Jeep Grand Cherokee 4xe, první plug-in hybridní model této ikony segmentu prémiových SUV, je dostupný na českém trhu v limitovaném počtu kusů. Na vlastní konfigurace zapomeňte, můžete mít jen hotové skladové vozy. Zklamání není namístě, všechny jsou luxusně vybavené a nabízejí nevšední kombinaci pohodlné jízdy s nekompromisní prostupností terénem.

Modelové označení Grand Cherokee má za sebou dlouhou historii. Technika současného modelového ročníku je ale nadčasová. Vůz stojí na zcela nové platformě vyvinuté specificky pro něj. Výrazně usnadnila integraci plug-in hybridního pohonu a definovala jeho vnější rozměry. Konkrétně délku 4914 mm, šířku 1968 mm a výšku 1795 až 1858 mm. Rozvor se protáhl o 50 mm na 2964 mm.
Velký, uvnitř ale ne zas až tak moc!
Vnější rozměry dodávají na mohutnosti, jak to ale u prémiových značek bývá, díky klasické konstrukci s motorem umístěným podélně rostou prostorové nároky především v tomto směru. Tato konstrukce na druhou stranu nabízí řadu výhod, především lepší trakci všech kol a posunutí těžiště k zadní nápravě, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti.

Pro lepší představu bych velice krátce srovnal rozměry Grand Cherokee s dobře známou Škodou Kodiaq, která je vnějšími rozměry o 16 cm kratší, o 10 cm užší a o 14 cm nižší. Na menší rozměry ale dává uvnitř škodovka do jisté míry zapomenout. Délka interiéru je od zadních, pátých dveří po čelní sklo shodná (336 cm). V prostoru pro nohy (tedy k motorové přepážce) je jeep dokonce o 13 cm kratší, což je daň za podélně uložený motor a terénní robustnost. A i přes delší rozvor nabízí jeep o 5 cm méně místa pro nohy cestujících vzadu. Prostor na zadních místech je ale i tak královský. Zadní opěradla lze polohovat a tím tak v pohodlí přečkat i dlouhé cesty.
Kde Jeep jednoznačně kraluje, je šířka interiéru. Vpředu je v úrovni loktů širší o znatelných 6 cm, v úrovni ramen je širší o 7 cm. Ještě více patrný je rozdíl ve druhé řadě sedadel, kde je prostornější o 7, respektive 9 cm.
Z vnitřního prostoru ukrajuje také konstrukce podlahy, která je bohatě vyztužena a svou konstrukcí spíš připomíná žebřinový rám. I když je Jeep Grand Cherokee oproti nové Škodě Kodiaq vyšší o 14 cm (měřeno při jeho nejnižší nastavené světlé výšce adaptivního podvozku), uvnitř je výška nad podlahou i hlavou cestujících větší jen o 3 cm. Robustní konstrukce podlahy je ale v terénu k nezaplacení. Například při křížení náprav se karoserie jeepu téměř nekroutí. Pokud v terénu při křížení náprav zastavíte a zkusíte otevřít zadní, páté dveře, jde to bez problémů.
Dva motory na 2,5 tuny
Jeep Grand Cherokee 4xe je poprvé vybaven plug-in hybridním pohonem. Ten využívá zážehový dvoulitr s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním pomocí dvoukomorového turbodmychadla, jehož potrubí je integrované do hlavy válců. Vyniká nízkou setrvačností, čímž přispívá k rychlé odezvě na sešlápnutí plynového pedálu. Výkon je zde naladěn na 200 kW. Stejný motor, i když s pozměněnou výkonovou charakteristikou, mimochodem pohání také vozy Alfa Romeo.

S pohonem američana vážícího 2550 kg dále pomáhá elektromotor o výkonu 107 kW a startér-generátor. Jeho úkolem je snižovat zátěž spalovacího motoru, zajišťovat funkci start-stop systému a nabíjet 400V akumulátor s kapacitou 17,3 kWh (využitelná je 13,3 kWh). Na ni má vůz podle výrobce ujet 48 až 51 km v bezemisním režimu. V závislosti na využívání topení jsme ale po okresních sinicích ujeli 35 až 40 km.
Protože je Grand Cherokee skvěle využitelný i v terénu, chrání akumulátor bytelný plechový kryt, který odolá skutečně velkým rázům. Akumulátor je rovněž vybaven systémem vyhřívání a chlazení pro udržování optimální teploty. Prostřednictvím třífázového wallboxu o výkonu 11 kW získá akumulátor plnou kapacitu za necelé tři hodiny. Palubní nabíječka má výkon 7,4 kW.
Svižný, ale jen s nabitým akumulátorem
Celkový výkon hybridního systému dosahuje 280 kW a 637 Nm točivého momentu. Velmi příjemná jízdní dynamika ale má své limity. Prázdná hmotnost tohoto jeepu je totiž přes 2,5 tuny. Pokud dojde k úplnému vybití akumulátoru, absence elektromotoru o výkonu 107kW je více než patrná.

Pro názornost jsme měřili zrychlení s nabitým a vybitým akumulátorem. V prvním případě jsme z klidu rychlost 100 km/h pokořili za 6,5 s, sprint do 150 km/h pak trval 13,7 s. S vybitým akumulátorem jsme na dosažení stejných rychlostí potřebovali 8,8 s, respektive 18,1 s.
Na druhou stranu plug-in hybridní systém umožňuje i s vybitým akumulátorem zapojit elektromotor, ale jen na kratší dobu, která přibližně odpovídá dvěma předjetím. Pokud poté jedete plynule, minimální kapacita akumulátoru se jízdou opět rychle doplní. Pokud budete zrychlovat častěji, budete odkázání pouze na zážehový motor a pokles temperamentu.
Spotřeba závisí na chuti dobíjet
Využitelnost elektrické energie lze v závislosti na trase přizpůsobovat prostřednictvím tří režimů. Základní kombinuje elektrický pohon se spalovacím motorem. Druhým je jízda pouze na elektřinu a ve třetím hraje hlavní roli zážehový dvoulitr, který nabíjí akumulátor nebo nechává jeho podstatnou část energie na poslední kilometry cesty. K úsporné jízdě přispívá vysoká míra rekuperace. Ta vyvíjí maximální brzdný účinek až 0,25 g, přičemž k ní přispívají všechna čtyři kola. Při nízké zátěži vůz využívá pouze zadní nápravu.

Aby byly výsledky naměřené spotřeby vzájemně porovnatelné, měříme u plug-inů spotřebu při jízdě s vybitým akumulátorem. V kombinovaném režimu jsme dosáhli na 11,8 l/100 km. Kvůli vyšší hmotnosti (2,55 t) jsme nejvyšší spotřebu naměřili v městském provozu.
Na plně nabitý akumulátor lze ujet 37 km. Výsledná spotřeba pak závisí na chuti dobíjet. Pokud akumulátor nabijete alespoň jednou za 100 km, počítejte se spotřebou kolem 7,5 l/100 km.
Krátké servisní intervaly zvyšují náklady na servis
Díky terénním schopnostem se předpokládá, že cherokee bude jezdit v náročnějších podmínkách, pro které jsou předepsány servisní intervaly 12 000 km. Po ujetí 200 000 km tak pravidelný servis vyjde na 155 000 korun. Motor pracuje s rozvodovým řetězem, u kterého není předepsána výměna, ale jen kontrola. V případě, že by bylo potřeba řetěz měnit, materiál vyjde na 15 855 Kč a práce na necelých 7000 Kč. S výměnou rozvodového řetězu se pak doporučuje vyměnit také řetěz pohonu olejového čerpadla, kde materiál vyjde na 7950 Kč.

Oproti evropským výrobcům jsou některé náhradní díly výrazně dražší. Jmenujme například čelní sklo (77 600 Kč), vnější zpětné zrcátko (37 800 Kč) nebo přední brzdové segmenty (13 650 Kč). Naopak levnější je například přední nebo zadní nárazník nebo některé karosářské díly.
Celkové náklady dále zvyšuje pořizovací cena.
Grand Cherokee je svou konstrukcí a zaměřením výrazně specifický, a tak oslovuje užší skupinu zákazníků. Není proto divu, že zůstatkové hodnoty jsou lehce podprůměrné. Auto si však budou nejčastěji kupovat zaměstnanci vyššího managementu firem a vyšší TCO zde nehrají tak důležitou roli, jako je tomu v jiných segmentech.
V terénu nezdolný, pro přívěsy atraktivní
Ačkoliv je Jeep Grand Cherokee 4xe především luxusním křižníkem, dle tradice značky odveze posádku daleko i mimo zpevněné cesty. K tomu slouží dva systémy pohonu všech kol využívající zadní diferenciál s elektronicky řízenou svorností. Oba systémy jsou vybavené aktivní rozvodovkou, která zlepšuje trakci tím, že posílá točivý moment na kolo s největší přilnavostí.

Činnost se reguluje aktivací jednoho z pěti jízdních režimů uzpůsobených pro jízdu po silnici s cestovním i dynamickým projevem, ve sněhu, blátě, písku a po kamenitých stezkách. Nadprůměrnou prostupnost terénem podtrhuje adaptivní podvozek s variabilní účinností a možností nastavení pěti úrovní světlé výšky. V maximu naměříme 27,8 cm, což vozu umožňuje brodit se vodou o hloubce 61 cm.
Na evropském trhu rovněž vyniká schopnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2300 kg. Mezi plug-in hybridními konkurenty je to jedna z nejvyšších hodnot.
Podobně koncipovaných aut je už jako šafránu. Je skvělé, že ikonický Grand Cherokee se objevil také na českém trhu.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Jeep Grand Cherokee PHEV |
|
| Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1995 cm3 o výkonu 200 kW při 5250 1/min a elektromotor integrovaný v převodovce o výkonu 107 kW pohánějí všechna čtyři kola. Kombinovaný výkon 280 kW a 637 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4914/1968/1795 mm, rozvor 2964 mm. Zavazadlový prostor 0,520/2,004 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2578/457 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2332/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 2,8 l/100 km (23,8 kWh/100 km). |
| CENA s DPH | 2 099 900 Kč |
| VNITŘNÍ ROZMĚRY (mm) | ||
| Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1590/1480/1640 |
| vzadu / b | 1530/1480/1630 | |
| Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1140/610 | |
| D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1070/1120/460 a 1670/1120/460 | |
| Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1030/980 | |
| Výška předního/zadního sedáku nad podlahou / f | 330/350 | |
| NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU l/100 km | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 8,8/12,2 | 7,6/10,4 | 11,8 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
| 30 000 km | 3 roky | 58,20 % |
| 90 000 km | 3 roky | 51,40 % |
| 150 000 km | 3 roky | 44,30 % |
| 210 000 km | 3 roky | 37,10 % |
| NÁKLADY NA PROVOZ (ele. verze 157 kW) | |||||
| Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
| Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
| Pořizovací cena vozu (Kč) | 2 099 900 | 2 099 900 | 2 099 900 | 2 099 900 | |
| JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
| Dálniční známka (Kč) | 7320 | 7320 | 7320 | 7320 | |
| Zákonné pojištění1) (Kč) | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | |
| Havarijní pojištění2) (Kč) | 157 500 | 157 500 | 157 500 | 157 500 | |
| Servisní prohlídky3) (Kč) | 25 600 | 75 000 | 115 000 | 155 000 | |
| Pneuservis4) (Kč) | 28 900 | 28 900 | 62 500 | 93 000 | |
| Pohonné hmoty5) (Kč) | 129 300 | 387 900 | 646 500 | 905 100 | |
| Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 877 760 | 1 020 550 | 1 169 640 | 1 320 840 | |
| NÁKLADY CELKEM | |||||
| Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 1 261 380 | 1 712 170 | 2 193 460 | 2 673 760 | |
| Náklady na 1 km (Kč/km) | 42,05 | 19,02 | 14,62 | 12,73 | |
| 1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (11,8/100 km) a aktuální ceny benzinu (36,50 Kč/km). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
|||||
| CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
| Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
| Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 12 880 |
| Brzdové desky – přední (sada) | 13 650 |
| Čelní sklo | 77 580 |
| Přední levý světlomet – kompletní | 40 670 |
| Zadní skupinová svítilna – kompletní | 14 370 |
| Přední nárazník – kompletní | 15 640 |
| Zadní nárazník – kompletní | 19 570 |
| Levé zpětné zrcátko – kompletní | 37 835 |
| Levý přední blatník | 26 140 |
| Přední kapota | 26 200 |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Nová generace ctí ikonické předchůdce | Dojezd v EV režimu (37 km) |
| Terénní schopnosti | Vyšší provozní hmotnost (2,58 t) |
| Vysoká užitná hodnota, univerzální využití | Vyšší náklady na pořízení a provoz |
| Hmotnost přívěsu až 2,33 t | |




























