Stelvio je vůbec první SUV značky Alfa Romeo. Přesto bez předchozích zkušeností dokázali Italové vyrobit mimořádné auto, které jezdí podobně jako nejlepší sedany.
Stelvio meziročně zdražilo o 100 000 korun. Ale není to žádná ostuda. Svá SUV zdražila i konkurence a v prémiovém segmentu i znatelně více. Za cenu 1,4 milionu korun lze získat nejlevnější provedení se vznětovým motorem 2.2 JTD/140 kW. Standardně je k dispozici pohon všech kol a osmistupňová samočinná převodovka. Omlazení s sebou přineslo větší porci výbavy i technologií.
Povedený je také nový infotainment s 8,8palcovým displejem značky TomTom s možností dotykového ovládání. Systém je plně kompatibilní se všemi zařízeními s operačním systémem iOS či Android a podporuje rovněž funkci rozpoznávání hlasu.
Temperamentní šestiválec nabízí 375 kW
Na skladbě motorů se emisní šílenství naštěstí nepodepsalo, a tak výkonné motory dají vyniknout kvalitám podvozku. Zážehový dvoulitr nabízí 147 nebo 206 kW, vznětový 2.2 JTD pak 140 nebo 154 kW. Po kratší odmlce se opět do ceníku vrátila verze Quadrifoglio se šestiválcem z Ferrari. Díky výkonu 375 kW dokáže stokilometrovou rychlost pokořit za 3,8 s a rozjede se na 283 km/h. Cena vyjde na 2,63 milionu korun. Meziroční zdražení je 250 000 korun a zohledňuje i poplatek za nadlimitní emise CO2.
V praxi se lze s tímto skvostným motorem díky funkci odpojování válců dostat v kombinovaném režimu i lehce pod 10 l/100 km, ale nudnou jízdu asi bude s tímto autem využívat málokdo. Při běžném jízdním stylu jsme dosáhli 11,8 l/100 km.
Velmi mile nás překvapila již zmiňovaná nejlevnější a také „nejslabší“ verze 2.2 JTD se 140 kW (1 398 600 Kč). Nabízí příjemnou dynamiku a nízké provozní náklady. Dlouhodobou spotřebu lze udržet do 7 l/100 km. S trvalým pohonem všech kol a vysokou karoserií je to vynikající výsledek.
Mezi sportovními auty jsou TCO přívětivé
Pokud vezmeme segment prémiových středně velkých SUV, tak Alfa Romeo Stelvio patří k levnějším. Přemrštěné nejsou ceny náhradních dílů ani náklady na provoz. Servisní intervaly jsou sice kratší, po 15 000 km nebo jednom roce, průměrná cena jedné prohlídky činí podle společnosti TecAlliance u běžných motorizací kolem 7000 Kč s DPH, u verze Quadrifoglio je přes 10 000 Kč. Po ujetí 90 000 km zaplatí majitel u verze s dvoulitrovým čtyřválcem 37 600 Kč, u vidlicového šestiválce pak 59 900 Kč. Po ujetí 150 000 km jsou náklady na servis 63 100 Kč, u šestiválce pak 103 300 Kč.
Na všechny vozy poskytuje Alfa Romeo zákonnou dvouletou záruku bez omezení počtu ujetých kilometrů a dodatečné 3 roky rozšířené záruky (100 000 km) na hnací ústrojí.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 4×4 |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola, výkon 140 kW při 3500 1/min, točivý moment 450 Nm při 1750 1/min. Samočinná 8stupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4687/1903/1632 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1745/665 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2300/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,4–6,7, emise CO2 kombinované dle WLTP 168–175 g/km. |
CENA S DPH | 1 398 600 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
7,7/6,1 | 5,8/7,8 | 6,9 |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 54,38 % |
150 000 | 3 roky | 47,41 % |
210 000 | 3 roky | 40,10 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Příkladné jízdní vlastnosti, radost z řízení | Omezená variabilita zadních sedadel, nelze je posouvat ani měnit úhel sklonu opěradla |
Akceptovatelné náklady na provoz (TCO) | Průměrný prostor v oblasti kolen vzadu |
Design |