Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,07 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 16,4 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +8 °C | 228 km |
Fiat malá auta umí. Poslední nový počin v podobě malé elektrické pětistovky mluví za vše. Šmrncovní malé auto navíc budí pozornost všude, kde se objeví.
Nová pětistovka je v prodeji výhradně s elektrickými motory. Staromilci ale nemusejí zoufat. V prodeji stále zůstává původní pětistovka s litrovým tříválcem za ceny od 366 000 korun.
Elektrická pětistovka ale staví na zcela novém základu, kdy vznikala jako čistý elektromobil. Nová platforma umožnila do malého konstrukčního základu vložit až nečekaně velký akumulátor. I kvůli tomu se nejmenší fiat vyrábí v domovské Itálii, v Turíně, zatímco stávající verze se spalovacím motorem pokračuje v polských Tychách. Elektrická pětistovka s délkou 3632 mm pak dosavadní verzi přerůstá o 86 mm. O 22 mm je delší také rozvor.
Důležité je, že nejmenší fiat nabízí radost z řízení. To u elektromobilů rozhodně není samozřejmé. Nová generace dělá vše o něco lépe. I když má vyšší hmotnost, nabízí jistější jízdní vlastnosti a v městském provozu je příkladně agilní.
Tři verze, dva akumulátory i motory
Elektrická pětistovka je k dispozici jako hatchback, kabriolet nebo v unikátní pětidveřové verzi bez středového sloupku a se zadními dveřmi otevírajícími se proti směru jízdy. Hatchback lze koupit za 669 900 korun. Levnější dokáže být už jen Dacia Spring (511 900 Kč).
K dispozici jsou dva různě výkonné akumulátory a elektromotory. Nejlevnější verze využívá akumulátor o kapacitě 24 kWh (využitelných je 21,3 kWh), který napájí elektromotor o výkonu 70 kW. Dojezd v kombinovaném cyklu dle WLTP je 190 km, v praxi ale bude ještě o něco kratší.
Druhá, námi testovaná verze využívá znatelně výkonnější akumulátor o kapacitě 42 kWh (využitelných je 37,2 kWh). Cena sice stoupla o 145 000 Kč, ale jako bonus získáte bohatší výbavu i temperamentnější elektromotor o výkonu 87 kW. Oficiální dojezd má být podle metodiky WLTP 298 km, nám se na testovacím okruhu podařilo ujet 228 km s průměrnou spotřebou 16,4 kWh/100 km.
Rychlé nabíjení i solidní zůstatkové hodnoty
Fiat lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 85 kW. Na 80 % kapacity se lze dostat za 35 minut. Z běžné jednofázové zásuvky 240 V/16 A pak nabíjení trvá přes 15 hodin. V domácím prostředí je ale lepší využít 11kW wallbox napojený na třífázový střídavý proud. Plné nabití je pak otázkou 4 hodin.
Je zajímavé, že elektrická verze má zůstatkové hodnoty v průměru o 5 % vyšší než starší verze se zážehovým motorem. Celkově lze zůstatkové hodnoty označit za lehce nadprůměrné.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Fiat 500e hatchback (42 kWh) |
|
Motor, převodovka | Vpředu uložený elektromotor s permanentními magnety pohání přední kola, výkon 87 kW, točivý moment 220 Nm. Převodovka s jednostupňovou redukcí otáček. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 3632/1683/1527 mm, rozvor 2322 mm. Zavazadlový prostor 0,185/0,550 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1365/400 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 150 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s. Spotřeba 14,2 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 315 km (WLTP), kapacita akumulátoru 42 kWh (využitelná 37,2 kWh). |
CENA s DPH | 819 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
13,5/15,1 | 15,2/22,5 | 16,4 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 62,04 % |
150 000 | 3 roky | 55,15 % |
210 000 | 3 roky | 41,01 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Dojezd s výkonnějším akumulátorem (42 kWh) | Objem zavazadlového prostoru |
Výkon a zrychlení, agilita ve městě | Úroveň rekuperace nelze jednoduše měnit |
Cena základní verze, mimořádné zůstatkové hodnoty | Dojezd se slabším akumulátorem (24 kWh) |
Atraktivní karosářské varianty |