4. prosince 2025
Technologie

Odhalte tajemství nových světlometů Peugeotu 308

>Redakce Redakce
26 srpna, 2021

Přední a zadní světlomety byly primárně navrženy jako bezpečnostní prvkypro osvětlení a signalizaci, postupem času se ale staly také základním nástrojem pro posílení identity modelů značky Peugeot.

Zavedení technologie LED v roce 2012 zcela změnilo světelné schopnosti a tvar světlometů. Z technologického hlediska se světlo vyzařované LED diodami jeví jako bílé stejně jako u xenonových světlometů. Ve skutečnosti je toto světlo modré. Prochází vrstvou fosforu, která pohlcuje velkou část modrého spektra a dodává diodě LED její charakteristickou bílou barvu.Kromě toho, že mají LED diody 10 až 15krát delší životnost než halogenové žárovky, spotřebovávají velmi málo elektrické energie a přispívají tak ke snížení emisí CO2.

Díky technologii LED se u nových modelů Peugeot 308 a 308 SW objevuje charakteristický světelný podpis značky. LED světlomety tvoří součást výbavy už od základních verzí. V úrovních výbavy GT/GT Pack jsou vozy Peugeot 308 a 308 SW vybaveny adaptivními světlomety Full LED s maticovou technologií Peugeot Matrix LED Technology.

Jejich Denní svícenízajištují LED světlomety ve tvaru tesáku, což je světelný podpis, který značka představila v roce 2018 u vozu Peugeot 508. Potkávací světlo se skládá ze čtyř LED diod, které dohromady vytvářejí dostatečně silný světelný paprsek. Funkci dálkových světel zajišťuje maticový modul složený z dvaceti LED diod, které přidávají svůj světelný paprsek ke světlu potkávacích světel. Zde se uplatní adaptivní funkce systému, protože těchto dvacet modulů se zapíná a vypíná a mění svůj světelný výkon individuálně a plynule v závislosti na vnějších podmínkách.

Kamera v horní části čelního skla analyzuje prostředí a přizpůsobuje rozsvícení a intenzitu jednotlivých LED diod v soustavě. Světelný paprsek se díky tomu automaticky nastavuje tak, aby poskytoval optimální osvětlení a dálková světla byla vždy zapnutá, aniž by oslňovala ostatní vozidla.

Jakmile se Peugeot 308 ve tmě přiblíží k jinému vozu (v protisměru i ve stejném směru), světelné segmenty dálkového světla se kolem detekovaného vozidla vypnou a vytvoří stínový tunel, takže řidič jiného vozidla není oslněn, ale okolí zároveň zůstává jasně osvětleno.

Navíc dokážou světla automaticky přepínat mezi různými režimy osvětlení. Režim ve městě při rychlostech do 50 km/h zapíná potkávací světla. Na okrensních silnicích při rychlostech mezi 50 – 100 km/h se světla přepínají do dálkového módu a svítí na 100 %. Při jízdě po dálnici rychlostí nad 110 km/h paprsek změní svůj úhel a svítí více do dálky. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit