16. října 2024
Zákony a předpisy

Navzdory zmírnění normy Euro 7 přetrvávají obavy z proveditelnosti

>Redakce Redakce
13 listopadu, 2023

Sdružení automobilového průmyslu dlouhodobě usiluje o takovou podobu normy Euro 7, která udrží na trhu širokou paletu dostupných modelů vozidel, o která zákazníci skutečně stojí, při zachování  zaměstnanosti v odvětví, jeho konkurenceschopnosti a která současně bude mít i reálné přínosy pro  životní prostředí.

I když podoba normy Euro 7 se výrazně zmírnila, nadále přetrvávají obavy z realizovatelnosti a dopadů některých technických požadavků, například navýšení  požadavků na novou palubní diagnostiku vozidel či další zpřísnění emisí z otěru z brzd a pneumatik. 

Původní text vedl k neúměrným nákladům a odklonu investic od přechodu na bezemisní mobilitu, ohrožoval menší  a cenově dostupná vozidla a mohl vést k uzavření výrobních závodů s vážným dopadem na zaměstnanost. Přes  to všechno byl přínos pro životní prostředí velmi omezený. Skutečného zlepšení lze dosáhnout nahrazením  starších vozidel novými modely s aktuální normou Euro 6/VI, v kombinaci s přechodem na elektrifikaci vozového  parku. 

Sdružení automobilového průmyslu věří, že má smysl zabývat se novými požadavky normy, jako jsou emise  z otěru brzd a pneumatik, protože ty jsou relevantní i pro elektrická vozidla a v budoucnu zůstanou posledními  zdroji emisí z vozidel. V této souvislosti je důležité zdůraznit pokrok, který výrobci dosáhli při snižování emisí  znečišťujících látek ze silniční dopravy. Popisovat vozidla Euro 6/VI jako “vysoce znečišťující” je zcela nepravdivé  tvrzení. Od první normy Euro do normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí z vozidel o více než 90 %.  

Obavy z některých technických parametrů aktuální podoby normy nicméně nadále přetrvávají. Proto před  nadcházejícím závěrečným vyjednáváním mezi Radou členských států a Evropským parlamentem o finální  podobě textu apelujeme na legislativce, aby nadále pečlivě vážili technickou náročnost a realističnost jednotlivých  parametrů vs možné přínosy a negativa pro uživatele a společnost. Naší snahou by mělo být podpořit zodpovědný  a vyvážený přístup a přijmout takovou podobu normy Euro 7, která nebude klást zbytečné překážky českému, ale  ani evropskému autoprůmyslu na cestě k dosažení již tak ambiciózně nastavených cílů v oblasti dekarbonizace (zákaz prodeje spalovacích motorů v roce 2035) a pomoci tak udržení konkurenceschopnosti autoprůmyslu  v globální konkurenci.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit