Nepřehlédněte

Pohled za oponu výroby Fordů pro Evropu. Jak se největší turecký závod připravuje na transformaci průmyslu?

>Redakce Redakce
08 prosince, 2022

Ford Otosan zajišťuje výrobu 74 % užitkových vozů Ford prodávaných v Evropě a patří k nejvyspělejším fabrikám světového automobilového průmyslu. Tak jsme se zajeli podívat přímo do výroby.

Turecko je dopravním a obchodním centrem spojujícím kontinenty, proto si jej Ford vybral pro vybudování gigantické výrobní sítě osobních i užitkových vozů. Ford Otomotiv Sanayi A.Ş., jak se společnost celým jménem nazývá, je největším exportérem v zemi posledních sedm let. Vždyť roční kapacita je nastavena na 721 700 vozů.

Rozhodnutí podpořil historický charakter, jelikož rodina Koç zde měla dealerství Fordu už roku 1928. Právě jí nyní náleží 41% podíl na Ford Otosan, stejnou část má také Ford a ostatních 18 % si dělí menšinoví akcionáři.

Největší v Evropě

Ford Otosan zajišťuje výrobu osobních modelů Fiesta, Focus, Kuga a EcoSport, ale také kompletní řady užitkových vozů Transit a Tourneo. Zdejší původ má 74 % užitkových vozidel prodávaných v Evropě a 88 % produktové řady Transit. Celkem společnost provozuje dva výrobní závody v Kocaeli, jeden v Eskişehiru a čtvrtý v rumunském  Craiově. Ten se specializuje především na Transit Custom, který se vyrábí i ve Španělsku, ale výhledově zde naběhne i výroba elektrické Kugy.

Zajímavostí je vysoká soběstačnost, kdy 95 % komponentů pochází z lokální výroby. Stejné je to i s vývojem moderních technologií. Odtud například pochází robotizovaná 16rychlostní převodovka do těžkých nákladních vozů schopná přijímat aktualizace vzduchem nebo nápravy modelu Transit včetně těch určených pro americký trh. Dále zde mají vývojová střediska řídicích jednotek motorů, centrum pro eliminaci nežádoucích odlesků v interiéru a mnoho dalších.

Dlouhá trvanlivost

Prohlídka závodu začíná v lisovně karosářských dílů. Formy jsou koncipované na 1 milion výlisků, což pokrývá životní cyklus vozu včetně zásoby náhradních dílů. S kompletací karoserie a svařováním pomáhají roboti, kteří při kvalitním servisu práci zvládají i po 15 letech.

Kompletace vozů přijíždějících z lakovny je náročná zejména v dodržení konfigurace, kterých jsou u řady Transit tisíce. Během procesu proběhne nespočet kontrol a pokud je zjištěna nesrovnalost, je následně zkontrolováno 50 automobilů vyrobených před a po defektním voze.

Elektrifikace na vzestupu

Pro devadesátiminutovou kompletaci a montáž baterií do elektrických Transitů je v závodě Gölcük (Kocaeli) zvláštní sekce. Zatím není velká, protože bezemisní Transity tvoří jen 15 % výroby, ale do budoucna se stane součástí hlavní linky. S instalací půltunové baterie složené z 10 modulů pomáhá interně navržený autonomní vozík se zvedákem.

S plánovanou investicí 2 miliard eur se Kocaeli stane centrem elektrifikovaných a vzájemně propojených vozů Ford. Od první poloviny roku 2023 bude Ford Otosan vyrábět dieselové, plug-in hybridní a plně elektrické varianty nové generace řady Ford Transit Custom.

Ford Otosan počítá s prodejem pouze osobních elektromobilů k roku 2030 a o pět let později se to samé bude týkat i lehkých užitkových vozů (LUV). V segmentu těžkých užitkových aut se s čistě elektrickým pohonem počítá k roku 2040.

Přechod na elektrickou výrobu ve velkém měřítku pro Ford Otosan nepředstavuje velkou výzvu, jelikož technologie procesu již je dlouhodobě odladěná a přizpůsobená i LUV. Navíc má výrobce velmi dobře zvládnutou logistiku náhradních dílů skrze skladovací centra v Německu, Polsku a Turecku. V duchu moderních technologií si Ford Otosan pohrává i s vodíkovým pohonem v rámci interní logistiky.

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit