S rostoucím počtem automobilů propojených online platformou roste důležitost otázky, jestli taková technologie nenarušuje soukromí řidičů. Ledacos o jejich postoji odhalil průzkum s 2 500 respondenty.
Výzkum prováděný na základě automobilové platformy Otonomo zjistil, že dvě třetiny řidičů nemá problém s poskytováním dat automobilkám. V případě sdílení dat s dalšími partnery však důvěra klesla na 33 %. Hlavním důvodem je rostoucí počet údajů zaznamenávaných senzory v automobilech. Ty poskytují velké množství informací včetně trasování, rychlosti, jízdního stylu, využívání baterie elektrifikovaných automobilů, signalizace zapnutých pásů a tak dále.
Tyto údaje jsou cenné zejména pro fleetová vedení a logistiku v souvislosti s plánováním optimálních tras, navigací na konkrétní parkovací místa a předvídáním servisních úkonů. Zároveň jde o jeden z důležitých pilířů rozrůstající se sdílené mobility.
Řada lidí má obavy
Sběr takovýchto dat však u některých řidičů může vyvolávat pocit narušování soukromí a obavy, jak jsou data ukládána a analyzována a jestli je vše v souladu s obecně platným nařízení GDPR.
Co se týče důvěry, průzkum odhalil, že 72 % řidičů věří společnostem vydávajícím kreditní karty a 65 % z nich by sdílelo své informace s automobilkou. Avšak pouhých 33 % by bylo ochotných poskytnout své informace třetím stranám. Záleželo by na konkrétní poskytované službě.
Zakladatel společnosti Otonomo Ben Volkow řekl, že je nutné, aby řidiči měli kontrolu nad daty generovanými automobily, která řídí a výrobci spolu s partnery by se měli přesunout pouze do role správců. Prakticky se jedná o stejný princip jako v bankovnictví – své peníze máte uložené na účtu, kde je banka chrání, ale zároveň má možnost s nimi pracovat a investovat je. Stejné je to v automobilovém průmyslu, kde investice putují do vývoje bezpečnějších platforem. Obecně by ale data neměla být sdílená bez souhlasu a je rovněž důležité rozlišovat data anonymní a osobní.
Klíčem je správná motivace
Určitou motivací pro sdílení dat by mohlo být jejich zhodnocení, například zlevnění pojistného produktu nebo prodloužení záruky na vůz. Benefitem je ale i poskytnutí informací aplikacím, díky nimž snadněji zaparkujete, nebo které chrání životy v krizových situacích.
Nejvíce by lidé byli ochotni zpřístupnit svá data v rámci systému upozorňování ostatních řidičů na nebezpečnou situaci na trase, dále včasného upozornění na provedení servisu a sdílení aktuální dopravní situace pro nalezení rychlejší cesty do cílové destinace. Zájem je také o službu odemknutí zavazadlového prostoru na dálku pro vložení nákladu/zavazadla.
Zajímavé výsledky přinesla studie nezávislé Evropské rady pro ochranu údajů, která se věnovala právě informacím generovaným automobily s telepatickými systémy. Ty by měly mít stejnou úroveň ochrany jako například data z osobních počítačů nebo chytrých telefonů. Obsahují totiž údaje o vykonaných trasách a stylu řízení. Na straně druhé tyto informace mohou mít ve firmách preventivní funkci a sloužit k ochraně firemního majetku, zboží a zaměstnanců. V takovém případě je třeba využívání sladit s legislativou.
Zdroj: Fleeteurope, Otonomo