Na modelovou obnovu zákazníci Alfy Romeo čekají nadprůměrně dlouhou dobu. Mají ale jistotu, že z vývojové dílny vždy vyjedou exkluzivní kousky, které se na dlouhou dobu zařadí mezi nejlepší auta této planety. Nejinak je tomu i u nejnovějších modelů Stelvio a Giulia.

Stelvio je o to zajímavější, že se jedná o vůbec první SUV značky. Přesto bez předchozích zkušeností dokázali Italové vyrobit mimořádné auto, které jezdí podobně jako nejlepší sedany.

V prodeji vylepšené verze

Italové se při vývoji nových modelů možná až příliš soustředili na zážitky za volantem. Infotainment, asistenční systémy i další digitální výbava oproti konkurenci zaostávaly. V současné době je giulia i stelvio po důležité modernizaci a uvedený handicap smazávají.

Inovace pro modelový rok 2020 se u giulie i stelvia kromě lehkého vyladění motorů ohledně přísnějších emisních limitů zaměřily na změny v interiéru a výbavě.

Alfa Romeo na konkurenci ztrácela zejména v oblasti asistenčních systémů. V sedanu i SUV se nyní zabydlelo hlídání pruhů, asistent jízdy v kolonách, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu nebo varování před čelní srážkou.

Středová konzola nabízí i větší odkládací prostory včetně bezdrátového nabíjení telefonu. Povedený je také nový infotainment s 8,8palcovým displejem značky TomTom s možností dotykového ovládání. Funkcionalitu včetně nabídkových menu zpracovala firma Marelli. Systém využívá takzvané widgety, tedy jakési zástupce různých funkcí, které si můžete uspořádat, jak potřebujete, nebo podle toho, jak je využíváte. Systém je plně kompatibilní se všemi zařízeními s operačním systémem iOS či Android a podporuje rovněž funkci rozpoznávání hlasu.

Štědrý vnitřní prostor a omezená variabilita

V příčném směru je stelvio nadprůměrné štědré, a tak na zadní sedadla poskládáte i tři dětské sedačky. Prostor pro kolena už je ale v daném segmentu jen průměrný, stejně tak jako objem zavazadlového prostoru (525 l). Zadní sedadla jsou pohodlná a příjemně vysoko nad podlahou.

Variabilita je ale omezená, nelze je posouvat nebo měnit sklon opěradel. Přesto se vzadu sedí velmi příjemně. Po sklopení zadních opěradel lze získat téměř rovnou ložnou plochu délky 167 cm.

Temperamentní motory pohánějí všechna kola

Na skladbě motorů se emisní šílenství naštěstí nepodepsalo a tak výkonné motory dají vyniknout kvalitám podvozku. Po kratší odmlce se opět do ceníku vrátila verze QV se šestiválcem z Ferrari. Díky výkonu 510 koní dokáže stokilometrovou rychlost pokořit za 3,8 s a rozjede se na 283 km/h. Cena vyjde na 2,51 milionu korun. Podobně výkonná konkurence je dražší. Zajímavá je spotřeba díky funkci odpojování válců při jízdě s nízkou zátěží. Díky tomu automobilka uvádí kombinovanou spotřebu 9,8 l/100 km. V praxi se při defenzivní jízdě lze na tuto hodnotu dostat.

Jezdili jsme i s benzinovým dvoulitrem 2.0 GME se 147 nebo 206 kW. Stelvio má s nimi nadprůměrnou dynamiku v celém spektru otáček, spotřeba je oproti konkurenci o něco vyšší.

Velmi mile nás překvapila středně výkonná vznětová verze 2.2 JTD se 140 kW. Nabízí příjemnou dynamiku a nízké provozní náklady. Dlouhodobou spotřebu lze udržet do 7 l/100 km.

Všechny motory jsou standardně spojeny s výtečně fungující osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol s výjimkou nejlevnější verze 2.2 JTD/118 kW (1 129 500 Kč), která pohání zadní kola.

Mezi sportovními auty je TCO velmi přívětivé

Pokud vezmeme segment prémiových středně velkých SUV, tak Alfa Romeo Stelvio patří k nejlevnějším. Přemrštěné nejsou ceny náhradních dílů ani náklady na provoz.

Servisní intervaly jsou sice kratší, po 15 000 km nebo jednom roce, průměrná cena jedné prohlídky činí podle společnosti TecAlliance u běžných motorizací kolem 7000 Kč s DPH, u verze QV je přes 10 000 Kč. Po ujetí 90 000 km zaplatí majitel u verze s dvoulitrovým čtyřválcem 37 600 Kč u vidlicového šestiválce QV pak 59 900 Kč. Po ujetí 150 000 km jsou náklady na servis 63 100 Kč, u šestiválce pak 103 300 Kč.

Alfa Romeo nabízí zdarma tříletou záruku na hnací ústrojí a servisní balíček na tři roky nebo 90 tisíc kilometrů.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 4×4
Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola, výkon 140 kW při 3500 1/min, točivý moment 450 Nm při 1750 1/min. Samočinná 8°převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4687/1903/1632 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1745/665 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2300/750 kg.
Výkony Největší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,4-6,7, emise CO2 kombinované dle WLTP 168-175 g/km.
CENA 1 314 500 Kč
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,7/6,1 5,8/7,8 6,9
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax) Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč)
90 000 3 roky 44,70 % 20 500 31 900
150 000 3 roky 39,58 % 39 100 39 900
210 000 3 roky 34,44 %    
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Příkladné jízdní vlastnosti Omezená variabilita zadních sedadel. Nelze je posouvat ani měnit úhel sklonu
Velký vnitřní prostor, nadprůměrná výbava Průměrný prostor v oblasti kolen vzadu
Náklady na provoz (TCO), zůstatková hodnota  

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit