Vlajková loď DS 9 je nejzajímavějším přírůstkem této mladé prémiové značky, která mimo jiné nabízí i pohon všech kol. DS 9 svým zaměřením míří proti klasickým reprezentantům vyšší střední třídy, jako je Mercedes třídy E, Audi A6 nebo Volvo S90.
Interiér řady 9 lze srovnávat s nejlepšími prémiovými značkami. Všude najdete kvalitní materiály a vynikající dílenské zpracování. Odhlučnění interiéru je znamenité, komfort podtrhuje plavný podvozek a skvělá sedadla. Vzadu se sedí stejně pohodlně jako vpředu. Zatímco šířka interiéru je jen průměrná, prostor pro kolena je královský. I když jde o sedan, mezi sedákem a stropem jsme naměřili rovných 90 cm, což vyhoví postavám s výškou 190 cm. Solidní je i výška zadního sedáku nad zemí. Hodnota 35 cm je zárukou, že bude podpírat stehna v téměř celé délce.
K dispozici jen plug-iny
I u tohoto vrcholného modelu se zpřísňující se emisní limity podepsaly na okleštění motorové nabídky, ze které vypadl zážehový čtyřválec 1,6 PureTech se 165 kW, který se loni prodával za 1,4 milionu korun. K dispozici jsou nyní jen dražší plug-in hybridy. Jsou znatelně výkonnější, ekonomičtější, ale také o téměř půl milionu korun dražší.
Základní verzi pohání zážehový čtyřválec 1,6 (147 kW), kterému pomáhá elektromotor o výkonu 81 kW. Kombinovaný výkon 184 kW je přenášen na přední kola.
Další možností je verze s pohonem všech kol. Systém pohonu vychází ze základního plug-inu, zadní kola jsou ale navíc poháněna druhým elektromotorem o výkonu 83 kW. Kombinovaný výkon všech tří motorů je úctyhodných 265 kW. Z klidu na 100 km/h tato čtyřkolka zrychlí za působivých 5,6 s. Obě verze mají shodný lithium-iontový akumulátor o kapacitě 15,6 kWh.
Skenování silnice upraví podvozek
Pod označením DS Active Scan Suspension se skrývá kombinace adaptivních tlumičů s kamerou pod čelním sklem. Tlumiče díky tomu reagují na změnu povrchu pod koly, a tak s předstihem upraví svoji charakteristiku. Výsledkem je mimořádně komfortní jízda.
Spotřeba záleží na chuti dobíjet!
Aby byly výsledky objektivní, u plug-inů měříme spotřebu paliva vždy se zcela vybitými akumulátory. V tomto případě jsme v kombinovaném režimu naměřili u obou verzí spotřebu 7,1 l/100 km. Pokud známe dojezd na elektřinu, která je v našem případě 37 km, lze jednoduše spočítat reálnou spotřebu.
Pokud plug-in zcela nabijeme každých 100 km, což je při jízdách do práce a zpět reálné, budeme jezdit za 4,5 l/100 km. Když dobíjecí cyklus protáhneme na 300 km, počítejme s 6,2 l/100 km. Pokud akumulátory nabijeme jen jednou za 500 km, budeme jezdit za 6,6 litru benzinu na 100 km.
Průměrné zůstatkové hodnoty
Ztrátu hodnoty lze označit za průměrnou. Po třech letech provozu a ujetí 90 000 km je zůstatková hodnota lehce pod 50 %. O tři procenta nižší ztrátu hotnoty má verze s pohonem všech kol.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE DS 9 E-Tense 225 plug-in hybrid |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1598 cm3 a výkonu 147 kW společně s elektromotorem 81 kW pohání přední kola. Kombinovaný výkon 184 kW, točivý moment 320 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4934/1855/1460 mm, rozvor 2895 mm. Zavazadlový prostor 510 litrů. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1839/486 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1275/600 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 240 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 s. Spotřeba kombinovaná 1,0 l/100 km (WLTP), spotřeba v elektrickém režimu 15,3–15,6 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 50 km (WLTP), kapacita baterie 15,6 kWh, objem nádrže 42 l. |
CENA s DPH | 1 875 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU – jízda s vybitým akumulátorem (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
8,1/6,1 | 5,7/7,7 | 7,1 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 48,81 % |
150 000 | 3 roky | 42,92 % |
210 000 | 3 roky | 37,03 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Design, dílenské zpracování | Kratší dojezd na elektřinu (37 km) |
Prostorný interiér, jízdní komfort | Nízká hmotnost brzděných přívěsů (jen 1300 kg) |
Nabídka vyspělých asistenčních systémů | |
Plug-in umí nabídnout i pohon 4×4 a výkon 264 kW |