Francouzská automobilka hlásí návrat do střední třídy, která už je přitom roky na ústupu. Aby se v moderní době nový model prosadil, sází na neobvyklé pojetí karoserie, které symbolizuje písmeno X přidané do názvu novinky.
Původní, obří Citroën C5 vypadl z nabídky před pěti lety bez přímého nástupce. Náhradou se stalo SUV C5 Aircross s kompaktní karoserií a prakticky pojatým interiérem. Na trhu se mu daří, ale spíše nahrazuje někdejší MPV C4 Picasso. Až nová C5 X se řadí na pozici, kde byla původní C5. Na rozdíl od ní ale nenabízí více druhů karoserií. Francouzi sází na praktičnost i styl, vytvořili proto liftback, který vypadá skoro jako kombi a nese drsňácké rysy SUV. Rozměry ale jde o typického zástupce střední třídy – s délkou 4,8 metru je o třicet centimetrů delší než C5 Aircross, výška 1485 mm je pak navzdory velkým kolům, štědré světlé výšce 195 mm a terénnímu oplastování veskrze konvenční. Poslední generace C5 v provedení Cross Tourer byla podobného formátu.
Vnitřní prostor C5 X je lehce nadprůměrný. Zadní sedák je pohodlný, prostor nad hlavou vyhoví i cestujícím s vyšší postavou (185 cm). Jen sedák je poměrně nízko nad podlahou, a tak ve větší míře nepodpírá stehna. Zavazadlový prostor je skvěle přístupný a dostatečně objemný (545 l).
C5 X upřednostňuje jízdní komfort. Ovšem místo složitého a drahého hydropneumatického pružení nabízí pasivní tlumiče Advanced Comfort s progresivním tlumením. Výsledek je přesvědčivý a není až tak na úkor jízdních vlastností v zatáčkách. Jde tak o povedený kompromis.
Úsporné motory spalují jen benzin
Ať si vyberete jakoukoliv ze tří nabízených možností, tankovat budete vždy benzin – do tříválce 1.2 l PureTech/96 kW, čtyřválce 1.6 l PureTech/133 kW i do plug-in hybridu. Dobíjecí provedení k šestnáctistovce přidává elektromotor s parametry 81 kW a 320 Nm napájený baterií s kapacitou 12,4 kWh. S výkonem 165 kW je tak C5 X nejtemperamentnějším modelem v historii. Bohužel na rozdíl od technicky spřízněných peugeotů a DS nelze ani tento citroën pořídit jako 4×4.
K prvnímu testu jsme zvolili konvenční provedení čtyřválce 1.6/133 kW, které bude nepochybně nejžádanější variantou. Ve srovnatelné výbavě stojí o zanedbatelných 40 tisíc více než základní tříválec 1.2/96 kW, zatímco za plug-in hybrid Citroën žádá ještě 200 tisíc navíc. Standardem je osmistupňový automat, což v duchu současných trendů platí pro všechny nabízené motorizace.
Náklady drží na uzdě
TCO vychází pro C5 X velmi příznivě z pohledu nákladů na servis a cenu dílů. Kazí ho jen zůstatkové hodnoty, které jsou 6 % pod průměrem v dané kategorii. Vliv na ztrátu hodnoty nemá ani motorizace. Hybrid je o necelé jedno procento nad benzinovými motorizacemi.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Citroën C5 X 1.6 PureTech 180 EAT8 |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola, výkon 133 kW, točivý moment 250 Nm. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4805/1815/1485 mm, rozvor 2785 mm. Zavazadlový prostor 545 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1542/463 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1600/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 s. Spotřeba kombinovaná 6,5 l/100 km (WLTP), maximální dojezd 815 km (WLTP), objem nádrže 53 l. |
CENA s DPH | 1 050 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
7,4/5,9 | 5,0/6,9 | 6,8 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 52,16 % |
150 000 | 3 roky | 45,62 % |
210 000 | 3 roky | 39,09 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Design, jízdní komfort, vnitřní prostor | Jen průměrné zůstatkové hodnoty |
Nízké náklady na provoz | Absence verze 4×4 |
Elegantní, přitom praktická verze liftback | Chybí možnost volit plně adaptivní podvozek |