Dlouhodobá spotřeba benzinu | 7,4 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 8,4 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba nafty | 5,7 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg | 6,4l/100 km |
Kooperace značek Mercedes a Renault na malé dodávce slaví desetileté výročí. Trojcípá hvězda si k jubileu nadělila její druhou generaci, která je k dispozici jak v užitkové verzi Van, tak osobní verzi Tourer a ještě luxusnější a komfortnější třídě T. Pro zajímavost jsme citan vyzkoušeli také s obytným přívěsem o hmotnosti 1500 kg.
Nová generace citanu přináší výraznou modernizaci a vyšší užitnou hodnotu. Po čistě užitkové verzi je nově k dispozici také luxusnější a komfortnější třída T. Pro Mercedes je klíčová také bezpečnost, a tak jde ještě o něco nad rámec Renaultu především v oblasti standardně dodávaných bezpečnostních prvků. K tomu přispívá odolný skelet karoserie s důmyslnými deformačními zónami, až sedm standardně dodávaných airbagů a rozsáhlá výbava moderními asistenčními systémy.
Široké posuvné boční dveře na levé i pravé straně vozidla a nízký práh 289 mm nákladového prostoru umožňují komfortní přístup do interiéru a snadnou nakládku. Cílovou skupinou jsou zejména společnosti rozvážkové služby. Díky délce 4498 mm a šířce 1832 mm nabízí pro náklad 2,35 m2 a tak poskytuje objem až 2517 l.
Me connect přizpůsobený pro potřeby flotil
Pro nový citan se na přání dodávají různé varianty systému MBUX, který umožňuje celou řadu komfortních funkcí včetně hlasového ovládání. Z našeho úhlu pohledu je nejzajímavější funkce systému Mercedes me connect. Díky dálkovému přístupu umožňuje celou řadu funkcí, kterou využijí správci vozových parků. Jde o komplexní zjištění stavu vozidla na dálku. Velmi praktická je také jízda s navigačním systémem, který používá informace o dopravě v reálném čase (Live Traffic) a komunikaci s okolím (Car-to-X). Řidiči tak ušetří mnoho času i stresu.
Vznětový motor je úspornější o 1,7 l/100 km
Citan nabízí solidní zůstatkové hodnoty a díky kooperaci s Renaultem i zajímavou pořizovací cenu a nízké TCO. Dalším benefitem je pestrá nabídka služeb, která je pro Mercedes typická.
Velmi příjemný je zážehový čtyřválec 1,3 l, který nás překvapil temperamentem i spotřebou. K dispozici je ve verzi 75 nebo 96 kW. Vznětový motor 1.5 CDi nabízí o řád nižší výkony (55 a 85 kW), v kombinovaném režimu jsme mu naměřili o 1,7 l/100 km nižší spotřebu.
Jízda s přívěsem
Mile nás překvapila stabilita soupravy, a to i přesto, že jsme využili maximální možnou hmotnost brzděného přívěsu 1500 kg. Dlouhodobá spotřeba s přívěsem v kombinovaném režimu je velice solidních 13,6 l/100 km, což je mezi podobně výkonnými zážehovými motory velmi nízká spotřeba. Se vznětovým motorem je citan při tahání přívěsu úspornější o 3 l/100 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes-Benz Citan Tourer |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1332 cm3, výkon 96 kW při 5000 1/min, točivý moment 220 Nm při 1500 1/min. Ručně řazená šestistupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4498/1919/1832 mm, rozvor 2716 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 0,517/2,390 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1519/786 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/740 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 183 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,1 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,7 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 155 g/km. |
CENA | 610 445 Kč včetně DPH |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | |||
Motorizace | Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
1.5 CDI (solo) | 6,9/4,6 (7,4/4,8) | 4,3/6,6 (4,4/6,8) | 5,7 (6,4) |
1,3i/96 kW (solo) | 8,1/6,2 (9,1/6,6) | 5,7/8,4 (5,8/8,6) | 7,4 (8,4) |
1.3i|/96 kW (jízda s přívěsem) | 15,7/12,1 | 9,9/– | 13,6 |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 60,70 % |
150 000 | 3 roky | 53,10 % |
210 000 | 3 roky | 45,50 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Vysoké užitkové vlastnosti | Ceny lépe vybavených verzí |
Jízdní vlastnosti s nákladem a při tahání přívěsu | Podprůměrná dynamika nejslabšího vznětového motoru (55 kW) |
Úsporné motory, atraktivní TCO | |
Nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty |