Audi bylo s modelem S8 před čtvrt stoletím první značkou, která nabídla kombinaci luxusní limuzíny s parametry sportovního auta. Dnes je S8 opět jediným autem svého druhu, nová generace třídy S od Mercedesu totiž překvapivě žádnou verzi AMG nemá.
Po supersportu R8 a superelektromobilu RS e-tron GT je S8 nejdražším modelem v nabídce Audi – základní cena přes 3,6 milionu korun překonává i vrcholné SUV RS Q8. Ano, ceníková cena je vysoká, ale opodstatněná. Tyhle peníze jsou na tomto audi zkrátka vidět.
V pořadí již čtvrtá generace sází na tradiční pohon všech kol a čtyřlitrový osmiválec, který je vyhrazen jen nejvyšším řadám benzinových modelů se znakem RS. Pohon je to zcela nekompromisní, dvojitě přeplňovaná strojovna doplněná o mildhybridní technologii se pyšní výkonem 420 kW a v širokém rozsahu 2050 až 4500 otáček dává rovných 800 Nm. Výsledkem je schopnost zrychlit na stovku za 3,8 sekundy, zkoušeli jsme i disciplínu z 0 na 200 km/h, kterou zvládá za 14,3 s – to žádná jiná limuzína neumí.
Vypínání válců znatelně šetří spotřebu
Audi S8 je prošpikováno elektronikou. Dvojitě přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec je na benzin skromný, i když potřebuje dražší, 98oktanový benzin, lze kombinovanou spotřebu udržet bez problémů do 12,5 l/100 km. Ale lze se bez většího snažení dostat i pod 12 l/100 km. Na výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu 10,8 l/100 km (WLTP) jsme se nedostali.
Zaujalo nás…
Dokonalí jízdní asistenti nás nechávali chladnými. O nich se zmíníme podrobněji až v rámci chystaného velkého redakčního testu.
Nadšeni jsme ale byli motorem, prediktivním adaptivním podvozkem, diferenciálem s elektronicky řízenou svorností i funkcí řiditelné zadní nápravy. Schopnost vrhat se do zatáček a opět je opouštět byla u těžkého audi mimořádná. Další příjemné překvapení přichystaly příplatkové světlomety Digital Matrix LED využívající technologii DMD. Každý světlomet obsahuje 1,3 milionu mikrozrcadel, která dělí světlo vyzařované diodami na jednotlivé pixely.
To umožňuje, obdobně jako srovnatelná světelná technika Mercedesu, doslova čarovat s osvětlenou plochou. Například na dálnici je výrazněji osvětlena přesně celá šířka jízdního pruhu (Audi tomu říká světelný koberec), což v noci usnadňuje orientaci, snižuje únavu řidiče a zabraňuje oslnění řidičů ostatních aut. Samozřejmostí je přesné vykrývání protijedoucích aut, ke světelným trikům pak patří užitečné znázornění pokynů navigace na asfalt nebo stylové promítání nastavitelných animací při odemknutí a zamknutí auta.
Vyšší TCO jsou pochopitelné
Zůstatkové hodnoty jsou oproti klasickému Audi A8 přibližně o 5 % nižší. Po třech letech provozu a ujetí 150 000 km jsou na hodnotě 46,6 %. Tato hodnota se těžko porovnává, protože adekvátní konkurent k S8 chybí. A totéž platí i u nákladů na servis a opotřebitelné díly. Platí však, že v rámci značky patří společně se supersportem R8 a vrcholným SUV RS Q8 k nejvyšším a jsou i lehce nad Mercedesem S.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Audi S8 4.0 TFSI quattro |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený dvojitě přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec objemu 3996 cm3 s pomocným elektromotorem (MHEV) pohání všechna kola, výkon 420 kW, točivý moment 800 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5190/1945/1475 mm, rozvor 2998 mm. Zavazadlový prostor 0,505 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2295/540 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2300/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost omezena na 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Spotřeba kombinovaná 10,8 l/100 km (WLTP), maximální dojezd 581 km (WLTP), objem nádrže 82 l. |
CENA s DPH | 3 696 900 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
15,1/9,1 | 8,1/10,4 | 12,3 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 52,65 % |
150 000 | 3 roky | 46,61 % |
210 000 | 3 roky | 40,56 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Temperament vidlicového osmiválce | Minimální zpětná vazba od kol do volantu |
Agilita díky natáčecí zadní nápravě | Absence delší verze – dostupná jen u varianty A8 |
Použitá technika ospravedlňuje vyšší cenu | Dražší, 98oktanový benzin |
Svítivost světlometů Matrix LED s technologií DMD |