Stále přísnější evropská emisní legislativa likviduje ty nejzajímavější cenově dostupné sportovní modely. Dvoulitrových čtyřválců je v nižší střední třídě už jako šafránu. Nyní se do předčasného důchodu odebírá mimořádně zdařilá Kia ProCeed GT a sourozenecký Hyundai i30 N Fastback.
Proceed je jednou z řady variant úspěšného modelu Ceed, který se prodává ve čtyřech různých variantách. Kia Ceed se od uvedení první generace na trh stala bestsellerem nejen v Česku, ale i v zahraničí. S každou další generací pak korejská automobilka posouvá kvalitu vozu i použité technologie. Třetí vydání kompaktu ze Žiliny pak vůbec poprvé nabídlo i testovanou stylovou variantu ProCeed. Sportovní kombi při svém uvedení na trh překvapilo pohledným a vyváženým designem, za což získalo řadu prémiových ocenění.
Proceed tedy nemá nahradit klasické kombi, naopak ho doplňuje. Přední část obou modelů je prakticky stejná, hlavní změny se u proceedu začínají dít vzadu. Kde má standardní kombi víceméně rovnou střechu, přichází u shooting braku rychlé svažování linie. Vše končí zcela jinou zádí, která má méně praktický, ale mnohem stylovější tvar. Někomu může připomenout jediného přímého konkurenta – Mercedes-Benz CLA.
S délkou 4605 mm je stylový proceed o 5 mm delší než standardní kombi, rozvor náprav 2650 mm je pak stejný. Před koleny je tedy dostatek místa, tvarem karoserie tak trpí především hlavy cestujících vzadu. Nad sedákem jsme naměřili 90 cm, což by mělo stačit i postavám s výškou až 180 cm.
Proceed je dále oproti kombi nižší o 43 mm, daní za atraktivnější design je i menší zavazadlový prostor. Ten má v základu 594 litrů, po sklopení sedadel potom 1545 litrů. Nejde o špatná čísla, klasický Ceed SW je však s 625 litry v základu premiantem mezi kompaktními kombi.
Jeden motor, dvě převodovky
Elegantní Kiu ProCeed lze dnes objednávat pouze ve sportovní výbavové verzi GT Line s jediným motorem 1,5 T-GDI o výkonu 103 kW. Oproti testované sportovní verzi tak GT ztrácí znatelných 47 kW. Na druhou stranu sportovní charakter zůstává, i když má podvozek civilnější nastavení. Velkým benefitem je možnost volit jak ručně řazenou, tak samočinnou dvouspojkovou převodovku. Sportovně založení řidiči budou preferovat první možnost. Navíc ušetří 60 000 korun.
Právě kvůli ceně to bude celkem jasná volba i pro vozové parky. Ovšem stále přísnější evropské směrnice jdou proti ručně řazeným převodovkám, které neobvykle rychle vymírají. Důvodem je povinnost zapojovat stále více asistenčních systémů, které dokážou adekvátně spolupracovat pouze se samočinnými převodovkami. Umění řidiče tedy zřejmě není podle současné legislativy potřeba rozvíjet, protože jeho práci ve stále větší míře ohlídají asistenti. Je to trend, který mě osobně děsí, ale nic s tím nenadělám. Ale právě tato nařízení jdou proti naturelu řidičů, kteří si sportovnější modely kupují.
Pospěšte si, už nebude!
Pokud jste ještě stihli verzi GT objednat nebo využijete skladových zásob importéra, jásejte. Podařilo se vám totiž získat unikátní shooting brake, který perfektně kombinuje sportovnost společně s mimořádně dostupnou cenou a vysokou užitnou hodnotou. Jiný podobně střižený sportovní model s cenou hluboko pod 900 000 korun na trhu nenajdete. Zdobí ho skvělé jízdní vlastnosti, temperamentní a přitom úsporný čtyřválec a prostorný interiér.
Vrcholné sportovní kombi vychází z populárního ceedu a díky nízké provozní hmotnosti 1438 kg a výkonnému motoru 1,6 GD-I (150 kW) nabízí temperamentní svezení a velmi vyvážené jízdní vlastnosti. Zatímco současný základní motor 1,5 T-GDI se 103 kW dokáže 100 km/h pokořit za 8,8 s, verze GT je na stejné rychlosti za 7,5 s. Rozdíl není propastný, ale v pružném zrychlení je rozdíl výraznější. I podvozek a zpětná vazba do volantu jsou u verze GT sportovnější a hravější.
TCO zvyšují pravidelný servis
Zajímavé je, že celkové náklady na provoz (TCO) u všech variant ceedu vycházejí velmi podobně a odlišují se víceméně jen pořizovací cenou.
Díky velmi bohaté základní výbavě má pak model ProCeed přeci jen některé vybrané náhradní díly dražší. Jde například o čelní sklo (23 260 Kč s DPH), které je již v základní výbavě vyhřívané, zadní skupinové svítilny LED, které tvoří dvě krajní (21 600 Kč/ks) a dvě středové svítilny (25 900 Kč/ks), přední světlomety (59 700 Kč), kde je technologie full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů také součástí základní výbavy.
Náklady na pravidelný servis jsou vyšší kvůli krátkým servisním intervalům (15 000 km), které jsou mimochodem pro korejské a japonské značky typické. Po ujetí 210 000 km zákazník zaplatí 135 000 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 9700 Kč.
Velmi vysoké jsou zůstatkové hodnoty. Podle Eurotaxu jsou i po třech letech a ujetí 90 000 km stále nadpoloviční!
Velmi zajímavá je spotřeba, která se při shodném jízdním stylu v podstatě nelišila. Sportovní verzi GT jsme v rámci testu naměřili kombinovanou spotřebu 7,4 l/100 km, menší a slabší motor 1,5/103 kW jezdil za 7,1 litru benzinu. Podrobnější informace naleznete v příslušné tabulce.
Modelovou řadu Ceed dále zatraktivňuje tovární sedmiletá záruka, která do tří let není omezena ujetými kilometry. Později pak nájezd nesmí překročit 150 000 km. Při využití financování Kia Finance je dále možné získat atraktivní úrok 3,99 % p.a. nebo slevu 30 000 korun, takže nejlevnější verzi ProCeedu lze pořídit za 669 980 korun.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1591 cm3, výkon 150 kW při 6000 1/min, točivý moment 265 Nm při 1500–4500 1/min. Dvojspojková samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4605/1800/1422 mm, rozvor 2650. Zavazadlový prostor 0,594/1,545 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1438/462 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1410/600 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 225 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,8 km/CO2 154 g/km. |
CENA s DPH | 834 980 Kč |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1510/1430/1530 |
vzadu / b | 1470/1410/1500 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1100/700 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1070/1030/410 a 1690/1030/410 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1000/900 | |
Výška předního/zadního sedáku nad podlahou / f | 290/340 |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU – ProCeed GT (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
8,0/6,2 | 5,6/7,8 | 7,4 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S (Kia ProCeed) |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 60,70 % |
90 000 km | 3 roky | 54,35 % |
150 000 km | 3 roky | 47,55 % |
210 000 km | 3 roky | 40,70 % |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ – ProCeed GT Line | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 4080 |
Brzdové desky – přední (sada) | 3820 |
Čelní sklo | 23 260 |
Přední levý světlomet full LED – kompletní | 59 700 |
Zadní skupinová svítilna – vnější | 21 600 |
Zadní skupinová svítilna – vnitřní | 25 900 |
Přední nárazník – kompletní | 17 860 |
Zadní nárazník – kompletní | 15 260 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 17 510 |
Levý přední blatník | 7430 |
NÁKLADY NA PROVOZ – Kia ProCeed GT Line | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 699 980 | 699 980 | 699 980 | 699 980 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 6900 | 6900 | 6900 | 6900 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 23 800 | 23 800 | 23 800 | 23 800 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 73 500 | 73 500 | 73 500 | 73 500 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 25 300 | 58 900 | 100 094 | 135 230 | |
Pneuservis4) (Kč) | 28 500 | 28 500 | 41 900 | 65 300 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 87 000 | 261 000 | 435 000 | 609 000 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 275 180 | 319 580 | 367 180 | 414 880 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 520 180 | 772 180 | 1 048 374 | 1 328 610 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 17,34 | 8,58 | 6,99 | 6,33 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (7,1 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (40,90 Kč/l) či nafty (38,60 Kč/). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Solidní náklady na provoz | Vyšší náklady na pravidelný servis |
Jízdní vlastnosti, radost z řízení | Servisní intervaly po 15 000 km |
Spotřeba benzinu | Končící výkonná verze GT |
Vysoké zůstatkové hodnoty | V nabídce pouze jedna motorizace 1,5/103 kW |