14. července 2024
Ekologie, Novinky

Nový C4 X a ë-C4 X posouvají automobilku do zcela nového segmentu

>Redakce Redakce
07 července, 2022

Nový C4 X a nový ë-C4 X se bezpochyby řadí k nejnovější generaci vozů Citroën, protože nabízejí vynikající styl a koncepci. Zákazníkům, kteří hledají stylovou alternativu k nepřebernému množství hatchbacků a SUV, nabízejí něco nového, neotřelého a jedinečného.

S délkou 460 cm se vozy ë-C4 X a C4 X zařadí do nabídky Citroënu přesně mezi hatchback C4 s délkou 436 cm a C5 X s délkou 480 cm. Jejich rozvor 267 cm je shodný s rozvorem hatchbacku C4 (oba vozy jsou postaveny na platformě CMP). 

Dynamická linie střechy vozu při pohledu z boku ladně přechází z horní části čelního skla do horního panelu víka zavazadlového prostoru a vytváří tak výraznou siluetu fastbacku. Nová výrazná zadní světla LED doplňují přední světelný podpis.

Velká kola o průměru 690 mm v kombinaci s krátkým předním převisem zajišťují vozu zvýšený postoj, který navozuje pocit vyšší pozice za volantem, která řidiči dodává pocit větší jistoty. Matně černé kryty podběhů kol a spodní kryty karoserie s panely Airbump a barevnými vložkami zvyšují pocit pevnosti a ochrany. 

Vysoká horizontální kapota je přerušena konkávními prolisy a charakteristické chromované lišty ve tvaru šípů se táhnou po celé šířce karoserie a navazují na dvojitá přední světla, která využívají technologii Citroën LED Vision, posilují high-tech vzhled vozu a zajišťují maximální viditelnost. 

Nový ë-C4 X a nový C4 X využívají novou generaci rozhraní infotainmentu Citroën, které se poprvé objevilo v nedávném Citroënu C5 X.

Nový infotainment

Nové rozhraní využívá 10palcovou HD obrazovku a zákazníci si jej mohou plně přizpůsobit pomocí systému „widgetů“.  Systémem využívá digitálního asistenta, který mohou cestující aktivovat příkazem „Hello Citroën“ a který rozumí tomu, co říkají, odpovídá na jejich otázky a vykonává jejich hlasové příkazy. Systém rozumí 20 jazykům, poskytuje vizuální zpětnou vazbu a reaguje na mnoho příkazů pro systémy ve vozidle, jako je klimatizace, audio / média, telefon a online hlasové služby.

Díky pokročilé správě profilů (Advanced Profile Management) může systém uložit až osm profilů, z nichž každý může být přiřazen ke dvěma smartphonům, které systém identifikuje, jakmile se dostanou do vozu. Součástí systému je také služba aktualizace map v reálném čase prostřednictvím navigace TomTom, díky níž jsou navigační mapy automaticky každý měsíc aktualizovány, aby byl systém aktuální a poskytoval řidičům nejnovější informace. Tato služba je k dispozici zdarma po dobu tří let.  

Aplikace a multimediální technologie

My Citroën je aplikace, která vám umožní spojit se se svým vozem prostřednictvím chytrého telefonu. Řidiči vozu ë-C4 X budou moci například zkontrolovat stav baterie a dojezd, naprogramovat a sledovat program nabíjení a na dálku předehřát nebo ochladit kabinu vozu. My Citroën Assist odesílá automaticky informace záchranné službě, pokud dojde při nehodě k aktivaci airbagů.

My Citroën Drive poskytuje díky službě TomTom Traffic informace o provozu v reálném čase, včetně polohy bodů zájmu, informací o počasí a polohy a cen na čerpacích stanicích a parkovištích. Řidiči ocení také viditelné a zvukové upozornění na nebezpečnou zónu. U nového Citroënu ë-C4 X je systém dále rozšířen o informace o umístění elektrických dobíjecích stanic, službu plánování jízdy a vizuální zobrazení dojezdu v závislosti na úrovni nabití. 

My Citroën Play  umožňuje řidičům a cestujícím používat oblíbené aplikace chytrých telefonů bez zbytečného rizika. Služba nabízí bezdrátové připojení k internetu a je kompatibilní s Apple CarPlay (včetně hlasového ovládání SIRI) a Android Auto. Kompatibilní aplikace se zobrazují přímo na obrazovce centrálního rozhraní, takže se k nim řidič může bezpečně přistupovat, aniž by musel spustit oči z vozovky. 

S pohodlím se na nikoho nezapomnělo

Ideologii mimořádného důrazu na komfort pocítí zejména cestující na zadních sedadlech díky prostoru pro kolena ve druhé řadě sedadel, který je ve své třídě mimořádně velkorysý (198 mm), a většímu sklonu opěradla zadních sedadel (27 stupňů), zatímco vnější šířka 180 cm umožňuje pohodlné sezení tří osob vedle sebe, s celkovou šířkou ve výši ramen 136,60 cm a šířkou v úrovni loktů 144 cm.

Program Citroën Advanced Comfort v nových modelech ë-C4 X a C4 X doplňují exkluzivní sedadla Advanced Comfort. Jsou široká a příjemná, opatřená speciální pěnou zesílenou o 15 mm a poskytují jedinečnou kombinaci vizuálního, posturálního a dynamického komfortu. Pěna o vysoké hustotě uprostřed sedadel zajišťuje optimální komfort, zejména při dlouhých cestách, a tento komfort zajišťuje i v průběhu času, kdy nedochází k jakémukoliv sesedání a sedadla rovněž po několika letech používání nestárnou. 

Prostorná zadní sedadla mohou být vyhřívaná, stejně jako přední sedadla, která jsou navíc vybavena masážní funkcí, což mnohanásobně zvyšuje pocit pohody. U některých úrovní výbavy jsou tato sedadla vybavena novým čalouněním Alcantara s měkkým povrchem na dotek, které umocňuje dojem elegance a pohodlí na palubě.

Jako na lehkém obláčku

Citroën používá místo mechanických dorazů dva hydraulické dorazy ve spojení s tlumičem a pružinou. Zjednodušeně řečeno, jeden z hydraulických dorazů slouží ke kompresi, druhý k dekompresi (nebo odskoku) a odpružení pracuje ve dvou stupních v závislosti na namáhání. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů.

V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s hydraulickými kompresními a dekompresními dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, k

Praktický zavazadlový prostor

Jedinečná konstrukce vozů Citroën C4 X a ë-C4 X umožnila konstruktérům vytvořit působivý mimořádně velký zavazadelník, který nabízí 510 litrů užitečného prostoru. Tuto funkci ocení zejména firemní zákazníci nebo soukromé půjčovny a vozové parky s řidičem, kteří upřednostňují prostor pro zavazadla oddělený od hlavní kabiny, neboť umocňuje pocit „limuzíny“ pro cestující sedící vzadu.  

Uvnitř zavazadlového prostoru nabízí rovná podlaha maximální šířku mezi podběhy kol 101 cm a maximální délku 107,90 cm. Nakládání a vykládání velkých kufrů a dalších zavazadel usnadňuje výška od země nákladové hrany 74,50 cm a hloubka hrany zavazadlového prostoru nad rovnou podlahou 16,40 cm. Vstupní výška pro předměty je 44,50 cm (mezi prahem zavazadlového prostoru a horní hranou zavazadlového prostoru) a pod krytem je k dispozici velkorysých 56,50 cm. Otvor zavazadlového prostoru je také široký: 87,50 cm ve výšce 20 cm nad prahem zavazadlového prostoru a 88,50 cm mezi vzpěrami zavazadlového prostoru. Další předměty umožňuje převážet prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, kam lze rovněž přehledně uložit nabíjecí kabel(y) ve voze ë-C4 X.

Vše má své místo

Až 16 otevřených nebo uzavřených přihrádek může přidat celkový úložný objem 39 litrů a všechny byly navrženy s ohledem na praktičnost a snadné každodenní používání.

Cestující na předních sedadlech mají k dispozici výsuvný systém Smart Pad Support od Citroënu, který je určen pro upevnění tabletu a je zabudován přímo do palubní desky. Pod ním se nachází velká výsuvná zásuvka s tlumeným zavíráním, která má speciální protiskluzový povrch pro bezpečné uložení a zajištění osobních cenností a křehkých předmětů.  Velká přihrádka v palubní desce má rovněž tlumené zavírání.

Vysoká a široká středová konzola byla navržena tak, aby díky velké ploše v přední části maximalizovala úložný prostor. Konzola je vybavena rozdělovací neklouzavou horizontální přepážkou, aby bylo možné skrýt objekty pod přepážkou a jiné naopak ponechat na dosah ruky na přepážce. Ve středové konzole je zabudována otevřená plocha pro bezdrátové nabíjení chytrých telefonů a dvě zásuvky USB, z nichž jedna je typu C. Pod ní se před řadicí pákou nachází schránka pro uložení různých drobných předmětů. K dispozici je také velká středová odkládací schránka s roletkou, pod níž se ukrývají dva držáky nápojů, a velká odkládací přihrádka pod středovou posuvnou loketní opěrkou.

Cestující na zadních sedadlech mohou odpočívat nebo pracovat, mají přístup k držákům nápojů a schránce v loketní sklopné středové opěrce zadní lavice, kam si mohou uložit drobné předměty, například propisky. 

Někde pouze jako elektromobil

Stojí za zmínku, že na mnoha evropských trzích (Rakousko, Belgie, Německo, Lucembursko, Nizozemsko, severské trhy, Portugalsko a Velká Británie) se bude nabízet výhradně 100% elektrický ë-C4 X, zatímco na ostatních evropských trzích a na trzích Středního východu a Afriky se bude nabízet jak ë-C4 X, tak C4 X ve verzi s benzinovým nebo naftovým motorem. 

Citroën ë-C4 X nabízí díky elegantnímu aerodynamickému tvaru a účinnému elektrickému pohonu s nulovými emisemi dojezd až 360 km v cyklu WLTP. Umožňuje také řidičům vjíždět do nízkoemisních dopravních zón ve stále větším počtu měst, do nichž může být vjezd běžných benzinových nebo naftových vozů zakázán. 

Elektrický motor o výkonu 100 kW je výkonný a energický za všech jízdních podmínek, má okamžitě k dispozici výkon 136 k a točivý moment 260 Nm, v režimu Sport zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s a může dosáhnout maximální rychlosti 150 km/h. Baterie o kapacitě 50 kWh je vysokonapěťová lithium-iontová baterie (400 V).

Rekuperační brzdění umožňuje řidiči částečně dobíjet baterii a prodloužit dojezd tím, že zesiluje zpomalení vozu bez sešlápnutí brzdového pedálu, čímž získává zpět energii, která by se jinak ztratila. K dispozici jsou tři jízdní režimy – Eco, Normal nebo Sport – které se aktivují voličem jízdních režimů na středové konzole. Pro větší klid je na baterii poskytována záruka na osm let nebo 160 000 km při 70 % kapacity nabití.

Inovativní systém nabíjení

Na veřejné nabíjecí stanici se baterie pomocí rychlonabíječky DC o výkonu 100 kW (režim 4) nabíjí nejrychleji v tomto segmentu, přibližně 10 km/min, přičemž 80 % nabití proběhne za 30 minut.

Při použití Wall Boxu 7,4 kW / 32 A (režim 3) je doba nabíjení 7,5 hodiny při jednofázovém napětí nebo jen 5 hodin při třífázovém napětí s příplatkovou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW.

V domácnosti a pro příležitostné potřeby lze baterii dobíjet přes standardní domácí zásuvku (režim 2).

Citroën se snaží usnadnit uživatelům elektromobilů život a nabízí jim řešení „one stop shop“ pro instalaci Wall Boxu doma. Nabíjení je snadné a lze jej naprogramovat nebo odložit, takže zákazník může například využít výhodných sazeb elektrické energie (mimo špičku). Toto programování se provádí před dotykové rozhraní My Citroën Drive Plus v kabině vozu nebo přes aplikaci My Citroën. Kryt zásuvky má v sobě zabudovaný barevný kód pro vizuální sledování celého procesu nabíjení, který lze také zobrazit v aplikaci My Citroën.

