Zatímco jiné automobilky postupně kategorii luxusních velkoprostorových aut vyklízejí, Mercedes svoji třídu V i nadále drží v nabídce, a to i s výkonnými motory.

Současná generace, představená už v roce 2014, sice nikdy nedostala šestiválcový diesel, kterým se pyšnil předchůdce. Aktuální vrchol V 300 d naladěný na 174 kW a 500 Nm je ale víc než dostatečnou náhradou. Jede až 220 km/h a stovku atakuje za osm sekund, a tomu se žádný z konkurentů ani náznakem neblíží. Navíc řada výrobců začíná i tato auta bezhlavě elektrizovat a tak sehnat velkoprostorové auto se spalovacími motory začíná být problém.
Výbava jako v limuzíně
Výbavě se většinou až tak podrobně nevěnujeme. Zmíněný výčet toho nejdůležitějšího ale lépe dokresluje představu, jak moc lze třídu V vybavit a jak velmi elegantně dokáže suplovat i luxusní manažerskou limuzínu.
Volitelný pohon všech kol 4Matic, kterým disponuje testovaný vůz, vyznává klasickou koncepci s motorem podél a třemi diferenciály, standardně se pojí s devítistupňovým automatem, který je pro velké modely Mercedesu samozřejmostí. To je opět maximum, co v dnešní době v kategorii velkých vícemístných aut seženete. Vzduchové odpružení Airmatic je pak rovnou unikátní nabídkou Mercedesu.
Nenápadný přívlastek Exclusive značí nejlepší výbavu, jakou může třída V nabídnout. Pojí se výhradně s prostřední délkou karoserie, disponuje pak v podstatě vším, co vás napadne. Od světlometů LED, přes prosklenou střechu, sadu parkovacích kamer a třízónovou klimatizaci, až po elektrické otevírání bočních posuvných i pátých výklopných dveří. Tím největším tahákem jsou ale sedadla čalouněná kůží Nappa doplněnou o vyhřívání a ventilaci v přední, prostřední i zadní řadě. Luxusní sedadla ve druhé řadě dále disponují masážní funkcí, elektrickým polohováním a klimatizovanými/vyhřívanými přihrádkami na nápoje. Výsledný efekt je podobný cestování letadlem v první třídě, tomu ale odpovídá i příplatek – 162 tisíc za každé takové křeslo.
Výtečný motor
U vznětového, dvojitě přeplňovaného čtyřválce vynikne díky devítistupňové převodovce skvěle vyžehlená křivka výkonu a točivého momentu. Motor je výborně odhlučněný, adekvátně dynamický a také příkladně úsporný. Velká SUV s velkými motory jsou sice výkonnější, ale také mohou „véčku“ jeho devítilitrovou spotřebu jen závidět. S ohledem na pohon všech kol a vyšší pohotovostní hmotnost je spotřeba nafty překvapivě nízká. Kromě povedeného motoru za úspěchem stojí také převodovka, jejíž poslední dva rychlostní stupně jsou velmi „těžké“. Při dálniční rychlosti 130 km/h má motor na devátý stupeň lehce zvýšený volnoběh, točí pouze 1600 otáček a v tomto ustáleném režimu se spokojí jen s 8,5 litry benzinu na 100 kilometrů. Podrobnější informace naleznete v příslušné tabulce.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes-Benz V 300 d 4Matic L Exclusive |
|
| Motor, převodovka | Vpředu podél uložený vznětový dvojitě přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola, objem 1950 cm3, výkon 174 kW při 4200 1/min, točivý moment 500 Nm při 1600–2400 1/min. Devítistupňová samočinná převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5140/1928/1901 mm, rozvor 3200 mm. Zavazadlový prostor 1030–4630 l. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2455/560 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Spotřeba kombinovaná 8,3 l/100 km (WLTP). |
| CENA s DPH | 3 264 754 Kč (bez luxusních sedadel 2 940 603 Kč) |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 9,8/7,4 | 6,8/8,7 | 8,5 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 49,51 % |
| 150 000 | 3 roky | 43,49 % |
| 210 000 | 3 roky | 37,47 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| V daném segmentu konkurenceschopné TCO | Jen průměrný komfort na rozbitých silnicích |
| Výkon a spotřeba vznětového motoru | Cena vyšších výbav |
| Vnitřní prostor, univerzální využití | |




























