Otázky pro

ROZHOVOR: Recept, jak proplout krizí

>Redakce Redakce
04 července, 2022

Zachování mobility zaměstnanců považují společnosti v Česku za jednu z nejdůležitějších priorit. Jenže nákup nových automobilů drhne, a tak se řada firem poohlíží po automobilech, co jsou skladem. Značkám SEAT a CUPRA se v tomto ohledu daří, a tak v Česku navyšují svůj tržní podíl.

Petr Schmidt, manažer firemního prodeje značek SEAT a CUPRA

Role a význam automobilů pro podnikání a chod společností je i nadále zásadní. Dodávky nových automobilů se ale výrazně prodlužují, a tak na trhu není moc značek, které by dokázaly v tomto krizovém období navyšovat svůj tržní podíl. O aktuální situaci na trhu jsme si povídali s Petrem Schmidtem, manažerem firemního prodeje značek SEAT a CUPRA.

Mění se nějak požadavky či priority fleetových zákazníků? Omezují firmy počet služebních automobilů, nebo častěji kupují levnější, méně vybavené modely?

Z pohledu značek SEAT a CUPRA se požadavky fleetových zákazníků na firemní vůz mění jen v detailech. Roste zájem o některé prvky výbav, jako jsou bezdrátové nabíječky a konektivita, nebo například i o motorizace s plug-in hybridním pohonem, které mají nižší provozní náklady. Obecně prodáváme více vybavené varianty našich vozů, což platí i pro firemní klientelu.

Začaly se nějak měnit prodeje z pohledu financování?

V posledních dvou letech jsme se ještě více zaměřili na produkty financování, především na velmi výhodné varianty operativního leasingu. Díky tomu, že si zákazník nemusí vůz pořizovat do vlastnictví, zbývají mu dodatečné prostředky, které může v dnešní náročné době investovat například do rozvoje své firmy nebo podnikání.

Patříte mezi značky, které dokázaly nabídnout mimořádně vysoký počet skladových modelů. Jak se situace vyvíjí letos?

Ano, obzvláště u značky CUPRA se nám i letos daří zajišťovat dostatečnou výrobu a díky tomu máme i slušnou nabídku skladových vozů, které jsou u zákazníků čím dál více žádané. Letošní rok přinesl i řadu zajímavých kontraktů firemním klientům. Mezi takové patří například uzavření strategického partnerství s renomovanou společností SIXT napříč značkami našeho portfolia. SIXT se řadí v České republice mezi přední hráče v segmentu krátkodobých pronájmů vozidel. V březnu jsme stvrdili tuto aktivitu předávkou prvních deseti vozidel značky CUPRA. Se společností SIXT jsme spolupracovali aktivně již v minulosti prostřednictvím značky SEAT. Díky značce CUPRA se nám ale daří oslovovat nové klienty, kteří automobily hledají ve vyšším nebo prémiovém segmentu.

Zlepšuje se situace kolem dodávek čipů? Kdy se podle vás trh stabilizuje?

Čipy stále chybí většině značek na trhu. V poslední době se nám obecně daří zkracovat termíny dodání, obzvláště pak u některých našich modelů, jako například SEAT Arona nebo obecně u značky CUPRA. Vzhledem k vývoji posledních měsíců je těžké odhadovat, kdy se situace zcela stabilizuje, nicméně situace s čipy se v poslední době zlepšuje.

Formentor je nejprodávanějším modelem značky CUPRA. Jak dlouhé jsou dodací lhůty jednotlivých motorizací tohoto nejnovějšího modelu?

Model Formentor byl velmi dobře přijat našimi zákazníky a jeho prodeje rostou i v letošním roce. Dodací lhůty jsou u většiny motorizací nyní kolem čtyř měsíců.

Je stále nejžádanější verze formentoru se základním motorem?

Ano, nejžádanější motorizací pro model Formentor je benzinový motor 1.5 TSI se 110kW spojený s automatickou převodovkou DSG, nicméně velký zájem zaznamenáváme i o výkonnější varianty s motorizací 2.0 TSI.

Zemní plyn je velmi oblíbenou alternativou vozových parků a koncernové motory 1.0 a 1.5 patří k nejpovedenějším. Kvůli covidu a konfliktu na Ukrajině jsou ale současné ceny zemního plynu na více než dvojnásobku. Jak vnímáte budoucnost tohoto druhu pohonu?

V minulosti se nám poměrně úspěšně dařilo dodávat vozy s pohonem na CNG firemním zákazníkům, kteří nejvíce oceňovali hospodárnost provozu. Bohužel při současných cenách zemního plynu se mnoho z těchto zákazníků začíná orientovat opět na dieselové varianty nebo na plug-in hybridní pohon.

Elektromobily a plug-iny jsou pro vozové parky z hlediska TCO bez plošných státních dotací nevýhodné. Jak dlouho se počítá s nabídkou konvenčních modelů se spalovacími motory?

Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dále, nicméně ani jedna z našich značek zatím neoznámila oficiální konec spalovacích motorů. Budoucí modely budou samozřejmě čím dál více elektrifikované a zaměřené na snižování emisí, ale zatím budou stále existovat varianty například se spalovacím motorem kombinovaným s mild hybridní technologií.

Vzniknou v budoucnosti samostatní prodejci značky CUPRA?

SEAT má nyní devatenáct dealerství, z čehož devět jich zastupuje i značku CUPRA. Do budoucna ale určitě vzniknou i samostatné showroomy pro značku CUPRA.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit