Stelvio je vůbec první SUV značky Alfa Romeo. Přesto bez předchozích zkušeností dokázali Italové vyrobit mimořádné auto, které jezdí podobně jako nejlepší sedany.
I s odstupem času proto zůstává řidičsky nejpovedenějším vozem v segmentu. Nyní spolu s giulií prošlo faceliftem, který se soustředil na technickou vyspělost a oživení designu. Stěžejním prvkem jsou nová světla, designově odvozená od modelu Tonale, s full LED matrixovou technologií. Jejich světelný tok se mění v závislosti na denní době i počasí.
Nejvýznamnější novinkou interiéru je plně digitální přístrojový štít, který svým tvarem ctí tradici dvou tubusů. Displej má uhlopříčku 12,3 palce a informace zobrazuje ve třech programovatelných motivech, z nichž jeden vás vrátí do šedesátých let. Multimediální zařízení přináší aktualizace vzduchem i vzdálené ovládání vozidla včetně vedení unikátních záznamů o historii vozu. Přítomnost šifrovaného digitálního registru hraje významnou roli při udržení vysoké zůstatkové hodnoty.
Vyrobeno pro řidiče
Řidičsky patřilo stelvio vždy na vrchol segmentu. Nyní svou pozici posiluje použitím hliníku a karbonu na karoserii, hnacím hřídeli i vnitřních komponentech motoru. Srdcem pohonu všech kol Q4 je aktivní osmistupňová samočinná převodovka. V reálném čase monitoruje podmínky přilnavosti a podle toho řadí, aby pomohla vylepšit trakci. Systém Q4 upřednostňuje zadní kola, při ztrátě přilnavosti během 150 ms pošle 50 procent výkonu dopředu.
Od výbavy Veloce je zadní víceprvková náprava vybavena samosvorným diferenciálem. Zajímavostí je její koncepce se čtyřmi půlrameny pro vynikající ovladatelnost (patent Alfa Romeo). Vpředu stelvio využívá dvojité lichoběžníkové zavěšení kol.
Brzdy mají rychlejší reakce díky integraci kontroly stability s brzdovým systémem, který zaručuje okamžitou odezvu a zkracuje brzdnou dráhu při současném snížení hmotnosti celku. Použití systému brake-by-wire umožňuje výrazné snížení počtu součástí v motorovém prostoru a nahrazení hardwaru jedinou jednotkou složenou z čerpadla, posilovače brzd a ESP. Řidiče podporuje balíček systémů autonomního řízení 2. úrovně, ovládající vůz v příčném i podélném směru.
Je libo 382 kW?
Na skladbě motorů se emisní šílenství naštěstí nepodepsalo, a tak výkonné motory dají vyniknout kvalitám podvozku. Když vynecháme vrcholné quadrifoglio s motorem 2.9 V6 BiTurbo o výkonu 382 kW za cenu 2,4 milionu korun, spoléhá stelvio spíše na dieselové čtyřválce, které lépe vyhoví potřebám běžných uživatelů.
Základní motorizace 2.2 JTDm pohání zadní kola a nabízí výkon 118 kW. Cena startuje na částce 1,3 milionu korun. Pokud chcete pohon všech kol, musíte připlatit 100 000 korun a sáhnout po silnější variantě dieselu o výkonu 154 kW. Vrcholná verze však zůstává benzinová a s výkonem 206 kW dodává vozu velmi solidní dynamiku. I zde je samozřejmostí pohon všech kol (1,6 mil. Kč).
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Alfa Romeo Stelvio |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový čtyžválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 206 kW při 5250 1/min, točivý moment 400 Nm při 2250 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4686/1903/1693 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525/1,600 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1755/670 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2300/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 8,3 l/00 km. |
CENA | 1 599 000 Kč |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
9,9/7,8 | 7,0/9,5 | 9,4 |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 54,50 % |
150 000 | 3 roky | 47,50 % |
210 000 | 3 roky | 40,10 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Příkladné jízdní vlastnosti, radost z řízení | Omezená variabilita zadních sedadel, nelze je posouvat ani měnit úhel sklonu opěradla |
Trakce pohonu všech kol | Kratší servisní intervaly (15 000 km nebo 1 rok) |
V prémiovém segmentu lehce nižší TCO | Jen průměrný prostor pro kolena vzadu |
Záruka 5 let |