Vstup na trh slaví Subaru Crosstrek velkolepým úspěchem. Odborní motorističtí novináři poslali tento model do finále prestižní ankety Auto roku v ČR.
Za úspěchem stojí řada předností, které odborná porota na crosstreku ocenila. Jde především o neobvykle univerzální jízdní vlastnosti, vysokou bezpečnost, prostorný interiér, radost z řízení nebo trakci pohonu všech kol.
Společně s crosstrekem, který je nástupcem crossoveru XV, Subaru uvádí na trh také hatchback Impreza. Třetí generace těchto nejprodávanějších modelů staví na modulární platformě SGP. Crosstrek je oproti původnímu modelu XV o 10 mm delší a nižší. Rozvor narostl o 5 mm, šířka je stejná. Přestože se vnější rozměry změnily jen minimálně, zavazadlový prostor je po sklopení sedadel větší o 121 litrů (1314 l). Naopak základní objem klesl z 385 na 315 litrů.
Neobvykle prostorné
Crosstrek a impreza jsou v prostoru pro cestující stejné jako předchozí generace. Vnitřní rozměry jsou působivé, šířka interiéru je v segmentu nižší střední třídy vůbec největší. Například oproti Volkswagenu Golf jsme v úrovni loktů naměřili o znatelných 60 mm více, v úrovni ramen je to obdobné.
Šířka je natolik štědrá, že konkuruje automobilům střední třídy, a to dokonce tak, že i oproti Škodě Superb má o 7 mm navrch. Podobně velkorysý je prostor i pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Například oproti Škodě Octavia je na zadních sedadlech o 50 mm více místa.
Božský podvozek
Mezi imprezou a crosstrekem nyní cítíme zásadnější rozdíl v naladění podvozku. Impreza je klasický hatchback, nemá tedy terénní ambice. Vystačí si s běžnou světlou výškou a odpružením naladěným na silnice, po kterých zatáčí jako po kolejích. Crosstrek je jiný, nabízí neobvykle univerzální podvozek. V terénu zvládá překvapivě hodně. Světlá výška je nadprůměrných 220 mm, větší je také zdvih pérování, jiné jsou tlumiče i pružiny, znamenitá je trakce na kluzkém povrchu.
Stálý pohon všech kol je u obou modelů shodný. Třetí generace mění poměr distribuce točivého momentu mezi přední a zadní nápravu z 50 : 50 na 60 : 40. Jízdní režim X-Mode po aktivaci tlačítkem zůstává stále zapnutý. Vypne se po překročení 35 km/h a při zpomalení pod tuto rychlost se opět zapojí – dříve se musel znovu zapnout tlačítkem. Asistované sjíždění svahů nyní funguje i na zpátečku.
Řízení je přesnější a s lepší zpětnou vazbou. Cítíme větší stabilitu v zatáčkách, rychlejší odezvu řízení i vyšší komfort. Podvozek v zatáčkách na nerovnostech stále drží směr a nemá tendence uskakovat. Crosstreku je vlastně úplně jedno, po jakém povrchu jede. Nezklame na šotolině ani na vyžehleném asfaltu. Na všech površích má snadno předvídatelné jízdní vlastnosti, a i přes vyšší světlou výšku 220 mm se v zatáčkách naklání jen minimálně. Svištíte po dezolátní lesní nebo polní cestě a připadáte si jako na létajícím koberci, který máte dokonale pod kontrolou. Efektivita, s níž podvozek filtruje nerovnosti, je mimořádná. Takřka zcela eliminujete ostré nerovnosti či kořeny stromů. Podvozek přes ně doslova přeletí. Vnímáte pouze delší terénní vlny.
Velmi dobře z volantu a sedadla cítíte míru adheze a pohyby karoserie. Snadno tak přizpůsobíte rychlost měnícímu se povrchu pod koly i zatáčkám.
Podvozek by s přehledem zvládl i znatelně výkonnější motory. Ty ale kvůli emisnímu šílenství pro evropské trhy nejsou k dispozici. Velká škoda, že chybí například v zámoří tolik vychvalovaný dvouapůllitrový boxer o výkonu 134 kW.
Slabší, ale rychlejší a svižnější
Jak už jsme zmínili, Subaru Crosstrek do Evropy přichází v jedné jediné verzi – s dvoulitrovým elektrifikovaným čtyřválcovým boxerem o výkonu 100 kW. Základní motor objemu 1,6 litru z nabídky zcela vypadl.
Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům je výkon i u tohoto jediného motoru snížen o 10 kW. Není ale bez zajímavosti, že i se slabším motorem jede crosstrek oproti modelu XV o 5 km/h rychleji. Nejvyšší rychlost stoupla ze 193 na 198 km/h, což poukazuje na lepší aerodynamiku. Nepatrně se zlepšil také temperament díky jinému průběhu točivého momentu, častějšímu zapojení elektromotoru při zrychlování a nižší pohotovostní hmotnosti o 30 kg. Rychlost 100 km/h crosstrek pokoří za 10,8 s, zatímco předchozí XV tuto disciplínu zvládlo za 11,3 s.
S elektřinou hospodaří sám
Samotný zážehový čtyřválec prošel úpravami, které se kromě jiného dotkly i bloku motoru a řešení chladicích kanálů. Přepracován byl přívod vzduchu k chladičům, takže je regulace teploty nyní účinnější, což pomáhá snižovat emise. Systém pohonu e-Boxer se jinak technicky nezměnil. Subaru i nadále využívá mildhybridní pohon, tedy systém bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. Do crosstreku tedy čerpáte jen benzin a s elektřinou si hospodaří sám. Když je třeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést patrné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách.
Zachováno zůstalo umístění 12kW elektromotoru ve skříni převodovky. Nezměnil se ani 118voltový lithium-iontový akumulátor, který i nadále nabízí výkon 13,5 kW a jmenovitou kapacitu 4,8 Ah. I když mildhybridní systém neumožňuje přepnout na čistě elektrický pohon, s plně nabitým akumulátorem jsme s lehkou nohou na plynovém pedálu zvládli ujet na elektřinu lehce přes jeden kilometr rychlostí do 40 km/h. Podle výrobce lze ujet až 1,6 km, nám se to ale nepodařilo.
Elektromotor se do práce zapojuje nejčastěji v městském provozu nebo na krátkou chvíli po přidání plynu. Ve vysokých rychlostech je vůz poháněn pouze spalovacím motorem.
Ve městě ušetří více než 1 l/100 km
Crosstrek by měl být ve srovnání se starším modelem XV úspornější v kombinovaném režimu o 0,2 l/100 km. My jsme snížení spotřeby o tuto hodnotu zaznamenali jen při dálniční rychlosti 130 km/h. V konečném výsledku jsme se ale v kombinovaném provozu dostávali na podobnou spotřebu jako u předchozího modelu XV, tedy na 8,1 l/100 km.
Pokud bychom ale porovnali e-boxer s původním dvoulitrovým boxerem, je mildhybridní pohon v městském provozu o 1,1 l/100 km úspornější. Nemyslíme si, že je to jen zásluhou elektrické výpomoci, protože spalovací motor za šest let vývoje také technologicky pokročil. Nyní pracuje s přímým vstřikováním paliva. Rozdíl 1,1 l/100 km ale považujeme za výrazný.
Kratší servisní intervaly prodražují servis
Stalo se tradicí, že japonské značky ctí pro Evropu kratší servisní intervaly výměny motorových olejů. Dominují časté studené starty, jízdy na kratší vzdálenosti a velké výkyvy teplot. Možná právě proto patří tyto značky mezi nejspolehlivější a jsou pověstné dlouhou životností a tedy i mimořádně vysokými zůstatkovými hodnotami. Na druhou stranu tím stoupají náklady za servis. Subaru má předepsány intervaly pro výměnu motorového oleje po 15 000 km, servisní prohlídka je pak každých 30 000 km. Díky tomu je možné výměnu oleje domluvit v servisu na počkání. Majitel subaru pak po ujetí 210 000 km zaplatí 93 300 korun. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 6700 korun. Na oplátku Subaru nabízí pětiletou záruku nebo 100 000 km a vysoké zůstatkové hodnoty.
Zajímavé jsou ceny náhradních dílů. Ve srovnání se starším modelem XV je většina z nich levnějších o 8 až 15 %. Výjimkou je pouze čelní sklo, které zdražilo z 25 000 na 31 240 Kč z důvodu většího počtu kalibrovaných otvorů pro snímače a kamery.
Více pomocníků
Subaru u novinky zapracovalo i na technologiích. Kromě nového multimediálního systému s vylepšenými navigačními funkcemi a bezdrátovou konektivitou s Apple CarPlay a Android Auto se výrazné úpravy dočkal i systém EyeSight. Ten dostal třetí centrální kameru a sleduje teď mnohem širší prostor před vozem. Zvládá tak sedm nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku nebo když zaznamená chodce na přechodu, autonomní řízení, díky němuž se vůz sám vyhne stojící překážce v provozu, inteligentní omezovač rychlosti, který́ reaguje na dopravní značky, nebo centrování jízdy v pruhu u adaptivního tempomatu. Právě tato funkce je znatelně vylepšena, a tak při jízdě s aktivním udržováním jízdy v pruzích už v zatáčkách na dálnici nekličkuje.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Subaru Crosstrek e-Boxer |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový boxer společně s elektromotorem pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 100 kW při 5600 1/min, točivý moment 182 Nm při 4000 1/min. Výkon elektromotoru 12,3 kW, točvý moment 66 Nm. Bezestupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4495/1800/1600 mm, rozvor 2670 mm. Zavazadlový prostor 0,315/1,314 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1670/430 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1270/650 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 198 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 7,7 l/00 km. |
CENA | 880 000 Kč |
VNITŘNÍ ROZMĚRY (mm) | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1540/1450/1540 |
vzadu / b | 1500/1420/1510 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1110/650 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 800/1090/440 a 1390/1090/440 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 990/930 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 300/340 |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
8,6/6,6 | 6,4/8,6 | 8,1 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 64,40 % |
90 000 km | 3 roky | 57,70 % |
150 000 km | 3 roky | 50,40 % |
210 000 km | 3 roky | 43,20 % |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 5660 |
Brzdové desky – přední (sada) | 3760 |
Čelní sklo | 31 240 |
Přední levý světlomet LED – kompletní | 26 300 |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 7250 |
Přední nárazník – kompletní | 8252 |
Zadní nárazník – kompletní | 7700 |
Pravé zpětné zrcátko, sklopné včetně SRVD | 14 500 |
Levý přední blatník | 5350 |
NÁKLADY NA PROVOZ | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 880 000 | 880 000 | 880 000 | 880 000 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 6900 | 6900 | 6900 | 6900 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 26 500 | 26 500 | 26 500 | 26 500 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 79 200 | 79 200 | 79 200 | 79 200 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 16 660 | 37 770 | 63 300 | 93 300 | |
Pneuservis4) (Kč) | 17 500 | 17 500 | 36 500 | 49 900 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 87 600 | 262 800 | 438 000 | 613 200 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 313 280 | 372 240 | 443 520 | 499 840 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 547 640 | 802 910 | 1 093 920 | 1 368 840 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 18,25 | 8,92 | 7,29 | 6,52 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,1) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (36,10 Kč/l) či nafty (36,30 Kč/). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Univerzální jízdní schopnosti v terénu | Pouze jedna motorizace |
Trakce pohonu všech kol | Kratší servisní intervaly |
Radost z řízení | Akumulátor zasahuje do prostoru rezervy |
Vnitřní prostor |