Hyundai Staria patří mezi největší loňská automobilová překvapení. Nabízí vyspělou techniku, překvapivě prostorný interiér a vysoký jízdní komfort. Perfektně supluje cenově dostupné velkoprostorové automobily i v oblasti manažerských automobilů. Umí nabídnout také pohon všech kol.

Zatímco koncern Stellantis u svých užitkových aut značek Peugeot, Citroën a Opel letos přestává postupně nabízet spalovací motory, které nahrazuje čistě elektrickým pohonem, Hyundai jde přesně opačným směrem. K dispozici je zatím se vznětovým čtyřválcem 2.2 CRDi/130 kW, ale brzy ho doplní také hybridní pohon, který počítá se zážehovým motorem doplněným o elektromotor.
Nezvykle široká i dlouhá
Starii oceňujeme za originální pojetí a snahu odlišit se od ostatních jak exteriérem, tak interiérem, který umí nabídnout i velmi luxusní provedení. Už při prvním usednutí si nelze nepovšimnout nápadné šířky interiéru. Při měření pak můžeme konstatovat, že šířka je v daném segmentu největší, vyrovná se o třídu větším modelům typu Volkswagen Crafter nebo Mercedes Sprinter. Například šířka v úrovni loktů je 154 cm, mezi skly jsme pak naměřili 184 cm a mezi podběhy je pak nadprůměrných 122 cm.

To, co platí o šířce, platí i o délce interiéru. Po vyjmutí sedadel druhé a třetí řady vznikne rovná ložná plocha délky 270 cm, celková délka podlahy interiéru je pak působivých 390 cm.
Určitou nevýhodou starie může být skutečnost, že nelze volit jinou délku ani výšku karoserie. Na druhou stranu i nejlevnější verze za 950 000 je devítimístná a nadprůměrně vybavená. Nejvyšší výbava může nabídnout například ventilovaná sedadla s prémiovým koženým čalouněním Napa, videokomunikaci s cestujícími na zadních sedadlech, prémiový Soundsystem BOSE s 11 reproduktory a subwooferem, projektorové full LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel či plně adaptivní tempomat.
Osobní verze má navíc komfortní víceprvkovou zadní nápravu s vinutými pružinami, užitková verze van má kvůli vyšší nosnosti tuhou zadní nápravu s progresivními listovými pery.
Atraktivní cena, vyšší spotřeba
Cena osobní verze s 9 sedadly a ručně řazenou převodovkou mile překvapí. Startuje pod milionem korun, verze se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol stojí 1,2 milionu (včetně DPH). Za tuto cenu rovnocennou bohatě vybavenou čtyřkolku už bohužel neseženete. Navíc se staria v segmentu chlubí suverénně nejvyššími zůstatkovými hodnotami, takže jsou i výsledné TCO velmi nízké.

Naměřená dlouhodobá spotřeba 9,5 l/100 km je v daném segmentu lehce nad průměrem především kvůli objemnějšímu a výkonnějšímu motoru.
Hyundai na starii poskytuje tovární tříletou záruku bez omezení počtu ujetých kilometrů včetně asistenčních služeb.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Hyundai Staria 2.2 CRDi |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 2199 cm3, výkon 130 kW při 3800 1/min, točivý moment 430 Nm při 1500-2500 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5253/1997/1990 mm, rozvor 3273 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 2,890 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1960/1190 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg (2000/750 kg pro verze s manuální převodovkou). |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 8,0 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 210 g/km. |
| CENA | 1 149 990 Kč s DPH (949 990 Kč s man. převodovkou) |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 9,7/7,5 | 6,7/9,8 | 9,5 |
| Zůstatkové hodnoty | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 59,20 % |
| 150 000 | 3 roky | 52,10 % |
| 210 000 | 3 roky | 45,10 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Jízdní komfort, jízdní vlastnosti | Vyšší spotřeba |
| Vnitřní prostor | Nižší hmotnost přívěsů u verze s automatickou převodovkou |
| Cena včetně verze 4×4 | Jedna velikost karoserie i výkonu motoru |
| Vysoké zůstatkové hodnoty | |




























