat i bez výběru příslušné strany. Rozpoznávány jsou také přirozené pohyby rukou. Řidič nebo cestující tak mohou bezdotykově otevřít posuvné střešní okno. Pomocí vítězného gesta (ruka s rozevřeným ukazováčkem a prostředníčkem do V) se aktivují preferované funkce. Řidič a cestující si mohou se systémem propojit vlastní preferované funkce. Kromě zvýšení komfortu ovládání podporuje interiérový asistent MBUX také bezpečnost. Například kontroluje, zda je dětská sedačka na sedadle spolujezdce vpředu připoutána.

Hlasový asistent „Hey Mercedes“: Běžné hlasové ovládání v automobilech vyžaduje od uživatelů určité, pevně stanované povely. „Ahoj Mercedesi“ naproti tomu slyší díky chápání hovorové řeči bezmála na každé slovo, rozpoznává téměř veškeré věty z oblasti informačního i zábavního systému a ovládání vozidla v 27 jazycích a rozumí jim. Systém rozezná i nepřímou řeč, pokud například uživatel řekne řízení klimatizace v prostoru nohou „je mi zima“ místo jednoznačného povelu „teplotu na 24 stupňů“. Hlasové ovládání se současně učí. Na jedné straně se přizpůsobuje uživateli a jeho hlasu a lépe rozumí i lidem, kteří nehovoří rodným jazykem. Na druhé straně se softwarové modely na serveru časem učí nová módní slova nebo změny v používání řeči. Systém již navíc neodpovídá stereotypně, ale při dialogu své výroky také obměňuje. Základní funkce hlasového asistenta probíhá následovně: Hlasové povely jsou zbaveny rušivého šumu, komprimovány a přeneseny. Jak systém vozidla, tak i server data vyhodnotí a odešlou zpět odpověď. Systém rozhodne, která odpověď je pravděpodobnější, a pak během sekund následuje odpověď, resp. reakce. Hlasový asistent odpovídá i v situacích, kdy není k dispozici připojení k internetu.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit