Dlouhodobá spotřeba nafty | 9,5 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg | 10,2 l/100 km |
Hyundai Staria je pro nás mezi užitkovými auty letošním největším překvapením. Nabízí vyspělou techniku, překvapivě prostorný interiér a mimořádně vysoký jízdní komfort. V oblasti TCO se drží především díky atraktivní pořizovací ceně pod konkurenčním Volkswagenem Multivan.
Zatímco koncern Stellantis u svých užitkových aut značek Peugeot, Citroën a Opel letos přestává postupně nabízet spalovací motory, které nahrazuje čistě elektrickým pohonem, Hyundai jde přesně opačným směrem. K dispozici je zatím vznětový čtyřválec 2.2 CRDi/130 kW, ale brzy ho doplní také hybridní pohon, který počítá se zážehovým motorem doplněným o elektromotor. Systém pohonu bude de facto shodný jako v modelu Santa Fe. U zcela bezemisní alternativy v tuto chvíli stále ještě není rozhodnuto o finální variantě.
Nezvykle široká i dlouhá
Ale vraťme se zpět k testované starii. Kde jsme se s ní objevili, budila pozornost díky naprosto originálním designu, který ale netřeba hodnotit. Někomu se líbí, jinému ne. Oceňujeme ale originální pojetí a snahu odlišit se od ostatních jak exteriérem, tak interiérem.
Už při prvním usednutí si nelze nepovšimnout nápadné šířky interiéru. Při měření pak můžeme konstatovat, že šířka se vyrovná největším užitkovým automobilům typu Volkswagen Crafter nebo Mercedes Sprinter. Například šířka v úrovni loktů je 154 cm, mezi skly jsme pak naměřili 184 cm a mezi podběhy je pak nadprůměrných 122 cm.
To, co platí o šířce, platí i o délce interiéru. Po vyjmutí sedadel druhé a třetí řady vznikne rovná ložná plocha délky 270 cm, celková délka podlahy interiéru je pak 390 cm. Délka karoserie i vnitřního prostoru tedy spíš odpovídá nejdelším variantám modelů Peugeot Traveller/Citroën Spacetourrer nebo Volkswagen Transporter.
Určitou nevýhodou starie může být skutečnost, že nelze volit jinou délku ani výšku karoserie. Na druhou stranu nabízí velmi jednoduchý a snadno srozumitelný ceník, ve kterém se každý velmi rychle zorientuje. I nejlevnější verze za 950 000 je devítimístná a nadprůměrně vybavená.
Verze Van pak nabízí maximálně šestimístné uspořádání, k dispozici chybí verze 4×4.
Atraktivní cena, vyšší spotřeba
Cena osobní verze s 9 sedadly a ručně řazenou převodovkou startuje pod milionem korun, verze se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol stojí 1,2 milionu (včetně DPH). To je výrazně méně než u konkurence. Navíc se staria v segmentu chlubí suverénně nejvyššími zůstatkovými hodnotami, takže i výsledné TCO jsou velmi nízké.
Naměřená dlouhodobá spotřeba 9,5 l/100 km je v daném segmentu nad průměrem především kvůli objemnějšímu a výkonnějšímu motoru.
Hyundai na starii poskytuje tovární tříletou záruku bez omezení počtu ujetých kilometrů včetně asistenčních služeb. Po 10 let se nemusí platit za aktualizace mapových podkladů a na 5 let je předplacení i služby Live Services, pokud je vůz vybaven navigací.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Hyundai Staria 2.2 CRDi |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 2199 cm3, výkon 130 kW při 3800 1/min, točivý moment 430 Nm při 1500–2500 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5253/1997/1990 mm, rozvor 3273 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 2,890 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1960/1190 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg (2000/750 kg pro verze s manuální převodovkou). |
Výkony | Nejvyšší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 8,0 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 210 g/km. |
CENA | 1 149 990 Kč s DPH (949 990 Kč s manuální převodovkou) |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
9,7/7,5 (10,6/8,0) | 6,5/9,8 (6,6/10,0) | 9,5 (10,2) |
Zůstatkové hodnoty | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 66,52 % |
150 000 | 3 roky | 58,60 % |
210 000 | 3 roky | 50,60 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní komfort, jízdní vlastnosti | Vyšší spotřeba |
Vnitřní prostor | Nižší hmotnost brzděných přívěsů |
Cena včetně verze 4×4 | Jen jedna velikost karoserie i motoru |
Neobvykle vysoké zůstatkové hodnoty |