Crossover Cupra Formentor je první svébytný model této mladé sportovně laděné značky. A možná že právě proto sklízí největší prodejní úspěchy. A překvapivě je to se základním motorem 1.5 TSI se 110 kW.
Loni jsme testovali vrcholnou verzi 2.0 TSI s 228 kW a pohonem všech kol. Letos je dokonce v nabídce ještě divočejší. V limitované edici je formentor k dispozici s pětiválcem Audi 2.5 TSI o výkonu 287 kW a samozřejmě že s pohonem všech kol, ale s cenou 1,87 milionu korun. Slabší divočák je sice o znatelných 400 000 Kč levnější, stále je to ale spousta peněz. Při zahájení prodeje jsem tipoval, že nejprodávanější motorizací se stane čtyřválec 2.0 TSI se 140 kW. Suverénně nejžádanější je ale základní verze 1.5 TSI se 110 kW. Je to trochu s podivem, a tak jsme ji se zvědavostí vyzkoušeli.
Povedený podvozek
Zatímco v loňském testu byl formentor vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči nastavitelnými v patnácti úrovních, tentokrát jsme se museli spokojit s klasickým podvozkem. Ten nás ale mile překvapil. Je sice tužší, ale nikoli přehnaně. Navíc poměrně sebejistě vstřebává záludné nerovnosti okresních silnic nižších tříd. Ani na nerovnostech v zatáčkách nemá zadní náprava tendenci výrazně uskakovat z jízdní stopy. Standardem je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a progresivní řízení, které bohužel přenáší jen omezenou zpětnou vazbu od kol do volantu. Řízení je ale velmi přesné.
Zklamání se tedy nekonalo. Skvělý podvozek ve spojení s přesným řízením a diferenciálem XDS vykouzlí úsměv. Ani svižnější jízda nepřináší výrazné náklony karoserie, vůz netrpí nedotáčivostí, díky lehkému motoru působí velmi agilně. Nabízí tak solidní porci zábavy.
Na druhou stranu právě proto, že je podvozek i v nejlevnější verzi povedený, vyšší výkon motoru začne časem chybět. Proto bychom raději volili objemnější dvoulitr se 140 kW a pohonem všech kol. Sportovnější nářadí posune jízdní zážitky o řád výš. Příplatek 100 000 korun (959 900 Kč) považujeme za adekvátní.
Vyšší cena snižuje zůstatkové hodnoty
Náklady na servis formentor drží na uzdě. Servisní intervaly jsou delší (30 000 km), a tak po třech letech provozu a ujetí 150 000 km vyjde pravidelný servis jen na 33 200 Kč bez DPH. Také hodinová sazba v servisu (850 Kč bez DPH) není nikterak přemrštěná a TCO se nějak výrazně neliší například od obdobných modelů Seat. Formentor ani v tomto ohledu nezapře povedenou architekturu MQB sdílenou s kompaktními novinkami koncernu (leon, golf, octavia). Pokud ho srovnáme s leonem hatchback, tak je o znatelných 80 mm delší a vyšší. Rozvor je naopak nepatrně kratší (-6 mm).
Zůstatkové hodnoty lze označit u testované verze za průměrné. U formentoru platí, že čím více stoupá výkon, respektive cena, tím vyšší je ztráta hodnoty. Zůstatkové hodnoty jsou nejvyšší u základní motorizace 1.5 TSI. Výkonnější dvoulitr už má zůstatkové hodnoty nižší v průměru o 4 %, verze s pětiválcem dokonce o 7 %.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADN ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Cupra Formentor 1.5 TSI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 110 kW při 5000–6000 1/min, točivý moment 250 Nm při 1500–3500 1/min. Samočinná sedmistupňová DSG převodovka |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4450/1839/1511 mm, rozvor 2680 mm. Zavazadlový prostor pětimístné verze 605/1755 litrů. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost pětimístné verze 1458/522 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost omezena na 203 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotřeba kombinovaná NEDC 5,6 l/100 km, CO2 126 g/km. |
CENA s DPH | 889 900 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
7,5/5,5 | 5,0/7,2 | 6,9 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 52,56 % |
150 000 | 3 roky | 46,06 % |
210 000 | 3 roky | 39,55 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti, potěšení z jízdy | Cena výkonnějších verzí |
Design, neotřelá značka | Zadní opěradlo nelze polohovat |
Rozumné náklady na provoz |