Dlouhodobá spotřeba elektřiny | 20,1 kWh/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 22,8 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +29 °C | 236 km |
Berlingo bylo pro Citroën po desetiletí etalonem. Patřilo mezi suverénně nejprodávanější a nejoblíbenější modely značky. Nyní ale už osobní provedení se spalovacími motory nekoupíte! Jak a za kolik tedy jezdí elektrická verze?
Koncern Stellantis na jaře letošního roku překvapil, když z nabídky pro berlingo vyřadil všechny spalovací motory, přičemž to samé se stalo i u sesterských modelů od Opelu a Peugeotu. Ve skutečnosti jde ale o racionální a transparentní přístup. Osobní vozy spřízněné s dodávkami vykazují nejvyšší emise CO2, a tak jsou reálné možnosti automobilek dodávat tyto modely a splnit flotilové limity emisí beztak velmi omezené. Překročení limitů CO2 se trestá vysokými pokutami. Nicméně v užitkovém provedení lze naftový motor do berlinga a spřízněných modelů pořídit i nadále.
Rozumná cena, vysoká užitná hodnota
Kromě výběru motorů přitom elektrické ë-berlingo žádné další kompromisy nedělá. V nabídce jsou čtyři úrovně výbavy, standardní i prodloužená karoserie a přechodem na elektrický pohon neutrpěla ani možnost objednat sedmimístné provedení. Dokonce lze z výroby i nadále objednat přípravu pro tažné zařízení, i když jen pro pětimístné verze a s maximální hmotností přívěsu 750 kg. Cena za slušně vybavený základ činí rozumných 915 tisíc korun – malé elektrické crossovery vyjdou na podobné peníze a mají mnohem menší užitnou hodnotu, konkurenční VW Caddy se vznětovým motorem a samočinnou převodovkou pak stojí v základu jen o 117 tisíc méně.
Elektrické berlingo si zachovává ukázkovou přepravní kapacitu – krátká verze má za druhou řadou sedadel prostor pro 597 litrů zavazadel, za první řadou je 2126 litrů.
Výhodou ë-berlinga jsou také štědré záruční podmínky. U baterie Citroën garantuje udržení alespoň 70 % kapacity na 8 let nebo 160 000 km, standardní záruka na vozidlo trvá maximálně tři roky a 200 000 km nebo v opačném extrému 8 let a 100 000 km. Zákazník si tedy může díky flexibilnímu nastavení záruky zvolit kombinaci, která odpovídá zamýšlenému způsobu využití. Kombinace mimo standardně nabízený rozsah jsou až do 8 let při limitu 200 000 km k dispozici za příplatek.
Dojezd 236 km (s nákladem 210 km)
Dojezd jsme na našem testovacím okruhu zahrnujícím městský provoz, silnici i dálnici měřili při teplotě 29 °C, tedy s naplno zapnutou klimatizací. To přibližně odpovídá zimním podmínkám, kdy je lehce nad bodem mrazu, a tak je nutné výrazněji topit. Dojezd 236 km tak lze u berlinga hodnotit z různých úhlů pohledu. Mezi osobními auty je dojezd podprůměrný, z pohledu užitkových aut je naopak nadprůměrný. Není bez zajímavosti, že se zcela vypnutou klimatizací i topením stoupl dojezd na 270 km. S nákladem 500 kg pak klesl na 210 km.
Je škoda, že na výběr není více druhů akumulátorů. K dispozici je jen verze s 50 kWh (využitelná kapacita je 45 kWh).
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Citroën ë-Berlingo |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 100 kW při 3674–12 000 otáček, točivý moment 260 Nm při 300–3674 otáčkách. Jednostupňová automatická převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4403/1848/1844 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 0,597 m3 (za 2. řadou sedadel)/2,126 m3 (za první řadou sedadel). |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1739/551 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h se neudává. Spotřeba kombinovaná 19,7 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 281 km (WLTP), kapacita baterie 50 kWh, z toho využitelná kapacita 45 kWh. |
CENA s DPH | 915 000 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,9/17,5 (20,6,0/19,1) | 18,8/27,4 (19,0/27,7) | 20,1 (22,8) |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 51,02 % |
150 000 | 3 roky | 44,56 % |
210 000 | 3 roky | 38,11 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Temperament, solidní užitná hodnota | Nelze volit různé kapacity akumulátorů |
Štědré záruční podmínky | Jen průměrný dojezd |
Solidní zůstatkové hodnoty | Nízká hmotnost brzděných přívěsů |
Cena |