| Skutečné náklady na palivo s vybitým akumulátorem | 2,87 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba benzinu s vybitým akumulátorem | 6,7 l/100 km |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +10 °C | 46 km |
I když je plug-in o 200 000 Kč dražší než benzinová verze, dává investice do něj smysl. Část ceny je kompenzována nezvykle bohatou základní výbavou včetně mimořádně komfortního adaptivního podvozku. Citroën C5 X se po všech stránkách povedl, řadíme ho mezi nejzajímavější automobilové novinky.

Francouzská automobilka hlásí návrat do střední třídy, která už je přitom roky na ústupu. Aby se v moderní době nový model prosadil, sází na neobvyklé pojetí karoserie, které symbolizuje písmeno X přidané do názvu novinky. Jde o elegantní liftback, který vypadá skoro jako kombi, přitom nese drsňácké rysy SUV s vyšší světlou výškou. Rozměry jde ale o typického zástupce střední třídy – s délkou 4,8 metru nabízí lehce nadprůměrný vnitřní prostor. Zadní sedák je pohodlný, prostor nad hlavou vyhoví i cestujícím s vyšší postavou (185 cm). Jen sedák je poměrně nízko nad podlahou, a tak ve větší míře nepodpírá stehna. Zavazadlový prostor je skvěle přístupný a u benzinových verzí dostatečně objemný. Plug-in hybridní verze ho má ale kvůli akumulátorům o 60 l menší.
Spotřeba závisí na chuti dobíjet
Ať si vyberete jakoukoliv ze tří nabízených možností, tankovat budete vždy benzin – do tříválce 1.2 l PureTech/96 kW, čtyřválce 1.6 l PureTech/133 kW i do plug-in hybridu. Dobíjecí provedení k šestnáctistovce přidává elektromotor s parametry 81 kW a 320 Nm. S výkonem 165 kW je tak C5 X nejtemperamentnějším modelem v historii. Bohužel na rozdíl od technicky spřízněných Peugeotu, Opelu a DS nelze ani tento Citroën pořídit jako 4×4.

Akumulátor má kapacitu 12,4 kWh. Zatímco s Peugeotem 308 nebo Opelem Astra lze ujet na elektřinu lehce přes 50 km, s větším a těžším citroënem je to 46 km po okresce a ve městě, při jízdě po dálnici rychlostí 130 km pak elektřina vystačí na 24 km. Spotřeba benzinu tak záleží na ochotě nabíjet. Pokud akumulátor nabijete každých 100 km, pak budete jezdit za 3,6 l/100 km, pokud interval nabíjení prodloužíte na 300 km, stoupne spotřeba na 5,4 l/100 km, bude to ale stále pod běžnou spotřebou vznětových motorů.
TCO ale vychází pro C5 X velmi příznivě z pohledu nákladů na servis a cenu dílů. Trochu ho kazí jen zůstatkové hodnoty, které jsou 5 % pod průměrem v dané kategorii.
Mimořádný komfort
I když jsme v našem testu už chválili mimořádně komfortní podvozek s klasickým odpružením u benzinových verzí, plug-in hybrid má v rukávu eso v podobě aktivních tlumičů Advanced Comfort, kdy se každý tlumič přizpůsobuje kvalitě cest, kterou sledují senzory před vozidlem.

Cílem je útlumovou charakteristiku nedokonalým silnicím přizpůsobit s předstihem a aktivně potlačovat náklony v podélném i příčném směru. Díky tomu je zajištěn vysoký jízdní komfort na všech výmolech, retardérech a dalších nerovnostech. Nastavení tlumičů může ovlivňovat také řidič při nastavení různých jízdních režimů.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Citroën C5 X PHEV 225 |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1598 cm3 pohání přední kola, výkon 133 kW při 6000 1/min doplněný elektromotorem o výkonu 81 kW, celkový výkon obou motorů 165 kW, točivý moment 360 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4805/1815/1485 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 0,485/1,580 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1797/421 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1600/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 233 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 s. Spotřeba kombinovaná 1,3 l/100 km (WLTP), |
| CENA s DPH | 1 190 000 Kč (akční cena 1 130 000 Kč) |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU – jízda s vybitým akumulátorem (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 7,0/5,8 | 5,5/7,7 | 6,7 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 53,30 % |
| 150 000 | 3 roky | 46,60 % |
| 210 000 | 3 roky | 39,90 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Design, mimořádný jízdní komfort, vnitřní prostor | Absence verze 4×4 |
| Atraktivní náklady na provoz – TCO | Oproti benzinové verzi o 60 l menší zavazadlový prostor |
| Elegantní, přitom praktická verze liftback | Menší palivová nádrž (40 l) |
| Temperament pohonu | |




























