Dlouhodobá spotřeba elektřiny 20,1 kWh/100 km
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg 22,8 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +29 °C 236 km

Berlingo bylo pro Citroën po desetiletí etalonem. Patřilo mezi suverénně nejprodávanější a nejoblíbenější modely značky. Nyní ale už osobní provedení se spalovacími motory nekoupíte! Jak a za kolik tedy jezdí elektrická verze?

Koncern Stellantis na jaře letošního roku překvapil, když z nabídky pro berlingo vyřadil všechny spalovací motory, přičemž to samé se stalo i u sesterských modelů od Opelu a Peugeotu. Ve skutečnosti jde ale o racionální a transparentní přístup. Osobní vozy spřízněné s dodávkami vykazují nejvyšší emise CO2, a tak jsou reálné možnosti automobilek dodávat tyto modely a splnit flotilové limity emisí beztak velmi omezené. Překročení limitů CO2 se trestá vysokými pokutami. Nicméně v užitkovém provedení lze naftový motor do berlinga a spřízněných modelů pořídit i nadále.

Rozumná cena, vysoká užitná hodnota

Kromě výběru motorů přitom elektrické ë-berlingo žádné další kompromisy nedělá. V nabídce jsou čtyři úrovně výbavy, standardní i prodloužená karoserie a přechodem na elektrický pohon neutrpěla ani možnost objednat sedmimístné provedení. Dokonce lze z výroby i nadále objednat přípravu pro tažné zařízení, i když jen pro pětimístné verze a s maximální hmotností přívěsu 750 kg. Cena za slušně vybavený základ činí rozumných 915 tisíc korun – malé elektrické crossovery vyjdou na podobné peníze a mají mnohem menší užitnou hodnotu, konkurenční VW Caddy se vznětovým motorem a samočinnou převodovkou pak stojí v základu jen o 117 tisíc méně.

Elektrické berlingo si zachovává ukázkovou přepravní kapacitu – krátká verze má za druhou řadou sedadel prostor pro 597 litrů zavazadel, za první řadou je 2126 litrů.

Výhodou ë-berlinga jsou také štědré záruční podmínky. U baterie Citroën garantuje udržení alespoň 70 % kapacity na 8 let nebo 160 000 km, standardní záruka na vozidlo trvá maximálně tři roky a 200 000 km nebo v opačném extrému 8 let a 100 000 km. Zákazník si tedy může díky flexibilnímu nastavení záruky zvolit kombinaci, která odpovídá zamýšlenému způsobu využití. Kombinace mimo standardně nabízený rozsah jsou až do 8 let při limitu 200 000 km k dispozici za příplatek.

Dojezd 236 km (s nákladem 210 km)

Dojezd jsme na našem testovacím okruhu zahrnujícím městský provoz, silnici i dálnici měřili při teplotě 29 °C, tedy s naplno zapnutou klimatizací. To přibližně odpovídá zimním podmínkám, kdy je lehce nad bodem mrazu, a tak je nutné výrazněji topit. Dojezd 236 km tak lze u berlinga hodnotit z různých úhlů pohledu. Mezi osobními auty je dojezd podprůměrný, z pohledu užitkových aut je naopak nadprůměrný. Není bez zajímavosti, že se zcela vypnutou klimatizací i topením stoupl dojezd na 270 km. S nákladem 500 kg pak klesl na 210 km.

Je škoda, že na výběr není více druhů akumulátorů. K dispozici je jen verze s 50 kWh (využitelná kapacita je 45 kWh).

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Citroën ë-Berlingo
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 100 kW při 3674–12 000 otáček, točivý moment 260 Nm při 300–3674 otáčkách. Jednostupňová automatická převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4403/1848/1844 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 0,597 m3 (za 2. řadou sedadel)/2,126 m3 (za první řadou sedadel).
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1739/551 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h se neudává. Spotřeba kombinovaná 19,7 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 281 km (WLTP), kapacita baterie 50 kWh, z toho využitelná kapacita 45 kWh.
CENA s DPH 915 000 Kč
 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. 
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
16,9/17,5 (20,6,0/19,1) 18,8/27,4 (19,0/27,7) 20,1 (22,8)
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 51,02 %
150 000 3 roky 44,56 %
210 000 3 roky 38,11 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Temperament, solidní užitná hodnota Nelze volit různé kapacity akumulátorů
Štědré záruční podmínky Jen průměrný dojezd
Solidní zůstatkové hodnoty Nízká hmotnost brzděných přívěsů
  Cena

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit