Dlouhodobá spotřeba nafty 6,1 l/100 km
Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg 6,8 l/100 km

Na přelomu roku se začala prodávat pátá generace Volkswagenu Caddy, která využívá stejnou platformu MQB jako nový golf. Pokrok v jízdních vlastnostech, ale i použitých technologiích je velký. Nyní je k dispozici i prodloužená verze Maxi.

Prodloužená verze nás potěšila v řadě disciplín. S ohledem na velikost považujeme výslednou naměřenou spotřebu v kombinovaném provozu 6,1 litru za mimořádně nízkou. Delší rozvor se podepsal také na prodloužení bočních posuvných dveří, což znatelně zlepšilo přístup do interiéru, případně nákladového prostoru. Caddy Maxi ve vyšších výbavách osobních verzí navíc báječně supluje vymírající kategorii velkoprostorových automobilů (MPV). Prvků připomínajících dodávku je stále méně a jízdní vlastnosti jsou mimořádné díky nové zadní nápravě. Navíc základní i příplatková výbava de facto kopíruje nabídku osobních automobilů. Není problém získat například komfortní přední sedadla ergoActive, vyhřívané čelní sklo nebo sledování mrtvého úhlu. Příplatková výbava ale šroubuje cenu vzhůru.

Důležitých 35 cm

Oproti krátké verzi narostl rozvor o 215 mm (2970 mm). Zajímavostí je, že o stejnou délku se prodloužily také boční posuvné dveře, které zasahují až k zadním podběhům. Díky tomu je znatelně lepší přístup do interiéru. Delší je i převis za zadními koly (+138 mm). Celková délka tak narostla o znatelných 353 mm a je nyní 4853 mm.

Velkorysé vnější rozměry jsou patrné i uvnitř. Ve druhé řadě je nadprůměrný prostor ve všech směrech. Nad hlavou vůbec nevadí snížení stropnice kvůli integrovanému rozvodu ventilace. Výška 114 cm nad sedáky vystačí i pro basketbalové hráče měřící přes dva metry. Komfort sezení navíc zvyšuje polohovatelné opěradlo. Dostatek prostoru je i ve třetí řadě sedadel. Rozměry dvou samostatných sedaček jsou sice skromnější a kvůli konstrukci kotvení se na nich sedí níž, přesto si i dospělý cestující celkem komfortně usadí. Sklon opěradel ale nelze seřizovat a je zbytečně malý, téměř kolmý. Díky rozměrným posuvným dveřím a možnosti sklopit opěradlo, nebo překlopit celý sedák druhé řady, je přístup do poslední řady komfortní.

Sedadla druhé i třetí řady lze jednoduše vyjmout a pomocí praktických madel je lze i snadno odnést. Pro náklad tak lze využít 3,1 m3 (počítáno po horní hranu sedaček). V případě pětimístné konfigurace lze využít 1,06 m3. Díky sklopnému opěradlu spolujezdce lze dokonce naložit předměty o délce až 3,55 metru!

S novou nápravou skvěle zatáčí, uveze ale méně

Zatímco třetí a čtvrtá generace stály na letité platformě PQ35 s tuhou zadní nápravou a listovými pery, novinka má vzadu vinuté pružiny a nápravu s vlečným ramenem a panhardskou tyčí. Caddy ochotněji zatáčí, na nerovnostech ani u prázdného auta nedochází k odskakování zadní nápravy v zatáčkách a v krizových situacích je podvozek více předvídatelný.

Také stabilizační systém nemusí tak často zasahovat. Nevýhodou této konstrukce je nižší užitečná hmotnost. U osobních verzí je to v průměru o 130 kg méně, u Caddy Kombi je to o 200 kg méně (nyní 600 kg, dříve 800 kg). Za příplatek by ale mělo jít užitečnou hmotnost od příštího roku navýšit.

Zvýhodněná cena, nadprůměrné zůstatkové hodnoty

Caddy, etalon mezi malými dodávkami, je ale sebejistý i v oblasti cen, kde se nepodbízí. Ceny jsou podle standardního ceníku ve srovnání s předchůdcem v některých verzích vyšší až o 100 000 korun. Od začátku roku ale platí akční ceny, které jsou s předchozí generací srovnatelné. Zákazník ale dostává modernější, prostornější a lépe vybavené auto. Podle importéra by měly zvýhodněné ceny platit dlouhodobě. Příplatková výbava ale i tak šroubuje cenu vzhůru. Na druhou stranu se vyšší investice z větší části vrátí při prodeji. Volkswagen Caddy si ve své třídě suverénně drží nejlepší zůstatkové ceny. Podle společnosti Eurotax si mezigeneračně dokonce novinka o více jak 3 % polepšila. Po třech letech provozu a ujetí 90 000 km je zůstatková hodnota mimořádných 45 %.

K dispozici je také výhodné financování. Úroková sazba úvěru startuje na 0 %, záleží na výši akontace nebo naopak lze volit nulovou akontaci a úrok pod 4 %.

Návštěva servisu přijde na 7400 Kč

Servisní náklady počítáme u všech automobilů do ujetí 210 000 km. Po tomto nájezdu provozovatel caddy zaplatí za pravidelné servisní prohlídky díky delším servisním intervalům (30 000 km) jen 51 600 Kč bez DPH. Průměrná cena jedné prohlídky tak vyjde na 7400 korun bez DPH. Při nadměrném opotřebení vozidla může být samozřejmě tato částka vyšší.

Výměna rozvodového řemene je předepsána až po ujetí 210 000 Kč. Cena dílů vyjde na 5480 Kč, cena práce na 2970 Kč.

Caddy drží na uzdě i ceny nejběžnějších originálních náhradních dílů. Levné je například čelní sklo (4882 Kč bez DPH), kompletní vnější zpětné zrcátko (6543 Kč) nebo zadní nárazník (6632 Kč). Naopak s vyšší cenou je nutné počítat u předních světlometů v případě, že jsou kompletně vybavené technologií LED (17 082 Kč bez DPH).

Modernizované, úsporné motory

Naše testovací verze byla vybavena nejvýkonnějším vznětovým čtyřválcem 2,0 TDI/90 kW. Tento motor je k dispozici ještě ve výkonech 55 a 75 kW a patří do nejnovější generace motorů značených jako EA288evo. V praxi jsme v kombinovaném režimu jezdili za 6,1 l/100 km. Caddy tak i přes nárůst rozměrů nabízí nižší spotřebu nežli předchůdce. Ve srovnání s konkurencí patří vznětové verze k nejúspornějším. Zajímavá je také pružnost, na nejvyšší rychlostní stupeň dokáže zrychlovat i od 1200 1/min. Je to mimo jiné dáno i tím, že motor nemusí být uměle „přiškrcen“ kvůli emisím, protože výfukový systém obsahuje dva katalyzátory SCR s dvojnásobným vstřikováním AdBlue, které razantně redukují oxidy dusíku.

Zajímavý také bude test verze se zážehovým čtyřválcem 1,5 TSI/84 kW, který pracuje se systémem deaktivace válců ACT a je k dispozici pro všechny karosářské verze.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
VW Caddy 2.0 TDI
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 90 kW při 2750–4250 1/min, točivý moment 320 Nm při 1600–2500 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4853/1855/1798 mm, rozvor 2970 mm. Zavazadlový prostor v pětimístné konfiguraci do výšky stropu/opěradel 1,720/1,057 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1648/572 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 187 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 4,8 l/00 km.
CENA 705 895 s DPH
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg.
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,8/5,0 (7,4/5,3) 4,7/6,4 (4,8/6,5) 6,1 (6,8)
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax) Náklady na servis a opotřebitelné díly
90 000 3 roky 45,00 % Údaje nejsou k dispozici
150 000 3 roky 40,17 % Údaje nejsou k dispozici
210 000 3 roky 36,41 % Údaje nejsou k dispozici
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Vnitřní prostor, vysoký jízdní komfort Prodej verze CNG až koncem roku
Jízdní vlastnosti Absence pohonu 4×4 u zážehového motoru
Moderní technologie, počet verzí Nižší užitečná hmotnost
Zůstatková hodnota, TCO  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit