Evropa stále podporuje čistou mobilitu, díky níž dosáhnou firmy na nižší TCO než v případě automobilů se spalovacími motory. Bateriové vozy tak dosahují bodu zlomu, kdy už začínají být pro fleety zajímavé.

Jejich provoz je výrazně levnější, ale musíme kalkulovat vyšší pořizovací cenu kvůli drahé baterii. Automobilový průmysl však v tomto ohledu dělá pozoruhodné pokroky, čímž technologie postupně zlevňuje. Potvrzují to i závěry společnosti LeasePlan z loňského roku, kdy bylo tzv. bodu zlomu dosaženo v řadě evropských zemí.
Studie se opírá o 456 různých modelových situací ve 14 evropských zemích zaměřených na srovnání výhodnosti elektromobilu s konvenčním derivátem v rámci segmentu B. Zohledňovány byly přitom podobné balíčky služeb za přibližně stejných uživatelských podmínek. Výsledkem bylo zjištění, že elektrické vozy vycházejí lépe v 56 % případů.

Bateriové verze vzcházely o 88 % levněji v oblasti daní, na „palivu“ přinesly úsporu 54 % a celých 23 % ušetřila firma na údržbě. To není překvapující, protože řada zemí, Česká republika mezi ně rozhodně nepatří, nabízí zajímavá daňová zvýhodnění a dotace na ekologické vozy. Elektřina zejména dnes vychází mnohem levněji než nafta nebo benzín a vzhledem k menšímu počtu pohyblivých součástek není na elektromobilech moc co servisovat. Díky systému rekuperace při brzdění se méně opotřebovávají i spotřební díly jako brzdové destičky.

Naopak pneumatiky jsou dražší, protože vzhledem k větší váze elektromobilu mají odlišnou konstrukci. Konkrétně to je o 2 % a o 6 % je dražší také pojištění. To nejvíce ovlivňuje právě vyšší pořizovací cena. Elektromobily také vycházely o 17 % dráž z hlediska odpisů a úroků.
Elektromobily ale vyšly celkově o 5 % levněji ve srovnání s konvenčními vozy a to zejména v případech větších nájezdů, kam nejvíce promlouvají právě úspory za servis a palivo/energii.




























