První kupé SUV v nabídce automobilky Volkswagen nás mile překvapilo. Je pohledné, nabízí bohatou výbavu, pokročilé asistenční systémy a neobvykle prostorný interiér. Navíc drží na uzdě celkové náklady na provoz (TCO).
Volkswagen uvedl taigo v tichosti, protože loňská covidová opatření ani pompézní vítání nedovolila.
Není bez zajímavosti, že vývoj taiga probíhal v Jižní Americe, kde se SUV vyrábí a prodává pod názvem Nivus. Pro evropské trhy se taigo vyrábí ve španělské Pamploně po boku modelů Polo a T-Cross.
Třetí do party
Volkswagen uvedl na trh třetí malé SUV. Nejmenší je konzervativní t-cross. Měří 4108 mm a stojí na platformě MQB A0 stejně jako třeba Škody Fabia/Scala/Kamiq, Volkswagen Polo nebo SEAT Ibiza či Arona.
Dále je tu t-roc, které loni prošlo omlazením. S délkou 4234 mm patří k největším z malých, technicky se ovšem řadí o třídu výš. Platformu MQB A1 sdílí s minulým golfem, respektive s většími SUV Seat Ateca nebo Škoda Karoq. Díky tomu může mít pohon 4×4 nebo ostrou verzi R.
Nově příchozí taigo je první malé SUV kupé Volkswagenu. Konstrukčně je spřízněné s modelem T-Cross. Má výhradně malé motory a přední pohon, nicméně jeho záď elegantně klesá a celková délka (4266 mm) dokonce překonává i dospělejší t-roc. Taigo je kromě designu atraktivní i cenou. Oproti t-crossu je levnější o 20 000 korun.
Vzadu překvapivě komfortní
Interiér nás nadchl. Jsou v něm použité velmi kvalitní materiály, přístrojová deska je měkčená, celkově na nás působí ze tří malých SUV nejhodnotněji, téměř prémiově.
Taigo je nižší a delší než t-cross při stejné světlé výšce, zatímco v porovnání s modelem Polo je vyšší a prostornější. Samostatnou kapitolou jsou zadní sedadla i prostor na nich. Zadní sedáky jsou výrazně zkosené, takže krajní hrana je vysoko nad podlahou. Hodnota 36 cm je skutečně mimořádná. Díky tomu sedák podpírá stehna v celé délce, což výrazně zvyšuje komfort při delším sezení. Také úhel mezi sedáky a dělenými opěradly je větší, což rovněž přispívá k lepšímu komfortu. Škoda jen že úhel sklonu opěradla nelze seřizovat.
Další mimořádnou hodnotu jsme naměřili mezi zadním sedákem a střechou. Cestující, kteří jsou vysocí 180 cm, potřebují mezi sedákem a střechou kolem 90 cm. Taigo ale nabízí úctyhodných 94 cm a tato hodnota by měla stačit i pro stodevadesáticentimetrové dlouhány. Těm ale už zřejmě bude scházet prostor pro kolena. Mezi malými SUV kupé nabízí suverénně největší prostor na zadních sedadlech. S délkou karoserie jen 4,23 m pak nabízí skvělou agilitu v městském provozu, komfortně však poslouží i při cestách napříč Evropou.
Zavazadlový prostor nabízí nejen nadprůměrný objem 440 litrů, ale i dvojité dno, pod které se vešla i rezerva. Ve vyšší poloze pak při sklopení sedadel, standardně dělených v poměru 60 : 40, vzniká téměř rovná ložná plocha.
Se dvěma motory a bez pohonu 4×4
Mezi malými SUV pohon všech kol téměř nikdo nenabízí. A taigo není výjimkou. Motorová nabídka je sice skromná, je ale velmi vhodně odstupňovaná. K dispozici jsou jen benzinové motory. Tříválec 1.0 TSI nabízí 70 a 81 kW, objemnější čtyřválec 1.5 TSI pak 110 kW.
Litrový tříválec rozhodně není špatná volba. Vyplatí se ale investovat o 15 000 korun více a získat výkonnější verzi motoru 1.0 TSI s 81 kW (530 900 Kč s DPH), kterému sekunduje velmi povedený podvozek. Ještě sportovnější naladění lze najít u verzí se čtyřválcem 1.5 TSI/110 kW. Rozdíl cen je ale velký. Se standardně dodávanou samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG tak ceny začínají na 668 900 korunách.
Atraktivní TCO
Taigo se ve svém segmentu malých automobilů pořizovací cenou rozhodně nepodbízí. Vyšší cenu částečně kompenzuje mimořádně vysoká zůstatková hodnota a nízké náklady na provoz.
Servisní intervaly jsou u obou motorů nastaveny na 30 000 km nebo jeden rok při téměř stejné ceně. Po ujetí 210 000 km vyjde pravidelný servis u litrového tříválce na 46 200 Kč (jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 6600 Kč) a u čtyřválce na 49 400 Kč (cena jedné prohlídky 7053 Kč).
Dalším benefitem obou motorů jsou bezúdržbové rozvody. Hodinová sazba servisu je 956 Kč bez DPH.
Nezklamou ani ceny náhradních dílů, které se drží při zemi. Za mírně nadprůměrné lze označit ceny předního a zadního nárazníku (11 690/11 700 Kč s DPH), vnějšího zpětného zrcátka (11 200 Kč) a předního světlometu (29 850 Kč), který ale pracuje s technologií LED Matrix a je součástí standardní výbavy od druhého výbavového stupně.
Litrový tříválec není výrazněji úspornější než znatelně výkonnější patnáctistovka. Rozdíl mezi oběma motory je necelých 0,5 l/100 km. Bližší informace o skutečné spotřebě naleznete v příslušné tabulce.
Výhodné financování
V době nezvykle dlouhých dodacích lhůt je velkou výhodou široká nabídka skladových vozů. I termíny dodání jsou ze španělské továrny u řady konfigurací taiga překvapivě svižné.
Na nové taigo má řada leasingových společností včetně Volkswagenu Financial Services připravené výhodné financování. Menší společnosti pak mohou využít výhodný úvěr Financování chytře, který nabízí flexibilní možnosti nastavení splátek. K výhodnému úvěru zákazník získává řadu benefitů, jako například zimní pneumatiky, servis na pět let a 60 000 km, garanci odkupu, havarijní pojištění včetně skel, povinné ručení za jednu korunu po dobu financování nebo prodlouženou tovární záruku na tři roky nebo 90 000 km. Za výhodnou cenu 2500 Kč s DPH pak lze záruku rozšířit na čtyři roky a 120 000 km. Rozšíření na pět let nebo 150 000 km je pak znatelně dražší (5900 Kč).
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Volkswagen Taigo 1.0 TSI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola, objem 999 cm3, výkon 81 kW při 5500 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4269/1757/1499 mm, rozvor 2554 mm. Zavazadlový prostor 0,440/1,222 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1298/455 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1200/650 kg. |
Výkony | Největší rychlost 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 4,9 l/100 km, CO2 140 g/km. |
CENA s DPH | 530 900 Kč |
SPOTŘEBA BENZINU V RÁMCI TESTU – (l/100 km) | |||
Motorizace | Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
1.0 TSI 81 kW | 7,2/5,7 | 5,2/7,3 | 6,4 |
1.5 TSI 110 kW | 7,7/5,9 | 5,3/7,5 | 6,8 |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1500/1390/1490 |
vzadu / b | 1440/1360/1450 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 109/59 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 820/1020/530 a 1420/1020/530 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1020/940 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 310/360 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S (VW Taigo 1.0 TSI) |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 69,01 % |
90 000 km | 3 roky | 62,40 % |
150 000 km | 3 roky | 54,88 % |
210 000 km | 3 roky | 47,35 % |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 4876 |
Brzdové desky – přední (sada) | 2180 |
Čelní sklo | 6200 |
Přední levý světlomet – LED nebo Full LED | 29 850 |
Zadní skupinová svítilna levá a prostřední | 5290 -6870 |
Přední nárazník – kompletní | 11 690 |
Zadní nárazník – kompletní | 11 730 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 11 220 |
Levý přední blatník | 5990 |
NÁKLADY NA PROVOZ ZA 3 ROKY (VW Taigo 1.0 TSI) | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 530 900 | 530 900 | 530 900 | 530 900 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 23 900 | 23 900 | 23 900 | 23 900 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 47 780 | 47 780 | 47 780 | 47 780 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 18 770 | 18 770 | 31 970 | 46 200 | |
Pneuservis4) (Kč) | 16 300 | 16 300 | 32 500 | 53 300 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 83 850 | 251 500 | 419 250 | 586 950 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 164 500 | 199 600 | 239 500 | 279 500 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 359 600 | 562 350 | 799 400 | 1 042 130 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 11,99 | 6,25 | 5,33 | 4,96 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (6,5 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (43 Kč/l). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti | Pohonu všech kol není k dispozici |
Mimořádný vnitřní prostor | Vyšší cena lepe vybavených výbav |
Komfortní sezení vzadu | Průměrně odhlučněný podvozek |
Design |