Spalovací motory zůstaly

Na některých trzích v Evropě, na Blízkém východě, v Africe a na mezinárodních trzích se vůz C4 X bude prodávat také s osvědčenými, účinnými a výkonnými benzinovými motory Citroën, které vyhoví potřebám každého.

V závislosti na trhu jsou k dispozici až tři kombinace tříválcového benzinového motoru a jeden vznětový.

  • PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4, šestistupňová manuální převodovka
  • PureTech 130 Stop & Start Euro 6.4, osmistupňová automatická převodovka EAT8 
  • PureTech 130 Euro 6.1, osmistupňová automatická převodovka EAT8 pouze pro Střední východ a Afriku a mezinárodní trh. 
  • BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4, osmistupňová automatická převodovka EAT8

20 asistenčních systémů nejnovější generace

Modely Citroën C4 X a ë-C4 X se připojují k nejnovější generaci vozů C4, C5 Aircross a Nová C5 X a nabízejí zákazníkům skutečně komplexní nabídku nejnovějších asistenčních a bezpečnostních technologií. K dispozici je až 20 asistenčních systémů Citroën nejnovější generace, které zvyšují bezpečnost jízdy a snižují stres řidiče a posádky. 

Mezi technologie Citroën vyvinuté pro zvýšení bezpečnosti jízdy patří zejména: 

  • Active Safety Brake: systém detekuje pevné i pohyblivé překážky, chodce, cyklisty i auta, a to i v noci, a pokud zjistí riziko kolize, automaticky aktivuje brzdy, aby k ní nedošlo.
  • Systém varování před srážkou a Post Collision Safety Brake: systém při rychlosti vyšší než 30 km/h varuje řidiče v případě, že vzdálenost od vpředu jedoucího vozu není bezpečná a hrozí srážka.  Post Collision Safety Brake se automaticky aktivuje po nárazu, aby zabránila dalšímu pohybu vozu.
  • Highway Driver Assist: toto zařízení autonomního řízení 2. stupně kombinuje systémy adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a aktivního systému varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Řidič může částečně předat řízení samotnému vozu, jeho jedinou povinností je dál sledovat provoz na silnici, s rukama na volantu, v souladu s platnou legislativou. Řízení může kdykoli převzít. 
  • Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go: systém se přizpůsobuje rychlosti vozu před sebou a automaticky udržuje bezpečnostní vzdálenost, kterou si řidič navolil. V případě nutnosti má systém schopnost působením na pedál brzdy a plynu vůz zastavit a zase ho automaticky rozjet bez zásahu řidiče.
  • Mezi další technologie patří systém sledování mrtvého úhlu, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varování před rizikem ospalosti (Coffee Break Alert), systém varování před snížením pozornosti řidiče, automatické přepínání dálkových světel a rozšířené rozpoznávání dopravních značek. 

Soubor technologií Citroën určených ke zvýšení komfortu a snížení stresu zahrnuje: 

  • Barevný head-up displej: základní informace o jízdě (rychlost, pokyny navigačního systému atd.) jsou barevně promítány na široký displej v přímém zorném poli řidiče, který se tak může soustředit na silnici před sebou.
  • Zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision: zadní kamera přenáší po zařazení zpátečky na displej pohled na zadní část vozu s barevnými čárami upozorňujícími na vzdálenost od překážky a rovněž pohled shora na situaci za vozem v úhlu 180°.
  • Vision 360: video systém pro všechny manévry při nízké rychlosti, který se aktivuje automaticky při zařazení zpátečky nebo ho řidič může sám spustit. Poskytuje pohled shora na vůz a jeho okolí v úhlu 360°: pohled se aktualizuje při pohybu vozu vpřed nebo vzad.
  • Dále je k dispozici: Hands-free přístup a startování s funkcí Proximity, parkovací asistent, přisvícení do zatáček, automatická elektrická parkovací brzda, boční parkovací asistent a kontrola stability při jízdě s přívěsem (není k dispozici pro ë-C4X).

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit