Značce Audi se navzdory celosvětové krizi způsobené covidem poměrně dařilo a ve většině států včetně Česka navyšovala podíl na trhu. Na konci srpna také přibyla zajímavá zpráva o vstupu Audi do seriálu mistrovství světa vozů formule 1 coby dodavatele motorů na syntetická paliva. Od roku 2026 totiž budou platit nová pravidla i pro konstrukci pohonných jednotek, u kterých se počítá i s podporou elektromotoru. O zajímavých tématech jsme si povídali s Marcelem Archlebem zodpovědným za značku Audi v Česku.

Marcel Archleb, ředitel značky Audi na českém trhu
Aktuální čísla za prvních sedm měsíců jsou i přes složitou situaci lepší než v minulém roce. Přestože trh obecně klesal, dodali jsme o téměř 10 % více vozů a navýšili náš tržní podíl. Při této příležitosti bych chtěl poděkovat svým kolegům z divize Audi a naší dealerské síti za skvělou spolupráci.
V jaké míře vás limituje přetrvávající nedostatek čipů?
Nemluvil bych jenom o čipech, protože zasaženo bylo více subdodavatelů – ať už jde o následky pandemie, lockdownu v Číně nebo války na Ukrajině. Výpadky dodávek dílů jsou nečekané a řešíme je, jak přicházejí. V tuto chvíli máme několik tisíc zákaznických vozů, které čekají na výrobu.
Jaké jsou dodací termíny, na které modely se nejdéle čeká?
Tady vstupuje do hry více faktorů, nejde jen o samotný model, ale také záleží na motorizaci a výbavě. V některých případech dokážeme dodat vůz do dvou měsíců, v jiných se čeká i déle než rok. Nicméně i přes nelehkou výrobní situaci se nám podařilo zásobit se větším množstvím poptávaných modelů, například Audi Q7 a Q8, které máme skladem.
Jak se zákazníci staví k delším dodacím lhůtám automobilů. Omezují firmy výrazněji počet služebních automobilů?
Prvních pět měsíců letošního roku jsme nepozorovali žádné ochlazení, pokud jde o poptávku, pak už přišlo léto, kdy je vždy určitý útlum, takže bych zatím nedělal předčasné závěry. Někteří zákazníci složitou situaci s výrobou chápou, vnímají situaci kolem a nakonec i v médiích bylo mnoho článků a zasažen byl celý automobilový průmysl. Chtěl bych se i touto cestou omluvit a poděkovat všem našim čekajícím zákazníkům za pochopení a trpělivost. Zároveň je mohu ujistit, že ve spolupráci s výrobním závodem vynakládáme velké úsilí, abychom jim jejich vozy co nejdříve dodali.
Mění se nějak požadavky či priority fleetových zákazníků?
Samozřejmě se více zajímají o dodací lhůty a případné garance ceny, stejně tak se zvyšuje povědomí flotilových emisí ve firmách. To jsou ale věci, které nejsou úplně nové.
Vypadá to, že syntetický benzin i nafta budou uznány za emisně podobně čisté jako elektromobily. Audi se ale chce od roku 2033 obejít zcela bez spalovacích motorů. Je to definitivní rozhodnutí?
Tady bychom se pouštěli do roviny spekulací. V současné době ještě není známa ani finální podoba normy Euro 7, která by měla platit za pár let. Audi samozřejmě sleduje všechny legislativní procesy a podmínky. Pokud chceme vozy prodávat, je potřeba splnit regulativy a od nich se budou odvíjet další kroky.
Jaký je váš názor na využití syntetického paliva a další využití klasických spalovacích motorů?
Syntetické palivo je zatím na počátku a lze předpokládat, že s dalším vývojem dojde k velkému posunu včetně snížení nákladů na jeho výrobu. Byl by to také důležitý krok k větší nezávislosti na přírodních surovinách. Aktuálně byl oznámen vstup Audi do formule 1 coby dodavatele motorů v roce 2026 a právě od tohoto roku budou platit nová pravidla pro pohonné jednotky – půjde o kombinaci spalovacího motoru na syntetická paliva a elektromotoru využívajícího rekuperovanou kinetickou energii.
Jak se u nás vyvíjí zájem o elektromobily bez plošných státních dotací? Jaký typ zákazníků si tato auta kupuje?
Povědomí o elektromobilitě stoupá, ale zájem spíše stagnuje. Pro větší rozvoj chybí většině potenciálních zákazníků racionální motiv k pořízení elektromobilu. Nemusí se nutně jednat o dotace do pořizovací ceny, ale třeba větší fiskální výhody. U západoevropských států je jasně čitelné, že rozvoj elektromobility je přímo úměrný míře státní podpory.
Zákaznický profil je velmi různorodý a jedná se většinou o podnikatele, kteří mají možnost nabíjet doma nebo v práci třeba i z fotovoltaiky. Už neplatí, že jde primárně o technologické nadšence. U spousty zákazníků vzbuzuje jízda elektromobilem velmi pozitivní emoce především svou dynamikou a tichem.
Je pravda, že pátá generace bude už jen jako plug-in hybrid? A kdy se objeví na českém trhu?
Aktuální čtvrtá generace ještě není ani v polovině svého životního cyklu, nebyl ještě ani tzv. facelift. Hodně bude záležet na tom, jaká bude legislativa. Když se ohlédneme zpátky, postupně se u Audi RS6 objevilo vypínání válců, následně mild hybridní systém. Dá se předpokládat, že s novými regulativy s velkou pravděpodobností nebude jiná cesta, že bude potřeba rozšířit elektrifikaci většiny modelů, nejen Audi RS6 Avant.
A další ryzí sportovec Audi RS3 má být už jen elektrický. Takže i model A3 bude už jen elektrický?
Opět bychom se pouštěli do spekulací. Čtvrtá generace Audi A3 je na trhu dva roky a do jejího nástupce je ještě hodně daleko.
Nové Audi Q6 je obří SUV. Vzniklo ale ve spolupráci s čínskou automobilkou SAIC Motor, s níž koncern Volkswagen provozuje společný podnik. Dostane se tento model i do Evropy?
V tomto případě se bavíme výhradně o čínském trhu. Označení modelu pro čínský trh není nejšťastnější, protože na světový trh časem přijde Audi Q6 e-tron, což bude plně elektrické SUV, první model Audi na nové platformě PPE. S produktem pro čínský trh však nemá nic společného.
Na jaké další nové modely se můžeme těšit? Dorazí velké SUV Audi Q9?
Značka Audi tradičně budoucí modely nekomentuje. Vedle již zmíněného modelu Audi Q6 e-tron můžeme pouze prozradit, že již představené koncepty Audi A6 e-tron Sportback a A6 e-tron Avant naznačují, na co se můžeme těšit. Tyto vozy budou rovněž na nové platformě PPE. A přijde také na produktové vylepšení neboli facelifty stávajících modelů.
K vašim elektromobilům nabízíte také dobíjecí kartu. Za jakých podmínek ji lze získat a kolik stojí roční poplatek? Elektřina výrazně zdražuje, budete zavádět nový tarifní systém? Lze kartu získat za stejných podmínek i pro plug- -in hybridy?
Služba Audi e-tron Charging Service je dostupná všem majitelům elektromobilů Audi. Je nutná registrace, první rok je u nového vozu paušál zdarma, náklady přebírá Audi AG. Platíte jen za nabíjení. Po skončení ročního období jsou ceny aktuálně následovné: 122,93 korun za tarif City a 452,40 korun za tarif Tranzit. Částky na nabíjení se liší podle tarifů a zemí, kde nabíjíte, konkrétní aktuální ceníky jsou na webových stránkách e-tron
charging service.