Dlouhodobá spotřeba elektřiny | 22,9 kWh/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 25,1 kWh/100 km |
Skutečný dojezd při teplotě +27 °C | 296 km s výkonnějším akumulátorem |
Koncern Stellantis na jaře letošního roku překvapil, když z nabídky pro lehká užitková auta Peugeotu vyřadil všechny spalovací motory, přičemž to samé se stalo i u sesterských modelů od Opelu a Citroënu. V případě Peugeotu Traveller je dokonce elektromotor od letošního roku jedinou možností.
Elektrické verze se stávají realitou ve všech automobilových kategoriích a velká MPV nejsou výjimkou. V případě Peugeotu Traveller je tedy elektromotor jedinou pohonnou jednotkou. Kdo chce naftový dvoulitr pro přepravu osob, ten si u Peugeotu nepomůže ani užitkověji zaměřeným dvojčetem expert, zatímco u sesterského Citroënu Jumpy existuje alespoň možnost šestimístného polokombi s naftovým motorem a homologací v kategorii N1.
Zajímavostí řešení od Peugeotu je unifikace elektrického pohonu napříč modelovými řadami. Proto elektrický traveller nabízí stejné základní parametry jako menší e-rifter i malý hatchback e-208. Konkrétně jde o elektromotor o výkonu 100 kW a akumulátor s kapacitou 50 kWh. Mercedes-Benz EQV je konkurencí pro traveller jen formálně díky velikosti karoserie – má totiž výkon 150 kW a 90kWh baterii, ale taky o více než 600 tisíc vyšší základní cenu.
Elektrická dodávka znatelně zdražila
Za nejlevnější provedení Peugeot žádá 1,11 milionu korun bez DPH, tedy 1,343 milionu s daní. Verze s prodlouženým zadním převisem stojí o symbolických 30 tisíc více, za kapacitu baterie zvýšenou o polovinu, tedy na 75 kWh, se připlácí 160 tisíc s daní. Bez ohledu na zvolenou variantu je nosnost vždy podobná, v základní výbavě vždy přesahuje 900 kg – i u dlouhé verze s větší baterii.
Sympatické je, že veškerá výbava související s využitelností elektrického pohonu je součástí standardní výbavy. Samozřejmostí je tedy palubní třífázová nabíječka s příkonem 11 kW, možnost nabíjet stejnosměrně výkonem až 100 kW (dobití na 80 % trvá dle velikosti baterie 32 nebo 48 minut), elektrické přídavné topení a také programovatelné ohřátí nebo vychlazení interiéru před jízdou. Připlatit je tedy potřeba jen za jiný kabel než základní pro nabíjení 1,8 kW z domácí zásuvky na 8A rozvaděči.
Technika z osobních automobilů svědčí výrobním nákladům a zjednodušení servisních úkonů, zároveň ale přináší největší nevýhodu v podobě dojezdu, který je dle normy WLTP 231 km v případě menší baterie a 329 km u té větší. V rámci našeho měření jsme ale ujeli jen 196 km (s nákladem 500 kg pak 179 km), respektive 296 km (271 km s nákladem) se znatelně výkonnějším, ale také dražším akumulátorem (+160 000 Kč bez DPH).
Oproti konkurenci znatelně levnější
Dojezd je tedy i u výkonnější verze akumulátoru jen průměrný. I když jsme při měření měli naplno zapnutou klimatizaci, lze předpokládat, že v mrazivých dnech bude dojezd ještě o něco nižší. Na druhou stranu lze traveller pořídit za rozumné peníze. Základní verze vyjde na polovinu toho, co stojí jediný reálný konkurent od Mercedesu.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Peugeot e-Traveller |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 100 kW při 3673–12 000 otáčkách, točivý moment 260 Nm při 300–3673 otáčkách. Jednostupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4956/1920/1890 mm, rozvor 3275 mm. Zavazadlový prostor 0,640 m3 (za 3. řadou sedadel), 1,7 m3 (za 2. řadou sedadel), 3,2 m3 (za první řadou sedadel). |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1969/981 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 12,1 s. Spotřeba kombinovaná 21,7–26,1 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 231nebo 329 km (WLTP), kapacita baterie 50 kWh (standardní), 75 kWh (za příplatek). |
CENA bez DPH | 1 270 000 Kč bez DPH (1 110 000 Kč s menším akumulátorem) |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
19,8/20,2 (23,5/22,1) | 21,5/35,2 (21,6/32,5) | 22,9 (25,1) |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 55,68 % |
150 000 | 3 roky | 48,70 % |
210 000 | 3 roky | 41,72 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Solidní dojezd u verze s výkonnějším akumulátorem | Již nelze objednat verzi se spalovacím motorem |
Prostorný interiér, jízdní komfort | Dojezd se slabším akumulátorem |
Solidní zůstatkové hodnoty | TCO kvůli pořizovací ceně |