Ekologie

Ford zkoumá potenciál vodíku v užitkových vozech. Smysl bude mít především u větších nosností

>Redakce Redakce
23 května, 2023

Ford zkoumá potenciál vodíku coby palubního zdroje energie pro užitkový elektromobil Ford E-Transit. Britský projekt ověří, zda by technologie vodíkových palivových článků mohla prodloužit dojezd E-Transitu v energeticky náročných provozních scénářích.

Konsorcium šesti partnerů z řad předních výrobců automobilových technologií a provozovatelů vozových parků, které je částečně financováno britským Centrem pro pokročilé pohony (APC), rovněž pomůže definovat potřebnou podpůrnou infrastrukturu pro doplňování vodíku.

Ford Pro, užitková a servisní divize společnosti Ford, využije pilotní projekt k rozšíření svých odborných znalostí v oblasti přestaveb, a to za podpory inženýrů a specialistů na E-Transit ze závodu v Dagenhamu a Technického centra Dunton.
Palivové články by se mohly uplatnit především v jeho největších a nejtěžších užitkových vozech, jimž by umožnily bezemisní provoz při současném splnění požadavků zákazníků na denní zásobu energie.

Jízda bez uhlíkových emisí

Palivové články vyrábějí elektřinu slučováním vodíku z palubní nádrže s kyslíkem, přičemž jedinou výslednou emisí je voda. Systém v podstatě využívá vodíkovou nádrž jako „plynovou baterii“, která zlepšuje dojezd a zajišťuje rychlejší nabíjení než obvyklé pevné akumulátory nabíjené z elektrické sítě. To může být výhodné pro provozovatele s náročnými provozními scénáři typu přepravy na dlouhé vzdálenosti, využívání maximálního zatížení či napájení přídavných zařízení (např. chladicí boxy), stejně jako pro ty, kteří mají během pracovní směny omezené možnosti nabíjení.

Aktuální tříletý projekt poběží do roku 2025. Zkušební flotila osmi vozů Ford E-Transit s vodíkovými palivovými články bude jezdit v šestiměsíčních úsecích. Takto získané údaje poskytnou odborníkům přehled o celkových nákladech na vlastnictví a provoz velké dodávky s vyšším bezemisním dojezdem a délkou prostojů srovnatelnou s ekvivalentními vozy poháněnými vznětovým motorem.

Prototypové vozy Ford E-Transit budou vybaveny výkonnou soustavou palivových článků a nádržemi na vodík optimalizovanými z hlediska bezpečnosti, kapacity, nákladů i hmotnosti. Důležitou částí projektu bude vyhodnocení hospodárnosti a proveditelnosti recyklace vyřazených součástí.

Projektem vodíkového E-Transitu podporuje Ford svůj závazek udržitelnosti „Road to Better“ a opětovně potvrzuje záměr docílit do roku 2035 uhlíkové neutrality napříč všemi svými evropskými aktivitami. Evropa by přitom měla být prvním regionem, v němž značka této mety dosáhne. Jen od roku 2017 snížil Ford emise ze svých globálních výrobních závodů o 40 %.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit